قیمت دلار سرعت‌گیر طلا شد/ نوسان سکه در بین 2 مرز کلیدی

قیمت دلار سرعت‌گیر طلا شد/ نوسان سکه در بین 2 مرز کلیدی
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: بازار ارز و سکه در روزهای اخیر در شرایطی نوسانی و حساس قرار دارد. دلار هرات با نوسانات قابل توجهی روبه‌رو است و تحلیلگران فنی بر این باورند که قیمت‌ها در یک بازه مشخص در حال نوسان هستند. در این شرایط، سکه امامی نیز توانسته است سطوح قیمتی خود را حفظ کند.

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز در جریان معاملات امروز شاهد حفظ سطوح حمایت روز گذشته است؛ روندی که حکایت از شرایط نوسانی و حساس بازار دارد. همچنین تحولات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی، تاثیرات قابل‌توجهی بر قیمت‌ها گذاشته‌اند و روند بازار به شدت تحت تاثیر این عوامل قرار دارد. با این حال، قیمت دلار هرات امروز را با گپ مثبت 130 تومانی در 62 هزار و 600 تومان بازگشایی کرد و در ابتدای معاملات با نوسان مثبت سری به کانال 63 هزار تومان زد. اما با تغییر روند، نزولی شد و به کانال 62 هزار تومان برگشت خورد و در حوالی 62 هزار و 800 تومان نوسان داد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ دلار هرات در حال نوسان در یک بازه هزار تومانی است و کف قیمت در محدوده 62 هزار و 200 تومان تا 62 هزار و 300 تومان تعیین شده است و سطوح بالاتر بین 63 هزار و 200 تومان تا 63 هزار و 400 تومان قرار دارد. به عقیده این گروه اگر قیمت به زیر 62 هزار و 200 تومان برسد، کف حمایت مهم بعدی 61 هزار و 700 تومان است که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد موج خرید شود.

قیمت دلار تهران نیز معاملات امروز را در 62 هزار و 700 تومان آغاز کرد و در ابتدا با کاهش به 62 هزار و 500 تومان رسید و در نهایت با نوسان مثبت در 62 هزار و 800 تومان قرار گرفت و همچون همتای خود در بازار هرات در همین حوالی نوسان داد. تکنیکالیست‌ها معتقدند قیمت دلار تهران محدوده 62 هزار و 500 تومان را به عنوان یک سطح حمایتی مهم پیش رو دارد و در صورتی که قیمت دلار پایین این سطح نوسان دهد، شاهد نوسانات منفی بیشتری در بازار خواهیم بود و قیمت به سمت 62 هزار و 200 تومان حرکت خواهد کرد.

همچنین قیمت درهم امارات معاملات را با گپ منفی 30 تومانی در 17 هزار و 150 تومان آغاز کرد و طی یک روند صعودی به 17 هزار و 220 تومان رسید. از جمله نکات جالب توجه بازار امروز پایان کار زودتر از موعد کانال نرخ دهی درهم امارات در دبی بود. این کانال معاملات امروز را حوالی ظهر به پایان رساند و نرخ جدیدی را اعلام نکرد.

بازار رسمی اما امروز مسیری متفاوت از بازار غیررسمی را در پیش گرفت و براساس اعلام مرکز مبادله ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل با ادامه در کانال 50 هزار تومان، با افزایش به 50 هزار و 61 تومان قیمت خورد. حواله دلار نیز با افزایش 155 تومانی در نرخ 47 هزار و 905 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با افزایش، 54765 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52406 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13631 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13044 تومان قیمت خورد.

با وجود آنکه روز گذشته برخی معامله گران از تاثیر افزایش قیمت دلار در بازار رسمی بر رشد تورم سخن به میان آورده بودند؛ عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد به این موضوع واکنش نشان داد و با تاکید بر این که افزایش نرخ ارز نیما‌ تورم ایجاد نمی‌کند! گفت: «عده‌ای می‌گویند اگر نرخ نیما را بالا ببریم تورم ایجاد می‌شود، به نظر بنده اصلا این گونه نیست، خود من به یاد دارم در اردیبهشت سال 1400 دلار نیما و بازار آزاد را یکی کردم و با همه فشارها این اتفاق افتاد و در اردیبهشت آن سال اختلاف بین نیما و بازار آزاد 2 تا 5 درصد بود و نرخ تورم تغییری نکرد.»

قیمت اونس طلا امروز نیز به خاطر تعطیلات آخر هفته جهانی در قیمت 2657 دلار جا خوش کرده است. همچنین قیمت طلای آبشده در 17 میلیون و 509 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش به پله ششم کانال 17 میلیون تومان رسید و در 17 میلیون و 690 هزار تومان در معامله بود. هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز در قیمت چهار میلیون و 83 هزار تومان در معامله بود.

به نظر تحلیلگران، قیمت آبشده در یک موج کاهشی از سطح 17 میلیون و 800 هزار تومان تا 17 میلیون و 450 هزار تومان کاهش یافته و در این محدوده متوقف شده است. به نظر می‌رسد که آبشده در حال انجام اصلاح زمانی است. در این دوره اصلاح، بازار بین دو سطح 17 میلیون و 300 هزار تومان و 17 میلیون و 800 هزار تومان نوسان خواهد داشت. هر بار که قیمت به 17 میلیون و 800 هزار تومان نزدیک می‌شود، فشار فروش افزایش یافته و در نزدیکی 17 میلیون و 300 هزار تومان خریداران فعال می‌شوند. این روند اصلاحی احتمالاً تا شنبه آینده ادامه خواهد داشت. از اول آبان ماه، بازار به استقبال انتخابات آمریکا خواهد رفت و این موضوع می‌تواند باعث نوسانات قابل‌توجهی در قیمت‌های انس و دلار و در نتیجه آبشده شود.

قیمت سکه امامی در 48 میلیون و 950 هزار تومان معاملات را شروع کرد و با افزایش به کانال 49 میلیون تومان رسید و تا 49 میلیون و 450 هزار تومان پیش‌روی کرد و در نهایت در 49 میلیون و 400 هزار تومان در معامله بود. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز امروز به ترتیب 26 میلیون و 700 هزار تومان و 17 میلیون و 600 هزار تومان نرخ گذاری شدند. سکه گرمی نیز در قیمت هشت میلیون و 100 هزار تومان در معامله بود.

به نقل از تحلیلگران، قیمت سکه امامی در معاملات اخیر نشان‌دهنده یک روند صعودی است. تحلیلگران بر این باورند که حفظ قیمت بالای 49 میلیون تومان می‌تواند نشانه‌ای از ادامه روند صعودی باشد. در صورتی که سکه امامی موفق به شکستن مقاومت در 49 میلیون و 500 هزار تومان شود، احتمال افزایش قیمت تا 50 میلیون تومان و ورود به یک کانال جدید وجود دارد. این سطح می‌تواند به عنوان یک نقطه عطف در روند قیمتی سکه مطرح شود.

از طرف دیگر، اگر سکه نتواند بالای 48 میلیون و 950 هزار تومان تثبیت شود و به زیر 48 میلیون و 800 هزار تومان برسد، ممکن است شاهد اصلاح قیمت و کاهش تا سطوح حمایتی پایین‌تر باشیم. در این سناریو، حمایت‌های بعدی در محدوده 48 میلیون و 500 هزار تومان و 48 میلیون تومان قرار خواهند گرفت.

به نقل از معامله‌گران فنی، سکه امامی با حفظ کف قیمتی مشخص شده، توانسته است یک پله رشد را تجربه کند. در حال حاضر، محدوده 48 میلیون و 850 هزار تومان به عنوان یک سطح کلیدی در بازار فردایی شناخته می‌شود و ممکن است این ناحیه باعث اصلاح قیمت شود.

برای ادامه روند صعودی و مشاهده افزایش قوی‌تر در قیمت سکه فردایی، شرط اساسی این است که قیمت به‌طور پایدار بالای 49 میلیون تومان بسته شود. بسته شدن قیمت بالای این سطح نه تنها نشان‌دهنده قوت بازار است، بلکه می‌تواند به افزایش اعتماد معامله‌گران و ورود خریداران به بازار منجر شود.

اگر قیمت سکه به زیر 48 میلیون و 850 هزار تومان برگردد، احتمالاً شاهد نوسانات و اصلاحات بیشتری خواهیم بود. در این حالت، سطح 48 میلیون و 500 هزار تومان به عنوان حمایت بعدی باید مورد توجه قرار گیرد.

کارشناسان بر این باورند که، با توجه به کاهش تنش‌های منطقه‌ای و اطمینان از عدم واکنش فوری ایران به تهدیدات اسرائیل در آینده نزدیک، پیش‌بینی می‌شود که بازار جهانی طلا در هفته‌های آتی در یک محدوده نوسانی محدود باقی بماند. این وضعیت ناپایدار به ویژه تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت.

در بازار داخلی، شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و به نظر می‌رسد این ارز دیگر توانایی نوسان مجدد را نخواهد داشت.

با لحاظ کردن دو عامل کلیدی، یعنی قیمت دلار و طلا در بازارهای جهانی، به نظر می‌رسد که وضعیت باثباتی برای دو هفته آینده در انتظار ما باشد. بنابراین، انتظار می‌رود که نوسانات قیمت در بازار طلا و سکه به سمت پایین پیش رود، مگر اینکه یک ریسک سیستماتیک جدید به فضای اقتصادی کشور وارد شود و منجر به افزایش دوباره قیمت‌ها گردد.

چند خبر امروز توجه معامله گران بازار را به خود جلب کرد. خبر اول، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای خود بعد از سفر به عراق و دیدار با مقامات این کشور، راهی مسقط می‌شود.

خبر دیگر، طلافروش‌ها ملزم به نصب دوربین مشرف به چهره مشتریان شدند. پلیس فتا: طلافروشی‌ها ملزم به جانمایی یک دستگاه دوربین مداربسته مشرف به چهره مراجعین و مشتریان می باشند و حتماً در زمان خرید ضمن انجام مراحل احراز هویت، در صورت استفاده از کلاه، ماسک، عینک آفتابی و … مراجعه کننده ملزم به برداشتن آنها می‌باشد.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *