سقوط ۵ درصدی قیمت نفت

سقوط ۵ درصدی قیمت نفت
خلاصه اخبار

واکنش قیمت نفت به تغییرات خاورمیانه ادامه دارد. در پی اظهارات نتانیاهو مبنی بر هدف قرار ندادن تاسیسات نفتی ایران، قیمت نفت کاهش پنج درصدی را تجربه کرد.

به گزارش تجارت نیوز ،

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز سه‌شنبه 24 مهر 1403 با 4.95 درصد کاهش به 73دلار و 97 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 5.15 درصد کاهش به 70 دلار و 42 سنت رسید.

این در حالی است که به دنبال افزایش تنش‌ها در منطقه و پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، قیمت نفت رشدی بیش از پنج درصد را تجربه کرده بود. طوری که قیمت نفت برنت به عنوان شاخص جهانی قیمت نفت، به 80 دلار رسید.

بازار نفت از دیروز کمی روند نزولی به خود گرفت. اما امروز تیر نهایی با خبر حمله نکردن اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران، به بازار نفت خورد.

واکنش به داده‌های چین

روز دوشنبه، قیمت نفت در واکنش به داده‌های چین، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت که حاکی از ادامه روند کاهش تورم بود، به طور قابل توجهی کاهش یافت.

بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام، چند ماهی است که رشد اقتصادی پایینی را تجربه می‌کند و از این رو، میزان تقاضای نفت این کشور نیز کاهش پیدا کرده است. فعالان بازار نفت نسبت به کاهش تقاضای چین، تاکنون بارها واکنش نشان دادند و منتظر بسته‌های مالی و محرک‌های مالی برای توسعه اقتصاد این کشور هستند.

حال لازم به ذکر است که محرک‌های مالی متعددی از سوی این کشور تا کنون منتشر شده است. اما این محرک‌های مالی کافی نبودند و از همین جهت، فعالان بازار نفت نیز نسبت به افزایش تقاضا نفت مطمین نشدند. این اتفاق بار دیگر در روز دوشنبه رخ داد و محرک‌های مالی این کشور کمتر از انتظارات بود.

اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران حمله نمی‌کند

عامل مهم‌تری که امروز منجر به افزایش شیب نزولی شدن قیمت نفت شد، صحبت‌های نتانیاهو بود.

روزنامه واشینگتن پست به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به دولت بایدن گفته است که اسرائیل فقط به اهداف نظامی در حمله متقابل علیه ایران حمله خواهد کرد و این حملات شامل تاسیسات هسته‌ای یا نفتی نخواهد بود.

اظهارات نتانیاهو پس از آن مطرح شد که ایالات متحده علناً به وی هشدار داد که از حمله متقابل به تاسیسات هسته‌ای یا نفتی ایران حمایت نخواهد کرد. از این رو، نتانیاهو از حمله محدودتر سخن به میان آورد.

این اظهارات واکنش شدیدی را در بازار نفت در پی داشت. طوری که از همان ابتدای انتشار خبر، کاهش چهار درصدی قیمت نفت برنت به عنوان شاخص جهانی قیمت نفت، مشاهده شد. تا لحظه انتشار این خبر، میزان کاهش قیمت نفت، به پنج درصد رسیده است.

تنش‌های خاورمیانه ترمزی برای کاهش جهانی قیمت نفت بود. اما حالا پس از اظهارات نتانیاهو، نگرانی‌ها نسبت به حمله اسرائیل به تاسیسات نفتی ایران و کاهش عرضه نفت ایران کاهش یافته است. فعالان بازار دیگر مانند گذشته از کاهش عرضه نفت ایران نگران نیستند و این موضوع منجر به افزایش قیمت نفت شده است.

کاهش قیمت نفت سنگین ایران

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، یعنی اوپک، در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد که قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در سپتامبر، به 73 دلار و 59 سنت رسید. این رقم بدان معناست که در مقایسه با 77 دلار و 63 سنت در اوت، 4 دلار و 4 سنت معادل 5.2 درصد کاهش داشت.

میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال 2024 تاکنون، به 81 دلار و 85 سنت در مقایسه با 82 دلار و 37 سنت در مدت مشابه سال 2023 رسیده است. همچنین تولید نفت ایران در سپتامبر، با 21 هزار بشکه در روز افزایش، به 3.316 میلیون بشکه در روز رسید.

در واقع اوپک از افزایش عرضه نفت ایران و کاهش قیمت آن سخن به میان می‌آورد. این موضوع بدان معناست که لزوما تغییری در درآمدهای ارزی ایران ایجاد نشده است. صرفا خبر افزایش تولید نفت ایران، کاهش نگرانی‌ها نسبت به عرضه نفت جهانی نفت را به دنبال داشت. این موضوع بدین جهت است که افزایش عرضه نفت منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد. این موضوع نیز عامل مهمی بر کاهش قیمت نفت بوده است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *