ظریف: انسان محور توسعه است/ توسعه بدون داشتن زیست بوم سالم بی معنا است

ظریف: انسان محور توسعه است/ توسعه بدون داشتن زیست بوم سالم بی معنا است
خلاصه اخبار

تهران – ایرنا – معاون راهبردی رئیس جمهور گفت: انسان در فهم جدید محور توسعه است و بدون داشتن زیست بوم سالم و پایدار توسعه بی معنا است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست ایرنا ، محمد جواد ظریف روز دوشنبه در سلسله نشست های «برای ایران» با موضوع «چرا رئیس جمهور در کاپ 2024 شرکت کند» در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: آلودگی محیط زیست هم از جهت اینکه حیات ما و نسل آینده را با تهدید مواجه کرده است موضوع قابل توجهی است.

وی اظهار داشت: از آنجا که کاپ 29 در آینده نزدیک در باکو برگزار می‌شود، شاید فرصت مغتنمی باشد که مباحث را با موضوع محیط‌زیست آغاز کنیم؛ از آنجا که گزارش آماده‌ای برای کاپ نداریم از این رو تصمیم گرفتیم که تهیه و تدوین گزارش را از همین جلسات و با حضور اندیشمندان این عرصه آغاز کنیم.

ظریف تاکید کرد: شاید در ذهن همه این سوال مطرح شود که در شرایطی که منطقه ما با بحران بسیار جدی روبرو است و امروز یکمین سالگرد جنایات وحشتناک اسراییل است که در منطقه راه انداخته و قتل و عام و نسل کشی در فلسطین ، نوار غزه و لبنان را به طرز وحشیانه ای به جریان انداخته است، باید به محیط زیست بپردازیم.

معاون رئیس جمهور در توضیح دلایل برگزاری این نشست ادامه داد: اول اینکه اگر به قرآن برگردیم، می‌بینیم که تخریب محیط زیست در کنار کشتار انسانها به عنوان دو عامل برجسته فساد فی الارض محسوب می‌شود؛ لذا نه تنها جنایات اسرائیل بر غزه آثار وحشتناکی بر محیط زیست دارد بلکه نمونه‌ای از فساد فی الارض و تخریب است.

وی اظهارداشت: اما آن غمی که در غم مردم فلسطین به علت از دست دادن بزرگان و به شهادت رسیدن آنها مواجه هستیم ، باید چشم ما را با خطر بزرگتری باز کند و آن تخریب جایی است که می خواهیم در آن زندگی کنیم لذا ضمن اینکه داغدار شرایط فلسطین و لبنان هستیم لازم است مسایل روزمره را هم دنبال کنیم به همین دلیل این جلسه جایگاه مهمی دارد.

به گزارش ایرنا، سلسله نشست‌های «برای ایران» به میزبانی بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری برگزار می‌شود که نخستین نشست آن به موضوع شرکت ایران در اجلاس کنوانسیون تغییرات اقلیمی (کاپ 29) اختصاص دارد.

قرار است این رویداد محیط زیستی آبان ماه امسال به میزبانی جمهوری آذربایجان در شهر باکو برگزار شود؛ جمهوری آذربایجان به‌عنوان رئیس نشست کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، ابتکارات تقویت ذخیره‌سازی باتری‌ها و ایجاد شبکه انرژی‌های تجدیدپذیر را دنبال می‌کند و از دولت‌ها خواسته است از تعهد خود برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی برق در جهان تا 6 برابر بالاتر از سطح سال 2022 و رساندن آن به 1500 گیگاوات (GW) تا سال 2030 و اضافه کردن یا نوسازی بیش از 80 میلیون کیلومتر شبکه برق تا سال 2030 حمایت کنند.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *