۱۱ سال چشم انتظاری برای بازگشت خلبان تیزپرواز ارتش
تهران- ایرنا- خلبان «اسدالله بربری» در روزهای آغازین جنگ پس از ۱۸ شبانه روز نبرد هوایی با دشمن بعثی به شهادت رسید ولی پیکرش پس از ۱۱ سال به همراه چند خلبان شهید دیگر به وطن بازگشت.
به گزارش خبرنگار ایثار و شهادت ایرنا ، امروز 18 مهر مصادف با سالروز آسمانی شدن سرلشکر خلبان اسدالله بربری است. وی دهم مهر سال 1326در روستای راونج از توابع شهرستان دلیجان دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش به پایان رساند. در آبان سال 1347 به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمد و در دانشکده خلبانی مشغول به تحصیل شد. پس از طی دورههای مقدماتی و تخصصی برای ادامه تحصیلات هوانوردی به آمریکا اعـزام و پس از طی دوره تکمیلی و پرواز با هواپیماهای جت دو موتوره تی 37 و تی 38 در 28 فروردین سال 1350 موفق به اخذ دانشنامه کارشناسی و نشان خلبانی شد.
این افسر شجاع نیروی هوایی ارتش در بدو ورود به کشور به درجه ستوان دومی خلبان مفتخر و به عنوان خلبان آموزشی برای هواپیمای جنگنده بمب افکن (اف اس ای) در خرداد همان سال به پایگاه چهارم شکاری (پایگاه هوایی دزفول) اعزام شد. با طی دوره عالی تاکتیکی به عنوان خلبان تاکتیکی جنگنده بمب افکن در گردان 42 شکاری در پایگاه هوایی دزفول به خدمت مشغول و در سال 1354 به عنوان خلبان جنگنده بمب افکن اف 5 ای (F-5E) بر اساس شیوه نامه (پروتکل) مبادله خلبان با کشور ترکیه به نیروی هوایی آن کشور مامور و در سال 1355 به ایران بازگشت. وی یکم شهریور سال 1355 با درجه سروانی به عنوان فرمانده گردان 22 شکاری به پایگاه هوایی تبریز (پایگاه دوم شکاری) اعزام شد.
18 شبانه روز نبرد پیاپی در آسمان
خلبان بربری با آغاز جنگ تحمیلی بدون درنگ به صف رزمندگان پیوست و 18 شبانه روز به طور پیاپی در حال انجام ماموریت راهبردی (استراتژیک) هوایی انهدام تاسیسات پالایشگاه و تلمبه خانه نفتی کرکوک در شمال عراق بود که هواپیمای او در چنین روزی در سال 1359 مورد اصابت گلوله های ضد هوایی دشمن قرار گرفت ولی 11 سال پس از آن حادثه در هفتم خرداد سال 1370 ارتش جمهوری اسلامی ایران با توجه به مدارک به دست آمده به خانواده وی اعلام کرد این خلبان پرآوازه ایران به درجه رفیع شهادت نائل شده است. برابر قوانین ارتش خلبان بربری در همان لحظه شهادت به درجه سرگردی ارتقاء یافت.
بر اساس گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ، پیکر مطهر شهید خلبان بربری به طور موقت در گورستان زبیر در شهر موصل عراق دفن شده بود. سال 1381 پیکر این خلبان و چند تن از خلبانان شهید که وضعیتی مشابه داشتند به وطن باز گردانده و در بهشت زهرا (س) قطعه خلبانان شکاری به خاک سپرده شدند.
با شروع جنگ تحمیلی و بمباران هواپیماهای بعثی، ماندن خانوادههای خلبانان در پایگاه شکاری تبریز به صلاح نبود و از آنها خواسته شد که هر چه زودتر پایگاه را تخلیه کنند؛ به گونه ای که گشت گذاشتند تا اگر کسانی در پایگاه مانده اند، آنها را از آنجا ببرند اما فرح شایانی همسر شهید بربری و چند بانوی دیگر که دلشان نمیآمد همسرانشان را رها کنند در پایگاه ماندند.
فرح پنجره های خانه را با پردههای ضخیم پوشاند تا نوری به بیرون درز پیدا نکند. او برای همسرش و خلبانهایی که خسته و کوفته از ماموریت بازمیگشتند، غذا آماده میکرد. گاهی برای آنها کتلت، گاهی آش و گاهی در زیر نور شمع، املت درست میکرد و با خیارشورهایی که خودش درست کرده بود، از آنها پذیرایی میکرد تا گرد خستگی از تنشان درآید و در نهایت برای آنها در راهرو جا پهن می کرد تا استراحت کنند و این خاطرات خوب در ذهن تک تکشان ماند.
کتاب و مستند
کتاب تلختر از انتظار درباره زندگی شهید بربری است که توسط همسرش شایانی روایت و توسط حمیدرضا تندرو و محمد عباسی به رشته تحریر درآمده است.
مستند پس از 22 سال نیز روایتی از زندگی خلبان بربری است که توسط محمد علی یزدان پرست و مهسا قائمی تهیه و محمد علی یزدان پرست آن را کارگردانی کرده است.
منبع: ایرنا