قاچاق اعضای بدن چگونه تعریف می‌شود؟

قاچاق اعضای بدن چگونه تعریف می‌شود؟
خلاصه اخبار

قاچاق اعضای بدن با افسانه‌ها و باورهای غلط بسیاری احاطه شده است. در این گزارش در کنار ارائه آمار و ارقام، قربانیان و مجرمان این جنایت را بیش از پیش خواهیم شناخت.

به گزارش تجارت نیوز ،

در فیلم‌ها، اغلب فردی به تصویر کشیده می‌شود که در وان پر از یخ از خواب بیدار می‌شود و متوجه می‌شود که کلیه‌اش را از دست داده است. با این حال، واقعیت این جنایت بسیار پیچیده‌تر است و این داستان‌ها مانع از درک واقعی نحوه عملکرد قاچاقچیان می‌شود. در این گزارش، آنچه که در مورد قاچاق اعضای بدن شناخته یا ناشناخته است، روشن می‌شود.

قاچاق اعضای بدن چگونه تعریف می‌شود؟

این جنایت، نوعی قاچاق است که در آن افراد بخاطر اعضای بدنشان مورد استثمار قرار می‌گیرند. اگرچه به نظر می‌رسد قربانیان اغلب با برداشته شدن اعضای بدن خود موافقت کرده‌اند، اما وقتی که فریب، کلاه‌برداری یا سوء استفاده از موقعیت آسیب‌پذیر در میان باشد، رضایت آن‌ها بی‌اعتبار است. در چنین مواردی آن‌ها قربانی قاچاق انسان تلقی می‌شوند.

قاچاقچیان که معمولاً بخشی از شبکه‌های جنایی پیچیده هستند، با فروش اعضای بدن به دریافت‌کنندگانی که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند منتظر پیوند قانونی باشند، سود می‌برند.

شیوع این جنایت در سطح جهانی چقدر است؟

در سال 2007، سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین زد که پنج تا 10 درصد از کل پیوندها در سراسر جهان با اندام‌های موجود در بازار سیاه صورت می‌پذیرد. با این حال، با رشد جمعیت و پیری جهانی و افزایش سبک زندگی ناسالم، آمار و ارقام واقعی می‌تواند به طور قابل توجهی بیشتر باشد.

06-Organs-FigureA

ابعاد دقیق این فعالیت مجرمانه هنوز مشخص نیست. به دلیل ماهیت مخفیانه این جنایت مطالعات اندکی انجام شده و جمع‌آوری و تایید داده‌ها دشوار است. قربانیان همچنین ممکن است برای اقدام به افشای حقیقت مردد باشند، چراکه فروش اعضای بدن در اکثر کشورهای جهان جرم محسوب می‌شود.

چرا تقاضا برای پیوند غیرقانونی اعضا وجود دارد؟

تقاضا برای قاچاق اعضای بدن عمدتاً از کمبود جهانی اعضای موجود برای پیوندهای قانونی ناشی می‌شود. در حالی که سالانه بیش از 150 هزار پیوند در سراسر جهان انجام می‌شود، این عدد کمتر از 10 درصد تقاضای جهانی را برآورده می‌کند.

ناامیدی، بیماران مبتلا به نارسایی اندام را مجبور می‌کند تا از راه‌های غیرقانونی به دست آوردن اعضای بدن متوسل شوند. تجارت اعضای بدن که شامل قاچاق انسان برای برداشتن اعضای بدن آن‌ها می‌شود، یک تجارت پرسود است که سالانه بین 840 میلیون تا 1.7 میلیارد دلار آمریکا برای مجرمان سود به همراه دارد.

کدام اعضای بدن بیشترین تقاضا را دارند؟

بیشترین عضوی که از قربانیان قاچاق انسان برداشت می‌شود، کلیه است. پس از این عضو، قسمت‌هایی از کبد بیشترین تقاضا را دارند. در تصویر قیمت تقریبی هر ارگان در سال 2007 ذکر شده است.

unnamed

چگونگی فعالیت قاچاقچیان

قاچاقچیان معمولاً در شبکه‌های جهانی پیچیده فعالیت می‌کنند و به زیرساخت‌های پیچیده شامل متخصصان پزشکی، هماهنگی لجستیکی و دسترسی به امکانات مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند. آن‌ها با استفاده از تبلیغات محلی، رسانه‌های اجتماعی یا از طریق ارتباط مستقیم با اشخاصی که ممکن است خودشان پیش از این قربانی بوده یا افراد مورد اعتماد در جامعه قربانی باشند، با قربانیان خود ارتباط برقرار کنند.

این شبکه‌های جنایی بسیار سازمان‌یافته و انعطاف‌پذیر هستند و اغلب به عنوان واحدهای سیار یا گروه‌های تخصصی عمل می‌کنند. افراد کلیدی شامل کارگزارانی هستند که تدارکات را هماهنگ، پزشکان متخصص را استخدام و اسناد جعلی تهیه می‌کنند. برای اطمینان از عملیات آسان و سریع، آن‌ها به طیف گسترده‌ای از تسهیل‌کنندگان مانند مقامات مراقبت‌های بهداشتی، مدیران بیمارستان، افسران گمرک و استخدام‌کنندگان محلی متکی هستند.

کشف این جنایت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا قاچاقچیان اغلب قربانیان را طوری آموزش می‌دهند که وانمود کنند که با دریافت‌کننده عضو مرتبط هستند تا در هنگام ارزیابی در بیمارستان‌ها یا کلینیک‌ها از هر نوع سوء ظن فرار کنند.

قربانیان چه کسانی هستند؟

قربانیان این نوع قاچاق معمولاً از اقشار فقیر، بی‌سواد و آسیب‌پذیر هستند. گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته به طور خاص افراد بیکار، مهاجران، پناه‌جویان و پناهندگان را هدف قرار می‌دهند. بسیاری از آن‌ها تحت اجبار قرار می‌گیرند، فریب می‌خورند یا فروش اعضای بدن را آخرین راه‌حل برای بهبود وضعیت وخیم خود می‌دانند.

Percentage of victims from other regions

اگرچه برخی از قربانیان غرامت مالی محدودی دریافت می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها اصلاً پولی دریافت نمی‌کنند و گاهی اوقات هیچ مراقبت پس از عمل جراحی نیز دریافت نمی‌کنند. دو سوم موارد گزارش‌شده مربوط به قربانیان مرد است.

تاثیر پیوند غیرقانونی اعضا بر قربانیان

عواقب بهداشتی و سلامتی درازمدت برای قربانیان می‌تواند ویرانگر باشد، به طوری که بسیاری از آن‌ها پس از عمل جراحی با آسیب شدید وضع جسمانی خود همراه با آسیب‌های روانی و افسردگی مواجه می‌شوند. تاثیرات روانی اغلب منجر به وخیم‌تر شدن سطح زندگی آن‌ها می‌شود و آن‌ها را در چرخه فقر و بیماری به دام می‌اندازد.

عملکرد دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در حال توسعه برنامه‌های تحقیقاتی و ظرفیت‌سازی، همراه با راهنمایی برای ارتقای قابلیت‌های ملی در مقابله با قاچاق انسان و اعضای بدن است و آماده ارائه ظرفیت‌های تقویت‌شده به کشورهای ذینفع است.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *