سه راهکار برای خروج بورس از بحران فعلی

سه راهکار برای خروج بورس از بحران فعلی
خلاصه اخبار

راه‌‌‌اندازی بازار توافقی ارز، رفع قیمت‌گذاری دستوری و افزایش حد اعتبار 3 راهکار کارشناس اقتصادی برای خروج بورس از بحران اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد ناطقی در خصوص سه راهکار خروج بورس از بحران به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: عموما در اکثر قراردادهای تجاری، ‌بندی به نام “فورس‌ ماژور” وجود دارد که در صورت تحقق آن شرایط، می‌‌‌توان بخشی از تعهدات قرارداد را انجام نداد.

بخش مهمی از افراد شاغل در بازار سرمایه نیز معتقدند در شرایط کنونی بورس مشمول بند فورس‌‌‌ماژور است. تجربه ثابت کرده در این شرایط در دنیا عموما بازار سرمایه بسته می‌شود و بعد از چند روز و با حضور بازارگردانان و آماده‌شدن شرایط بازگشایی صورت می‌گیرد. می‌‌‌توان نمونه این تجربه موفق را در بازار سرمایه روسیه دید. 

لوتوس

با توجه به اینکه بازار سرمایه ایران در دوران ریزش قرار دارد، حساسیت فعالان افزایش پیدا کرده و آستانه تحمل آنها بسیار پایین است. از این‌ رو هرگونه کاهش و افت شاخص به منزله زیان سنگین این افراد است به همین دلیل به دنبال قوانینی هستند تا جلوی کاهش بیشتر شاخص را بگیرند. در صورتی که به نظر می‌رسد راهکار درست در شرایط کنونی این جنس کارها نیست.

سه راهکار برای خروج بورس از بحران

1. راه‌‌‌اندازی بازار توافقی ارز: با راه‌‌‌اندازی بازار توافقی ارز، رشد قیمت ارز بر بازار سرمایه نیز اثرگذار خواهد بود. در شرایط بحرانی، مردم غیر از ارز به فکر خرید دارایی‌‌‌ که همگام با ارز رشد خواهد کرد نیز خواهند بود. بر همین اساس رشد قیمت ارز در این شرایط بخشی از ریسک‌‌‌های مرتبط با جنگ را پوشش می دهد و شرایطی را برای همراهی بیشتر مردم و فعالان بازار سرمایه فراهم می کند.

2.رفع قیمت‌گذاری دستوری: با رفع قیمت‌گذاری دستوری مخصوصا در بخش خودرو، جان تازه‌ای در کالبد صنعت دمیده می‌شود. بخش خودرو با زیان انباشته سنگین روبرو است و رفع قیمت‌گذاری دستوری می‌‌‌تواند آنها را از مشکلات تولید رهایی بخشد. همچنین در صورت حل این مشکل، حتی در شرایط کنونی نیز بازار سرمایه توان رشد خواهد داشت.

3. افزایش حد اعتباری: بخش مهمی از افراد، درگیر اعتبار در بازار سرمایه هستند و با ریزش اخیر دچار مشکل “کال‌‌‌مارجین” شدند. از این‌ رو سازمان با توجه به ریزش سنگین بورس می‌‌‌تواند حد اعتباری را افزایش دهد.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *