اهمیت سقف انتشار اوراق بدهی و خرانه در بودجه و آمادگی بورس برای سرمایه‌ها

اهمیت سقف انتشار اوراق بدهی و خرانه در بودجه و آمادگی بورس برای سرمایه‌ها
خلاصه اخبار

رئیس سازمان بورس با اشاره به اهمیت سقف انتشار اوراق بدهی و خرانه در بودجه از آمادگی همکاری با دستگاه‌ها برای هدایت سرمایه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حجت اله صیدی در پنل نظام تامین مالی پروژه در برنامه هفتم، اعلام کرد: نرخ رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری محقق و تشکیل سرمایه به تولید، بهره‌وری و ارائه خدمات و تحقق رشد پایدار منجر می‌شود. برای دستیابی به متوسط نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی طی سال‌های 1403 تا 1407 باید سالانه سرمایه گذاری قابل توجهی را رقم زد که بخشی از طریق طرح‌ های عمرانی و بلندمدت محقق می‌شود.

باید برای تشکیل سرمایه اقدامات قابل توجهی صورت گیرد. تنظیم‌گری و نظارت بر تشکیل و تسهیل سرمایه از مهم‌ترین وظایف سازمان بورس و نهادهای ناظر بازار سرمایه در سراسر دنیا است. آمارها نشان می‌دهد در کشورهای مختلف نسبت بازار پول و سرمایه در تامین مالی 80 به 20 درصد یا 40 به 60 درصد است اما در کشورهای توسعه یافته این نسبت 50 به 50 درصد است. در آمریکای شمالی سهم تامین مالی از مسیر بازار سرمایه حتی به 80 درصد هم می‌رسد.

لوتوس

افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری با صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران

افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری نیازمند صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران است. کارایی بازار سرمایه، شفافیت و رعایت قوانین برای تحقق این امر از ضروریات است. قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی در اختیار است اما پایبندی به قانون اهمیت بسزایی دارد.

اثر تصمیمات خلق‌الساعه

تصمیمات خلق الساعه و عدم وفای عهد به موقع به اعتماد سرمایه‌گذاران آسیب زده است. زمان پیش فروش خودرو، پول های قابل توجهی در حساب ها مسدود می‌شود که نشان می دهد، نقدینگی وجود دارد اما به دنبال محلی پر بازده و آرام می‌گردد.

اهمیت اوراق‌ بهادار کردن

اصطلاح اوراق بهادار کردن در بحث اقتصادی‌سازی پروژه‌های زیرساختی و عمرانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. باید پروژه‌های زیرساختی و عمرانی را به اوراق بهادار قابل معامله و با بازده مناسب تبدیل کرد که این امر از طریق مشارکت مردم و سرمایه های اندک آنها محقق می‌شود.

به نظر می‌رسد برنامه هفتم توسعه که بخش مهمی را به مردمی سازی اقتصاد، اشتغال و مناسب‌تر کردن فضاهای عمومی اختصاص داده با تعهد همه ارکان و تمام بازیگران، می تواند نگرانی‌ها را رفع کند و توسعه متوازن و تضمین شده‌ای را با نرخ رشد مناسب رقم بزند.

فرارسیدن فصل بودجه

نگاهی به ارقام بودجه حاکی از آن است برای سمت مصارف نمی توان اقدامی انجام داد اما برای سمت منابع می توان اقدامات بسیاری انجام داد اما با توجه به ماندگاری در چرخه سنتی فروش نفت، مالیات، واگذاری دارایی های سهام و … هر ساله دولت با کسری بودجه روبرو می‌شود.

از این رو برای جبران این کسری نباید تنها به سمت اوراق بدهی و خرانه رفت. هر چند این اوراق از جمله ابزارهای موجود در بازار سرمایه است اما سقفی دارد. برای داشتن بودجه کافی جهت پیشرفت و رشد باید خارج از چارچوب اقدام و عمل شود که مهم ترین آن، تشکیل صندوق پروژه، شرکت‌پروژه و پرداختن به پروژه‌های اولویت‌دار اقتصادی است که هم زیرساخت را محقق می‌کند و هم سرمایه گذار را برای سرمایه گذاری مناسب جذب می کند.

در این فصل از بودجه اگر همکاری‌ها به درستی شکل بگیرد و سرفصل اقدامات عمرانی و زیرساختی از طریق بازار سرمایه در بودجه گنجانده شود قادر خواهیم بود برای نرخ تشکیل سرمایه که در چهار سال گذشته منفی شده، گام های جدی برداشت. بازار سرمایه با زیرساخت‌ها و فضای مناسبی که در اختیار دارد، آمادگی دارد تا با همکاری دستگاه‌ها، برنامه ریزی کند سرمایه‌ها در مسیر درست قرار گیرد.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *