قیمت برنج اعلام شد/ واردات برنج از ۱۵ آبان

قیمت برنج اعلام شد/ واردات برنج از ۱۵ آبان
خلاصه اخبار

وزیر جهاد کشاورزی مصوبه شورای قیمت ‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی درخصوص قیمت تضمینی انواع برنج برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را ابلاغ کرد.

به گزارش ایسنا،‌ برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان غذای اصلی وابسته هستند. ایران سالانه بیش از 2 میلیون تن برنج تولید می‌کند که بیشترین برنج تولید شده مربوط به دو استان مازندران و گیلان است. تابستان آغاز فصل برداشت برنج است و در انواع مختلف برنج، این زمان برداشت متفاوت است و در نقاط متفاوت این بازه زمانی می‌تواند اختلاف یکی دو هفته‌ای داشته باشد.

طی ماه‌های گذشته یکی از مسائل و مشکلات موجود ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور و کمبود این برنج در عرصه بازار بود که به گفته کارشناسان می‌ تواند موجب گرانی در کشور شود. از طرفی دیگر نیز حجم قابل توجهی برنج در گمرک پیش از شروع دوره ممنوعیت واردات برنج باقی مانده بود که اجازه وارد شدن به بازار را نداشت که بر اساس مصوبه شورای قیمت‌گذاری، در راستای حمایت از تولید داخل، در پایان ممنوعیت واردات برنج (15 آبان) اولویت واردات برنج با واردکنندگانی است که در خرید حمایتی برنج تولید داخل مشارکت کنند.

به استناد مفاد قانون اصلاح تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه 1399 به شماره 180/67826 به تاریخ 12 آذر 1399 مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تاکید بر به کارگیری رویکرد جایگزینی سیاست تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه مورخ1403/07/02 تصویب شد.

طبق مصوبه شورای قیمت ‌گذاری و اتخاذ سیاست ‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی درخصوص قیمت تضمینی انواع برنج برای سال زراعی 1404-1403 قیمت برنج گروه یک (خزر، فجر و ارقام مشابه ) برای هر کیلوگرم 75 هزار تومان با ملاحظات 10 درصد شکستگی تعیین شده است.

همچنین قیمت برنج گروه دو (شیرودی، سازندگی و ارقام مشابه) برای هر کیلو گرم 73 هزار تومان با ملاحظات 10 درصد شکستگی تعیین شده است. ضمن اینکه قیمت برنج گروه سه (ندا، نعمت و ارقام مشابه )نیز برای هر کیلو گرم 70 هزار تومان با 10 درصد شکستگی لحاظ شده است. قیمت ارقام مشابه برنج در چهارچوب این تصویب‌نامه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می‌شود.

قیمت ارقام مختلف برنج بر حسب درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می‌شود.

در این بخشنامه همچنین تاکید شده که وزارت کشاورزی موظف است واردات برنج و توزیع آن را به نحوی مدیریت کند که فروش برنج داخلی در فصل برداشت از سوی تولیدکنندگان داخلی با مشکلی مواجه نشود.

در راستای حمایت از تولید داخل، در پایان ممنوعیت واردات برنج (15 آبان) اولویت واردات برنج با واردکنندگانی است که در خرید حمایتی برنج تولید داخل مشارکت کنند.

معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مکلف است ساز و کار اجرایی بند( 3) این مصوبه را با همکاری معاونت امور زراعت معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و انجمن و همچنین تشکل‌های ذی‌ربط با تاکید بر توسعه کشت قراردادی و تنظیم بازار داخلی برنج تهیه و به دبیرخانه شورای قیمت گذاری اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارسال کند. دستورالعمل مربوطه پس از تایید دبیرخانه از سوی رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

در اجرای ماده( 33 )قانون برنامه 5 ساله هفتم پیشرفت حمایت از کشاورزان متناسب یا میزان رعایت برنامه الگوی کشت ابلاغی توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد. همچنین انجام خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول است.

به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی رعایت کامل استانداردهای مربوط ضروری است.

به استناد ماده (61 )قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و ماده (36) آیین نامه اجرایی ورود، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی زیستی، آلی و سموم دفع آفات نباتی به منظور تولید محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *