تحلیلی از آزادسازی ۵۵ هزار میلیاردی منابع با مصوبه جدید و ورود پول به سهام

تحلیلی از آزادسازی ۵۵ هزار میلیاردی منابع با مصوبه جدید و ورود پول به سهام
خلاصه اخبار

اعلام آزادسازی ۵۵ هزار میلیارد تومان منابع با مصوبه جدید سازمان بورس و ورود به سهام توسط صندوق‌های دارای سقف اوراق پر، ارزیابی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، به دنبال تصمیم جدید سازمان بورس مبنی بر کاهش نصاب سپرده های بانکی در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از 40 به 35 درصد از کل دارایی ها، ادعایی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد درباره آزادسازی 55 هزار میلیارد تومان منابع با مصوبه جدید و ورود این مبالغ به سهام توسط صندوق‌هایی که سقف اوراق پر دارند که صحت این موضوع توسط فاندوستینگ بررسی شد.

بر اساس این گزارش، صندوق‌های درآمدثابت در نصاب حداقل باید تا 85 درصد منابع را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده سرمایه‌گذاری کنند که برای بخش سپرده حداکثر 35 درصد و برای بخش اوراق حداقل 40 درصد تعیین شده است!

لوتوس

بنابراین واژه “حداکثر” برای خرید اوراق توسط درآمد ثابت‌ها در نصاب درج نشده و صندوق حتی می‌تواند تا 100 درصد دارایی را صرفاً در اوراق سرمایه‌گذاری کند. برای سپرده نیز حداقلی وجود ندارد بلکه نصاب موجود، حداکثر را روی سپرده لحاظ می‌کند که همان 35 درصد اعلامی جدید است!

می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که واژه “سقف نصاب اوراق” بی‌معنی و وجود خارجی ندارد که در ادامه قرار بر ورود منابع مازاد آن به علت کاهش نصاب سپرده به بازار سهام باشد!

نصاب‌های موجود برای بخش اوراق که از حداکثر در آن استفاده شده صرفاً مربوط به اوراق منتشره توسط یک ناشر، اوراق تضمین شده توسط یک ضامن و اوراق بدون ضامن است.

برای نصاب سهام نیز حداقلی وجود ندارد و نصاب 15 درصدی سقف محسوب می شود و صندوق حتی می تواند قانونا سهامی در پرتفوی نداشته باشد!

داستان 55 هزار میلیارد تومان منابع آزاد شده

احتمالاً این محاسبه مربوط به مبلغی است که صندوق‌ها باید از سپرده خارج کنند تا وزن سپرده را به نصاب جدید 35 درصد برسانند. از طرفی طبق بررسی‌ها نصاب اوراق دولتی که به تازگی افزایش یافته توسط بسیاری از صندوق‌ها رعایت نشده که نتیجه محاسبه بر روی 42 صندوق درآمد ثابت بزرگ، نشان می دهد باید حداقل 41 هزار میلیارد تومان اوراق دولتی خریداری کنند تا نصاب اوراق دولتی رعایت شود!

حال اگر 55 هزار میلیارد تومان خروجی سپرده‌ها بر اساس نصاب جدید در نظر گرفته شود، احتمالاً حداقل حدود 41 هزار میلیارد تومان آن باید به اوراق دولتی وارد شود و نه آنکه در سهام سرمایه‌گذاری شود!

این اقدام در این جهت انجام شده تا صندوق‌های درآمد ثابت سپرده‌ها را خارج و اوراق دولت خریداری کنند و دولت بر روی خرید اوراق توسط درآمد ثابت‌ها و یا ایجاد تقاضای اوراق که منجر به کاهش نرخ اوراق و نرخ بهره خواهد شد، حساب ویژه‌ای باز کرده است!

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *