الحاق سامانه گام به بورس کالا/ گامی نو در تامین مالی و شفافیت معاملات

الحاق سامانه گام به بورس کالا/ گامی نو در تامین مالی و شفافیت معاملات
خلاصه اخبار

اکوایران: بانک مرکزی به منظور استفاده از اوراق گام جهت تسویه معاملات بورس کالا اتصال سامانه گام را به سامانه شرکت بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار عملیاتی کرد.

به گزارش اکوایران؛‌ بانک مرکزی به منظور استفاده از اوراق گام جهت تسویه معاملات بورس کالا، اقدام به اتصال سامانه گام به سامانه شرکت بورس کالای ایران و سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه کرده است.

این اقدام در راستای تسهیل تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی و توسعه ابزارهای تامین مالی زنجیره تولید صورت گرفته است.

این بانک با اجرای برنامه‌هایی همچون اصلاح دستورالعمل‌ها، ابلاغ آیین‌نامه پذیرش اوراق گام توسط دستگاه‌های اجرایی برای پرداخت دیون، و افزایش سقف اوراق گام قابل انتقال به بازار سرمایه به 100 همت، به دنبال افزایش نقش اوراق گام در تامین مالی اقتصاد است. این اقدامات به منظور بهره‌مندی فعالان اقتصادی از مزایای اوراق گام و تسهیل فرآیند انتقال این اوراق به بازار سرمایه انجام شده است.

شبکه بانکی باید موارد زیر را برای بهره‌برداری از اتصال سامانه گام در نظر بگیرد:

  1. از مهرماه امسال، سامانه گام به سامانه شرکت بورس کالای ایران متصل شده است تا بنگاه‌های اقتصادی بتوانند از اوراق گام برای تسویه معاملات بورس کالا استفاده کنند. این اقدام با هدف بهره‌گیری از تجربه بورس کالا در مبادلات اعتباری داخلی-ریالی و تقویت ابزارهای تامین مالی شبکه بانکی انجام شده است. بانک‌ها باید این امکان را به فعالان اقتصادی معرفی کنند.
  2. با اتصال سامانه گام به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، بانک‌ها باید مشخصات آخرین دارندگان اوراق گام را به‌صورت سیستمی از طریق سامانه گام ارسال کنند. این روش به کاهش خطاها کمک کرده و امکان پایش و گزارش‌گیری برخط از وضعیت اوراق را فراهم می‌کند. بانک‌ها باید اجرای این دستورالعمل را سریعاً به واحدهای مربوطه اطلاع دهند و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *