معافیت شبکه اجتماعی ایکس از قوانین بازار دیجیتال اتحادیه اروپا

معافیت شبکه اجتماعی ایکس از قوانین بازار دیجیتال اتحادیه اروپا
خلاصه اخبار

کمیسیون اتحادیه اروپا طی تصمیمی شبکه اجتماعی ایکس را از قوانین بازار دیجیتال خود معاف کرد. این تصمیم در حالی گرفته شد که شبکه اجتماعی ایکس به معیارهای الزام آور اتحادیه اروپا نزدیک شده بود.

به گزارش تجارت نیوز ،

کمیسیون اتحادیه اروپا در تصمیمی که روز چهارشنبه اعلام شد شبکه اجتماعی ایکس را از رعایت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) معاف کرد. شبکه اجتماعی ایکس در اوایل سال جاری به آستانه‌های الزام آور مانند مانند داشتن 45 میلیون کاربر فعال ماهانه دست یافته بود اما اتحادیه اروپا به این نتیجه رسیده که شبکه اجتماعی ایکس به عنوان یک ورودی مشتری برای کسب‌وکارها به شمار نمی‌آید.

این تصمیم، ایکس را از قوانین بازار دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) که شامل الزامات مربوط به استفاده از داده کاربران و دریافت رضایت شخصی برای دریافت تبلیغات است معاف خواهد کرد.

هدف اصلی قوانین دیجیتال اتحادیه اروپا ایجاد شرایط منصفانه‌تر برای تعامل با کاربران فردی و تجاری است و تاکنون هفت شرکت از جمله متا و تیک تاک ملزم به رعایت این قانون شده‌اند.

عدم پیوستن ایکس به شرکت‌های ملزم به رعایت قوانین می‌تواند برای ایلان ماسک خبر خوبی باشد چرا که او را از خطرات نظارتی و جریمه‌های سنگینی که ممکن است به دلیل نقض‌های قانونی به بار آید، دور نگه می‌دارد. با این حال کمیسیون اتحادیه اشاره کرده که شاید این معافیت به اعتبار ایکس آسیب بزند زیرا این شبکه اجتماعی به عنوان یک ورودی مهم برای کسب‌وکارها برای جذب مصرف کنندگان شناخته نمی‌شود.

این موضوع به نوعی نشان‌دهنده وضعیت نه‌چندان مطلوب تبلیغات ایکس است. اگر تبلیغات این پلتفرم عمدتاً مربوط به محصولات مشکوک باشد، احتمالاً این امر باعث می‌شود که کسب‌وکارها آن را به عنوان یک پلتفرم مؤثر و معتبر در نظر نگیرند.

کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از ارزیابی دقیق تمام نظرات و مشاوره با کمیته مشاوره بازارهای دیجیتال، به این نتیجه رسید که شبکه اجتماعی ایکس واجد شرایط پیوستن به گروه شرکت‌های ملزم به رعایت قوانین بازار دیجیتال اتحادیه اروپا نیست. همچنین اتحادیه اروپا تاکید کرد که به نظارت بر وضعیت بازار ایکس ادامه خواهد داد و در صورت تغییرات اساسی ممکن است به این موضوع دوباره رسیدگی کند.

علاوه بر این، ایکس باید به الزامات قانون خدمات دیجیتال (DSA) نیز پایبند باشد. این قانون شامل الزامات شفافیت الگوریتمی و پاسخگویی است که برای پلتفرم‌های بزرگ‌تر طراحی شده است. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *