تحقق اهداف برنامه هفتم در بخش تحقیق و توسعه با تزریق سالانه ۱.۵ میلیارد دلار

تحقق اهداف برنامه هفتم در بخش تحقیق و توسعه با تزریق سالانه ۱.۵ میلیارد دلار
خلاصه اخبار

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهداف برنامه هفتم توسعه در بخش تحقیق و توسعه، گفت: در صورتی که سالانه ۱.۵ میلیارد دلار به این حوزه تزریق شود، همه اهداف برنامه هفتم در بخش تحقیق و توسعه محقق خواهد شد.

دکتر پیمان صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری بر روی تحقیقات بنیادی، گفت: البته محدودیت‌های بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های تحقیقات علمی وجود دارد. سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه ششم توسعه این بوده که باید سهم تحقیق و توسعه از GDP حدود 4 درصد باشد که از این میزان 2 درصد مربوط به بخش دولتی و 2 درصد در بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه این برنامه نیز در برنامه هفتم توسعه آمده است، اظهار کرد: خوشبختانه هم دولت در این زمینه اهتمام دارد و هم مجلس آن را مصوب کرده است.

صالحی با بیان اینکه وزارت علوم ظرف دو هفته آینده پیگیر اجرای برنامه‌های اجرایی آن در بخش‌های مختلف است، یادآور شد: پیش‌بینی کردیم که اگر تا پایان برنامه هفتم سهم اعتبارات تحقیق و توسعه از GDP برسد، در حوزه تحقیقات کشور سالانه یک و نیم میلیارد دلار به اعتبارات قبلی اضافه شود تا به سهم 2 درصد برسیم.

صالحی خاطر نشان کرد: میزان GDP در سال گذشته 400 میلیارد دلار بوده است و دو درصد این میزان حدود 2 میلیارد دلار می‌شود و اگر سالی یک‌ونیم میلیارد دلار افزایش بودجه در تحقیق و توسعه داشته‌ باشیم، کلیه مراکز تحقیقی و دانشگاه‌ها به تعهدات خود عمل خواهند کرد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، جذب 320 هزار دانشجوی خارجی و تهیه 39 درصد مقالات کشور در همکاری‌های بین‌المللی را از تاکیدات برنامه هفتم توسعه دانست و یادآور شد: اگر سهم 2 درصدی از جی‌دی پی محقق شود، صددرصد قادر به تحقق اهداف برنامه هفتم خواهیم بود.

به گزارش ایسنا، بر اساس ماده 93 قانون برنامه هفتم توسعه در پایان برنامه (سال 1407) رتبه جهانی ایران از نظر کمیت تولید علم به استناد پایگاه‌های معتبر بین‌المللی باید به رتبه 14 جهانی برسد. همچنین در پایان برنامه هفتم توسعه، باید سرانه مقالات نمایه‌شده در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی به هیات‌علمی دولتی به 1٫5 مقاله به ازای هر عضو هیات‌علمی دولتی برسد. بر اساس این قانون، تا سال 1407 نشریات ایرانی نمایه‌شده دارای چارک (کیو) نیز نسبت به سال شروع برنامه باید 25 درصد افزایش یابد.

طبق این قانون تا پایان برنامه باید 39 درصد از مقالات ایرانی نمایه‌شده در یکی از پایگاه‌های علمی، به صورت مشترک با محققان خارجی منتشر شده باشد و در آن تاکید شده است که تا پایان سال 1407 باید 20 دانشگاه ایرانی در یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی به رتبه زیر 500 دست یابند. همچنین تا پایان برنامه هفتم توسعه باید 55 هزار مقاله خارجی در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نمایه شوند.

یکی دیگر از اهداف کمی برنامه هفتم توسعه درباره سهم پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور و نیاز محور است و بر اساس آن تا پایان سال 1407، باید 10 درصد از کل پایان‌نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی نیاز محور و تقاضا محور بر اساس سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) باشند. این سهم برای پایان‌نامه‌ها و رساله‌های غیر علوم انسانی، 20 درصد در نظر گرفته شده است. بر اساس این قانون، تا پایان سال 1407 درآمد سالانه قراردادهای پژوهشی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید نسبت به سال 1402، 20 درصد افزایش یابد. همچنین سهم اعتبارات پژوهش و فناوری دولتی از تولید ناخالص داخلی باید به دو درصد برسد. بر اساس این قانون؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مکلف است که گزارش سنجه‌های عملکردی ارتقای نظام علمی، فناوری و پژوهشی را سالانه به مجلس ارائه کند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *