اخبار سیاسی ۲۳مهر؛ ادامه دیدارهای قالیباف در ژنو/بررسی لایحه بودجه۱۴۰۴ در دولت

اخبار سیاسی ۲۳مهر؛ ادامه دیدارهای قالیباف در ژنو/بررسی لایحه بودجه۱۴۰۴ در دولت
خلاصه اخبار

«بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۴»، «دیدار نخست وزیر تاجیکستان با پزشکیان»، «سفر هیات پارلمانی ایران به ژنو» از موضوعات مهم خبری بیست و سوم مهر ۱۴۰۳ حوزه سیاست بود که می‌توانید در گزارش زیر مشروح آنها را بخوانید.

به گزارش ایسنا، دومین جلسه بررسی لایحه بودجه سال 1404 کل کشور صبح امروز به ریاست مسعودپزشکیان برگزار شد و در این جلسه تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده با حضور وزرا و اعضای کابینه دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهوری پیش از ظهر امروز هم با «شاهین مصطفی» معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان دیدار کرد و دو طرف در این دیدار بر اهمیت گسترش همکاری‌های مشترک بین دو کشور تاکید کرد.

پزشکیان در ادامه این دیدار، بر احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان تاکید و اظهارکرد: معتقدیم حق حاکمیت هیچ کشوری نباید نادیده گرفته شود، از سوی دیگر باز شدن پای کشورهای دیگر به منطقه را به صلاح کشورهای این منطقه نمی‌دانیم، چرا که باور داریم با همکاری یکدیگر می‌توانیم امنیت و مسائل مرتبط به خود را حل کنیم و این سیاست اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران است که همواره بر آن تاکید داشته و داریم.

همچنین به مناسبت روز جهانی استاندارد، رئیس دولت چهاردهم  با صدور پیامی خاطرنشان کرد: دولت وفاق ملی، اولویت دادن به مردم و کسب رضایت آنان را در بخش‌های مختلف یک اصل محوری می‌داند و در این چارچوب، از نظام استاندارد انتظار دارد با نقش‌آفرینی فعالانه در بهبود کیفیت کالاها و خدمات بتواند در ارتقای سطح زندگی آحاد جامعه نقش متمایز و واقعی خود را ایفا کند.

****

در پی آنکه رسانه‌های صهیونیستی شب گذشته گزارش دادند یک پهپاد در پایگاه نظامی متعلق به تیپ گولانی در شهر عکا منفجر شده است، محسن رضایی با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: حزب‌الله پس از مواجهه با موجی از ترورها، سازمان رزمی خود را ترمیم کرده است. اکنون ماشین جنگی حزب‌الله راه افتاده و روزهای سختی در انتظار صهیونیست‌ها است.

لازم به ذکر است که رسانه های صهیونیستی اعلام کردند بالگردها و آمبولانس‌های اسرائیلی برای جابجایی کشته و زخمی‌ها در محل حمله پهپادی حزب‌الله حاضر شده‌اند و شمار زخمی‌های نظامیان صهیونیست در این حمله به 110 تن و شمار کشته‌ها به چهار تن افزایش یافته است.

همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در آیین آغاز سال تحصیلی 1403_1404 دانشگاه‌ صنعتی مالک اشتر با اشاره به مسائل منطقه خاطرنشان کرد: همانگونه که رژیم صهیونیستی در سال 2006 از محور مقاومت شکست خورد، امروز نیز در بسیاری از حوزه ها ضرباتی جبران ناپذیر دریافت کرده است.

****

رئیس مجلس شورای اسلامی که از روز گذشته به همراه هیات پارلمانی برای حضور در یکصد و چهل و نهمین اتحادیه بین المجالس جهانی به ژنو رفته است، امروز در حاشیه برگزاری این اجلاس، با صاحبه غفاروا رئیس مجلس آذربایجان و رئیس مجلس عراق در جلسات جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد.

لازم به ذکر است که محمدباقر قالیباف دیروز در نشست فوق‌العاده اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) و نشست اتحادیه مجالس کشورهای آسیایی(APA) سخنرانی کرد و یدارهایی با روسای مجالس امارات و الجزایر و همچنین رییس دوره ای IPU داشت.

از همراهان قالیباف در سفر به ژنو، منوچهر متکی  رئیس هیات نمایندگان عضو IPU مجلس شورای اسلامی بود که اقدامات نمایندگان در نخستین روز از سفر خود به ژنو و حضور در نشست بین المجالس آسیایی را تشریح کرد و گفت: مقرر شد تا به پیشنهاد ایران، قطعنامه ماده اضطراری با موضوع اقدام علیه جنایات صهیونیست‌ها تدوین شده و به تصویب برسد.

رئیس هیات نمایندگان عضو IPU مجلس شورای اسلامی با اشاره به بخشی از سخنرانی خود در نشست اتحادیه بین المجالس آسیایی(APA)، مساله اساسی یک سال اخیر را شرایط ویژه حاکم بر منطقه غرب آسیا عنوان کرد و گفت: امروز مردم بی گناه و مظلوم از جمله زنان و کودکان در کرانه باختری و لبنان توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی بمباران می شوند. در جریان گفتگوهای خود تلاش داریم تا یک قطعنامه جامع با محوریت آتش بس، تبادل زندانیان و در کنار آن خروج نیروهای متجاوز از غزه آماده شده و به تصویب برسد.

همچنین حجت‌الاسلام سیدمحمود نبویان عضو پارلمان ایران در اتحادیه بین‌المجالس جهانی، در بخشی از سخنرانی خود کمیته دائمی صلح و امنیت بین‌المللی اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست، افزود: تا چه زمانی باید نظاره‌گر قتل عام کودکان و زنان بی‌گناه فلسطین و لبنان توسط رژیم صهیونیستی باشیم، این رژیم اخیرا دبیر کل سازمان ملل را نیز تهدید کرده است. بر همین اساس پیشنهاد می‌شود به عنوان اولین اقدام عملی، رژیم صهیونیستی که توسط دیوان بین‌المللی دادگستری محاکمه شده، از عضویت در IPU اخراج و به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *