پیش بینی دو تحلیلگر از روند کوتاه و میان مدت شاخص بورس

پیش بینی دو تحلیلگر از روند کوتاه و میان مدت شاخص بورس
خلاصه اخبار

دو تحلیلگر، پیش بینی کردند شاخص در کوتاه‌ مدت کف 2.1 میلیون واحدی را حفظ کرده و در میان‌مدت رشدی متناسب با شرایط لایحه بودجه ‌۱۴۰۴ خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، دو تحلیلگر بازار سرمایه ضمن ارزیابی روند معاملات و بازارهای رقیب طی هفته گذشته در گفت و گو با دنیای اقتصاد، پیش بینی کردند بورس در کوتاه‌مدت کف 2.1 میلیون واحدی را حفظ کرده و در میان‌مدت رشدی متناسب با شرایط لایحه پیشنهادی بودجه ‌سال ‌1404 داشته‌ باشد.

حسن حسین‌‌‌‌نیا: بورس هفته گذشته را همچنان در سایه ریسک‌های سیستماتیک به پایان رساند. روزهای ابتدای هفته با کاهش قابل‌ توجه ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌های سهامی همراه بود. دو روز پایانی با شکل‌گیری حمایت‌های محدود و تفسیر متفاوت از سطح تنش‌ های نظامی منطقه‌ای تا حدودی ارزش معاملات رشد داشت.

لوتوس

در این بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا با اقبال عمومی مواجه شدند و حتی در یک روز تاریخی ارزش معاملات این نوع صندوق‌ها به بیش از دو‌ برابر کلیت ارزش معاملات روزانه بورس رسید. تعداد کدهای معاملاتی درگیر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نیز با رشد قابل‌توجهی همراه شدند.

خروج نقدینگی از سهام و اقبال بیشتر بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را می‌توان به نگاه معطوف به پوشش‌ریسک سرمایه‌گذاران مرتبط دانست. البته ارزش معامله یکی از دارایی‌های ارزشمند مجموعه بانک و بیمه پارسیان به شرکت فولاد مبارکه و بنیاد مستضعفان هم قابل‌ توجه بود و از اقدامات موثر در مقطع فعلی مبنی‌بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری ارزیابی می‌شود. صورت‌های مالی بانک پارسیان نیز اثر مناسبی از این معامله خواهند گرفت.

در بازارهای رقیب نیز ملک که با رکود نسبتا سنگین مواجه است، خاصیت چسبندگی قیمتی و انتظارات تورمی از کاهش قیمت‌ها توسط فروشندگان جلوگیری می‌کند.عملکرد بانک‌مرکزی در مدیریت بازار ارز بویژه بر روی درهم و دلار تا حدودی نرخ‌های فعلی را در کوتاه‌مدت به نرخ‌های تعادلی بدل کرده است.

آنچه در روزهای پیش‌رو مورد انتظار است وقوع اتفاقات سیاسی و نظامی است که به ابهامات موجود پاسخ می دهد و متناسب با آن بازارها شرایط آتی را باز تعریف خواهند کرد. اگر سطح تنش‌ها محدود باشد و طرفین به تداوم آن نپردازند انتظار می‌رود بورس در کوتاه‌مدت با رشد محدود و در میان‌مدت رشدی متناسب با شرایط لایحه پیشنهادی بودجه ‌سال ‌1404 داشته‌ باشد.

در بازارهای رقیب نتیجه تنش‌های محدود می‌تواند افت نسبی قیمت در کوتاه‌مدت باشد که عملکرد سیاست گذار پولی و مالی نیز مزید علت خواهد بود اما واقعیت شرایط بورس به‌نحوی رقم خورده که حتی در صورت کاهش تنش‌های منطقه‌ای، ارائه مشوق و تزریق پول برای حمایت ضروری به‌نظر می‌رسد. چرا که اعتماد ازدست رفته بهایی دارد که نهادهای مربوط برای رونق مجدد ناگزیر از پرداخت آن هستند.

احمد اشتیاقی: در روند معاملات بورس، سهام بزرگی تا دوشنبه معامله شدند و از ابتدای محدودیت یک‌ درصدی دامنه‌ نوسان مجموعا با 6‌ درصد کاهش قیمت مواجه و از سه‌شنبه ارزنده تلقی و خریداری شدند اما کماکان سهام کوچک در صف‌فروش باقی‌ماندند و شاخص توانست با رشد سهام بزرگ دوباره به حدود 2.1‌میلیون واحد برگردد.

این موضوع باعث می‌شود هفته‌جاری سهام بزرگ متعادل معامله شوند و شاخص کف 2.1‌میلیون واحد را حفظ کند و سایر سهامی که در صف‌ فروش قفل هستند به‌تدریج با اخبار مثبتی که نسبت به عدم‌ ادامه درگیری‌ها مخابره می‌شود از صف‌ها خارج شوند.

از طرفی دلار نیمایی اگر با همین روند به رشد ادامه دهد خبر خوشی برای بازار و مخصوصا سهام دلارمحور است. هفته گذشته عامل منفی که بر بازار موثر بود و می‌تواند رشد را در ادامه متوقف کند انتشار 10 هزار میلیارد تومان اوراق توسط مرکز بدهی‌های وزارت اقتصاد بود. به‌طوری که نرخ اخزا که کمتر از 31‌ درصد بود به 31.7‌درصد رسید.

یعنی نه‌تنها هفته گذشته نرخ سود سپرده در قالب اوراق‌بدهی کاهش نیافت بلکه 0.3‌واحد درصد نیز افزایش یافت. تامین مالی دولت از بازار سرمایه اگر به این شکل ادامه پیدا کند موضوع مطلوبی نخواهد بود و به‌نظر نمی‌رسد تا قبل از انتخابات آمریکا این موضوع تغییریابد.

قاعدتا نرخ‌ها تا زمان انتخابات آمریکا تا 32‌ درصد باقی‌می‌ماند که با وعده‌های دولتمردان اقتصادی سنخیت ندارد. برای افرادی که در بازارهای رقیب هستند انتخابات آمریکا تعیین‌کننده است و فعالان بازار دلار با انتخاب کامالا هریس عایدی برای یک‌سال آتی نخواهندداشت. دلار با تلطیف فضای فعلی در عرصه نظامی می‌تواند به‌تدریج به 60 تا 61‌ هزار‌ تومان برگردد.

شاخص بورس هم محدوده 2.1 میلیون واحد را حفظ می‌کند اما با دامنه یک‌ درصد ظرفیت رشد ندارد و با آرام‌شدن فضای سیاسی و بازگشت دامنه‌ نوسان به 3‌ درصد، سهام از قفل صف‌فروش خارج می‌شوند.

با این وضعیت در هفته پیش‌رو احتمالا در همین کانال کف حفظ‌ شده و به‌تدریج و با نگاهی به انتخابات آمریکا مسیر بورس مشخص می‌شود. در فضای کلی سیاسی موضوعی که بر فضای کلی سیاست موثر است و حداقل آثار مثبتی بر گروه بانکی ایجاد می‌کند بحث پیوستن ایران به FATF است.

دولت برای تصویب مجدد درخواست داده و اگر مجمع تشخیص موضوع FATF را تصویب کند، گام موثری است برای عادی‌سازی روابط و فضای خوش‌بینی به بازار می‌دهد که در این‌صورت این موضوع هم به روند رشد بورس کمک می‌کند.

منبع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *