نماینده مجلس: مشکل کمبود معلم برای همیشه ساماندهی می‌شود

نماینده مجلس: مشکل کمبود معلم برای همیشه ساماندهی می‌شود
خلاصه اخبار

مشهد-ایرنا- سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش با اولویت تعیین تکلیف معلمان فعلی، یک بار و برای همیشه به نتیجه خواهد رسید.

به گزارش ایرنا ، احسان عظیمی راد روز یکشنبه در نشست خبری افزود: در زمان اخذ رای اعتماد از وزیر آموزش و پرورش قول گرفته شد تا مشکل نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای همیشه رفع شود.

وی بیان کرد: افزون بر 200 هزار نفر در طرح های مختلف پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی و خرید خدمت سال ها در نظام آموزش و پرورش کشور بار تعلیم و تربیت را بر دوش کشیده اند ولی متاسفانه سالانه با آنها یک قرارداد بسیار سطحی نوشته می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اکنون نشست هایی با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با اولویت جذب نیروهای فعلی در حال برگزاری است و در ادامه این هفته هم جلسات تکمیلی خواهیم داشت تا طرح اولیه در روزهای آینده به وزیر آموزش و پرورش و معاونان وی ارائه شود و این وزارتخانه بدون دغدغه بتواند سند تحول بنیادین خود را که در کیفیت آموزش و نظام تعلیم و تربیت نقش آفرین است، به نتیجه برسد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات کمیسیون آموزش و پرورش، موضوع افزایش اعتبار و سرانه آموزش و پرورش است و باید حجم بودجه کاهشی کنونی به 15 درصد بودجه عمومی کشور برسد تا درآمد معلمان افزایش پیدا کند.

به گفته وی، در کشور ما به جایگاه علم و دانش احترام گذاشته می‌شود ولی حکم یک استادیار دانشگاه حدود 17میلیون تومان است و این درحالی است که خط فقر در ایران زیر 24 میلیون تومان تعریف شده است.

عظیمی راد در ادامه گفت: کمبود ساختمان آموزشی، کلاس درس و همچنین معلم در بسیاری از شهرهای کشورمان وجود دارد ولی در شهر مشهد اکنون با یاری افراد خیر و همچنین اداره نوسازی آموزش و پرورش و همچنین وجود ظرفیت های استانی همچون آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد اقداماتی برای رفع کمبودها در دست اقدام است.

وی تصریح کرد: اگر موضوع ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش هم به نتیجه برسد می توانیم از ظرفیت مازاد سایر نقاط کشور و استان برای مناطق کمتر برخوردار نیز بهره ببریم.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ادامه داد: موضوع حضور معلمان مدارس تیزهوشان و نمونه در مدارس دولتی نیز در حال پیگیری است تا دانش آموزان این مدارس هم در خصوص آموزش توانمند شوند ولی باید به این موضوع نیز اشاره کرد که امکانات آموزشی مدارس خاص با دولتی نیز متفاوت است و در نحوه آموزش نیز تاثیر بسیار دارد.

وی گفت: تلاش می‌کنیم اثرگذاری تاثیر قطعی معدل در کنکور، باعث شود که دانش آموزان فقط برای گرفتن نمره درس نخوانند تا جلوی کاهش کیفیت آموزشی گرفته شود.

تخلف سازمان برنامه و بودجه

عظیمی راد در ادامه سخنانش از تخلف سازمان برنامه و بودجه خبر داد و اظهار کرد: در قانون بودجه سال 1402 نزدیک به 7.6 همت برای اجرای قانون جهش دانش بنیان در نظر گرفته شده است که باید به صورت کامل به معاونت علمی ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان پرداخت می‌شد، ولی متاسفانه سازمان برنامه و بودجه با اینکه 25 همت درآمد داشته است، مبلغ مذکور را ملاک عمل قرار داده و فقط 50 درصد آن را واریز کرده و این یک تخلف آشکار است.

وی افزود: بر اساس نظر اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی این موضوع در نامه ای به دیوان محاسبات مطرح شد و خواستار تحقیق و تفحص در خصوص عدم رعایت اجرای این قانون شدیم، زیرا باید این پول به چرخه دانش بنیان ها بازگردد تا در موضوع رشد و تعالی شرکت های دانش بنیان کشور هزینه شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضع برای سال جاری هم مّدنظر است و سازمان برنامه و بودجه، کار صحیحی انجام داد و در جدول بودجه عبارتی لحاظ کرد تا دست برای اجرای تمام تخصیص اعتبار باز باشد.

عظیمی راد در پاسخ به سوالی در خصوص استادان و دانشجویان اخراجی گفت: اگر استاد و دانشجویی حکم اخراج و تعلیق دارد باید مورد بررسی قرار گیرد و اگر دلایل محکمی وجود ندارد بتوانند به دانشگاه بازگردند.

وی تصریح کرد: البته حضور آنان نباید در دانشگاه آسیب زا باشد، همانگونه که شاهد بودیم یکی از این افراد پس از بازگشت به دانشگاه و بر اساس موضع گیری که داشت، دوباره به مراجع قضایی احضار شد.

انتقال آب هزار مسجد به مشهد باید متوقف شود

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص موضوع انتقال آب از مناطق شمالی و هزار مسجد به مشهد گفت: اساس شکل‌گیری ایده انتقال آب از هزار مسجد به مشهد، در گذشته مطرح بود و اکنون بسیاری از استادان دانشگاه و نخبگان در خصوص این موضوع نظر متفاوتی دارند و جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است.

وی با اشاره به اینکه آب مازاد در شهرستان کلات وجود ندارد تا به مشهد منتقل شود، افزود: باید با مسوولانی که در این موضوع ترک فعل کرده‌اند، به طور جدی برخورد شود و خواستار توقف فوری طرح فعلی و تاکید بر انجام مطالعات دقیق و علمی نسبت به این موضوع هستیم.

عظیمی راد ادامه داد: برای انتقال آب به مشهد 12 همت در نظر گرفته شده است و این رقم می تواند باعث تحول در منطقه کلات و شهر مشهد شود.

وی با اشاره به شکل گیری سیل در این منطقه اظهار کرد: آب سیل از روستای «سنگ دیوار» به سمت خارج از مرزهای کشور راهی می‌شود و این در حالی است که این آب حاوی گل و لای بسیار است و امکان بازگشت آن به سمت مشهد وجود ندارد.

این نماینده مجلس افزود: برای اولین بار در شهر کلات دفتر نمایندگی مجلس ایجاد شده است تا کمبود امکانات در این شهرستان همچون قطعی آب و عدم راه مناسب پیگیری شود و مردم برای مطالبات خود نیاز به آمدن به شهر مشهد نداشته باشند.

عظیمی راد گفت: راه ارتباطی این شهرستان روستایی است و با توجه به نیاز دسترسی مردم به این منطقه باید اقداماتی انجام شود و اکنون اتصال این راه روستایی به راه اصلی در کمیسیون ماده 23 مورد پیگیری است تا در ردیف اعتبارات ملی قرار گیرد.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *