سایه بحران خاورمیانه بر بیت کوین؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری به آن توجه کرد

سایه بحران خاورمیانه بر بیت کوین؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری به آن توجه کرد
خلاصه اخبار

بیت کوین در حالی هفته جدید خود را آغاز می‌کند که گارد صعودی به خود گرفته و به دنبال آن است تا به بالاترین سطح خود در ماه اکتبر برسد. با این حال، همچنان نگرانی از تاثیرات بحران خاورمیانه بر بازارهای مالی پرریسک مثل ارزهای دیجیتال وجود دارد. به گزارش میهن بلاکچین، پس از کلوز …

بیت کوین در حالی هفته جدید خود را آغاز می‌کند که گارد صعودی به خود گرفته و به دنبال آن است تا به بالاترین سطح خود در ماه اکتبر برسد. با این حال، همچنان نگرانی از تاثیرات بحران خاورمیانه بر بازارهای مالی پرریسک مثل ارزهای دیجیتال وجود دارد.

به گزارش میهن بلاکچین، پس از کلوز هفتگی، قیمت بیت کوین در حوالی سطح 64٬000 دلاری با مقاومت مواجه شد. در حال حاضر بسیاری معتقدند استفاده بیش از حد معامله‌گران از لوریج باعث رشد اخیر بیت کوین شده و بازار همچنان در وضعیت ناپایداری به سر می‌برد.

این هفته نیز داده‌های اقتصاد کلان آمریکا در راس توجهات قرار دارند و احتمالا روزهای نوسانی را تجربه خواهیم کرد. همزمان، داده‌های آنچین نشان می‌دهند که هولدرهای بلندمدت بیت کوین در وضعیت کنونی در حال خروج از بازار و سیو سود هستند. اما در سمت دیگر، هولدرهای کوتاه‌مدت به انباشت و استفاده از لوریج روی آورده‌اند.

آیا آپتوبر معروف بیت کوین (ترکیبی از دو کلمه Up به معنای بالا و October که حکایت از اکتبرهای صعودی بیت کوین دارد) این بار اتفاق نمی‌افتد؟ در این مطلب، 5 فاکتور مهم که در هفته جاری باید آنها را مدنظر قرار دهید را زیر ذره‌بین می‌بریم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

لوریج بیش از حد؛ بازار همچنان ناپایدار است

مومنتوم قیمت بیت کوین در زمان بسته شدن کندل هفتگی افزایش یافت و هفته در اوج 63٬975 دلاری به پایان رسید.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 ساعته - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 ساعته – منبع: TradingView

در حالی که روی کاغذ رشد اخیر بیت کوین چشمگیر است، پرایس اکشن کنونی این ارز دیجیتال به جای حمایت، تردید معامله‌گران را به همراه داشته است. به عقیده آنها، لوریج بیش از حد باعث افزایش اخیر قیمت بیت کوین شده و این تب و تاب ممکن است در یک لحظه ناپدید شود!

جی‌ای مارتون (J. A. Maartunn،)، یکی از تحلیلگران پلتفرم کریپتوکوانت رالی اخیر بیت کوین را «تعریف یک پامپ مبتنی بر لوریج» توصیف کرده است .

توییت مارتون
منبع: X

کریپتونئوو (CrypNuevo)، دیگر معامله‌گر مطرح بازار نیز معتقد است محدوده 63٬800 دلاری احتمالا نقطه بازگشتی برای بازار در کوتاه‌مدت خواهد بود.

وی روز گذشته در رشته توییتی در این باره نوشت:

فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که روند بیت کوین در این نقطه معکوس شود چراکه چندین کاتالیزور احتمالی مثل داده‌های بد اقتصادی یا تشدید اخبار مرتبط با جنگ وجود دارد.

این تحلیلگر هشدار داده که روزهای آتی با توجه به این کاتالیزورها، احتمالا بسیار نوسانی خواهد بود.

نمودار بیت کوین تایم فریم 4 ساعته - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 4 ساعته – منبع: TradingView

با این وجود، کیث الن (Keith Alan)، یکی از بنیانگذاران شرکت متریال ایندیکیترز (Material Indicators) معتقد است بازیابی میانگین متحرک ساده 21 هفته‌ای در حوالی 62٬800 دلار نشانه خوبی برای بیت کوین است.

وی در توییتی در این باره نوشته است:

یک رشد خوب بیت کوین را در موقعیت مناسبی قرار می‌دهد تا پس از میانگین متحرک 200 روزه به سراغ اوج میانه چرخه سال 2021 حرکت کند. با این حال، عدم تحقق این مهم می‌تواند بیت کوین را برای مدت بیشتری در وضعیت رنج‌زدن نگه دارد و پتانسیل آزمایش مجدد سطوح حمایتی بالاتر می‌رود.

در حال حاضر میانگین متحرک ساده 200 روزه بیت کوین در حوالی 63٬566 دلار است.

همه نگاه‌ها به تقویم اقتصاد کلان آمریکاست

هفته معاملاتی جدید در حالی شروع می‌شود که همه نگاه‌ها به تقویم اقتصاد کلان آمریکا معطوف شده است. در این هفته، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و شاخص قیمت تولید کننده (PPI) ماه سپتامبر همراه با آمار مدعیان بیکاری منتشر خواهد شد.

پس از افزایش غیرمنتظره اشتغال در آمار هفته گذشته، در حال حاضر تحلیلگران به دقت CPI را مدنظر دارند. این در حالی است که یک ماه تا نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال در مورد نرخ بهره باقی مانده است.

بر اساس داده‌های فد واچ گروه CME در حال حاضر بیش از 90٪ احتمال می‌رود که فدرال رزرو در نشست 7 نوامبر خود نرخ بهره را تا 0.25٪ کاهش دهد. این در حالی است که هفته پیش بسیاری انتظار کاهش 0.50٪ را در ماه نوامبر داشتند.

نشریه اقتصادی کوبیسی لتر (The Kobeissi Letter) در توییتی در این باره نوشته است:

احتمال کاهش 0.50٪ نرخ بهره هفته گذشته به طور کامل از بین رفت اما وضعیت ممکن است تغییر کند.

پیش‌بینی نرخ بهره در ماه نوامبر - منبع: CME Group
پیش‌بینی نرخ بهره در ماه نوامبر – منبع: CME Group

به گفته تحلیلگران این نشریه، یکی از شاخص‌های اقتصادی مهم نشان می‌دهد که تاثیر افزایش نرخ بهره و سیاست‌های انقباضی دو سال گذشته فدرال رزرو تا به این جای کار عملا از بین رفته است:

شاخص شرایط مالی (Financial conditions) بیشترین کاهش سالانه خود را در 3 سال گذشته ثبت کرده و به سطوح پیش از افزایش نرخ بهره بازگشته است. از اکتبر 2023، این شاخص بیشترین سیر نزولی را از مارس 2020، زمانی که نرخ بهره به نزدیکی صفر کاهش یافت گرفته است. درواقع سیاست‌های محدودکننده فدرال رزرو و تاثیر افزایش نرخ بهره از مارس 2022 عملا از بین رفته است. این در حالی است که بازارها انتظار دارند در سال 2024 بیش از 75 واحد پایه دیگر نرخ بهره کاهش یابد.

در نتیجه، تحلیل‌ها نشان می‌دهند که فدرال رزرو ممکن است کمی عجولانه و سریع‌تر از حدنیاز در حال کاهش نرخ بهره باشد.

صورتجلسه نشست فدرال رزرو در ماه سپتامبر که به کاهش 0.50٪ نرخ بهره منجر شد نیز دو روز دیگر در تاریخ 9 اکتبر (18 مهر) منتشر خواهد شد.

خروج هولدرهای بلندمدت بیت کوین از بازار

دست الماسی‌های بیت کوین یا همان هولدرهای بلندمدت این ارز دیجیتال در ماه جاری تحت فشار بوده‌اند و داده‌های آنچین از خروج این سرمایه‌گذاران از بازار خبر می‌دهد .

بر اساس شاخص تغییر خالص موقعیت هولدرهای بلندمدت (سرمایه‌گذارانی که کوین‌های خود را برای مدت 155 روز یا بیشتر نگهداری می‌کنند) این سرمایه‌گذاران در حال خروج از بازار هستند و هفته گذشته کپ تحقق یافته آنها 6 میلیارد دلار کاهش یافته است.

امر طاها (Amr Taha)، یکی از تحلیلگران کریپتوکوانت در این باره می‌گوید:

کاهش شدید 6 میلیارد دلاری (از 19 میلیارد دلار به 12 میلیارد دلار) کپ تحقق یافته سرمایه‌گذاران بلندمدت (موج آبی رنگ) نشان می‌دهد که این سرمایه‌گذاران احتمالا یا در حال سیو سود هستند یا پوزیشن‌های خرید خود را می‌بندند.

تغییرات کپ تحقق یافته هولدرهای بیت کوین – منبع: CryptoQuant
تغییرات کپ تحقق یافته هولدرهای بیت کوین – منبع: CryptoQuant

در همین حال، بررسی این شاخص مربوط به هولدرهای کوتاه‌مدت حاکی از ورود سفته‌بازان به بازار است. در هفته اخیر کپ تحقق یافته سرمایه‌گذاران بلندمدت 6 میلیارد دلار افزایش یافته که به عقیده امر طاها، از ریسک‌پذیری بیشتر این سرمایه‌گذاران حکایت دارد.

اما همزمان با این تغییرات، عرضه در اختیار نهنگ‌های فعال بیت کوین به بالاترین سطح خود رسیده است. بر اساس داده‌های کریپتوکوانت از کیف پول نهنگ‌هایی که در 24 ساعت اخیر فعال بوده‌اند، این سرمایه‌گذاران نزدیک به 267 هزار بیت کوین دارند که 75٬000 واحد بالاتر از اوایل سپتامبر است.

عرضه در اختیار نهنگ‌های فعال بیت کوین - منبع: CryptoQuant
عرضه در اختیار نهنگ‌های فعال بیت کوین – منبع: CryptoQuant

توجه به سود سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت

سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت در حال حاضر بار دیگر در کانون توجهات قرار گرفته‌اند چراکه حاشیه سود آنها زنگ خطر را برای سطوح بالای لوریج در بازار به صدا درآورده است.

بر اساس پست اخیر پرسیوال (Percival)، یکی دیگر از تحلیلگران کریپتوکوانت، زمانی که میزان استفاده از لوریج در بازار به محدوده «ایمپالس یا ضربه» می‌رسد (نشان‌دهنده دوره‌ای که سود باز صرافی‌ها به سرعت بالا می‌رود)، سودآوری تراکنش‌های هولدرهای کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد. این سودآوری را می‌توان با استفاده از شاخص نسبت سود خروجی مصرف‌نشده (SOPR) اندازه‌گیری کرد.

وی در این باره می‌گوید:

در محدوده‌های ایمپالس سود سرمایه‌گذاران به حداکثر و زیان آنها به حداقل می‌رسد. سود باز بین منفی 10 تا منفی 8 درصد در نوسان است. با این حال در تاریخ 24 سپتامبر به زیر منفی 8٪ رسید. در طول تاریخ، محدوده‌های ایمپالس زمانی اتفاق می‌افتند که SOPR سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت بالا می‌رود و میانگین سود این سرمایه‌گذاران افزایش می‌یابد.

تغییرات سود باز قراردادهای فیوچرز بیت کوین - منبع: CryptoQuant
تغییرات سود باز قراردادهای فیوچرز بیت کوین – منبع: CryptoQuant

به گفته این تحلیلگر، زمانی که درصد تغییرات سود باز از انحراف معیار خود فراتر برود، بازار ممکن است اصلاح شود.

هنوز هم آپتوبر بیت کوین محتمل است

رشد یک شبه قیمت بیت کوین بار دیگر کندل ماهانه این ارز دیجیتال را به رنگ سبز درآورده است. در حالی که وضعیت همچنان متزلزل است، برخی از تحلیلگران همچنان نسبت به تداوم روند صعودی در ماه اکتبر امیدوار هستند.

به عنوان مثال، جل (Jelle)، معامله‌گر محبوب بازار کریپتو می‌گوید بیت کوین همچنان در حال تکرار اکتبرهای کلاسیک خود است. وی در این باره می‌گوید:

بیت کوین همچنان روند یک سال گذشته خود را تکرار می‌کند. ماه‌ها تثبیت در اکتبر به پایان می‌رسد. در این ماه ابتدا کف قیمت ثبت شده و سپس بازی واقعی شروع می‌شود.

مقایسه تغییرات قیمت بیت کوین - منبع: Jelle/X
مقایسه تغییرات قیمت بیت کوین – منبع: Jelle/X

همانطور که پیش از این گزارش دادیم، بیت کوین در ماه‌های اخیر بین اوج ماه مارس و کف چرخه خود در حال تثبیت بوده است.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *