نمایی از بازارکار استان‌ها در تابستان؛ کدام استاد در قله بیکاری قرار دارد؟

نمایی از بازارکار استان‌ها در تابستان؛ کدام استاد در قله بیکاری قرار دارد؟
خلاصه اخبار

اکوایران: بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۳ در استان سیستان و بلوچستان بیشترین سطح و در استان مرکزی کمترین سطح را به خود دیده است.

به گزارش اکوایران، نرخ بیکاری یکی از متغیرهای اقتصادی است که نسبت تعداد بیکاران به کل جمعیت فعال در یک اقتصاد را نشان می‌دهد. به عبارتی این نرخ نشان می‌دهد از کل جمعیتی که در سن کار بوده و وارد بازار کار شده‌اند، چند درصد در یافتن شغل ناتوان بوده‌اند.

مرکز آمار ایران در گزارش‌های فصلی خود از وضعیت نیروی کار در کشور، نرخ بیکاری در هر یک از استان‌ها را به صورت جداگانه اعلام می‌کند. بر اساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از نرخ بیکاری استان‌ها در تابستان امسال، استان سیستان و بلوچستان در صدر و استان مرکزی در کف نرخ بیکاری این فصل قرار گرفته‌اند.

030714

نرخ بیکاری 14 درصدی در استان سیستان و بلوچستان

همانطور که گفته شد مرکز آمار ایران تازه‌ترین گزارش از نرخ بیکاری تابستان 1403 را منتشر کرده است. طبق این گزارش نرخ بیکاری کل کشور معادل 7.5 درصد بوده که میانگینی از نرخ بیکاری استان‌های کل کشور است.

بر این اساس آمارهای استانی نرخ بیکاری در این فصل، استان سیستان و بلوچستان با بیکاری 14 درصدی بیشترین نرخ را در میان استان‌ها به خود اختصاص داده است.

در سمت دیگر استان مرکزی قرار گرفته که کمترین نرخ بیکاری را در تابستان داشته است. طبق داده‌ها نرخ بیکاری در این استان معادل 4.3 درصد بوده است.

بررسی این آمار در استان‌های بزرگ کشور نیز حاکی از آن است که نرخ بیکاری در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی و فارس به ترتیب معادل 9.2 درصد، 5.1 درصد و 6.7 درصد بوده است.

مهمترین استان در این میان پایتخت است که نرخ بیکاری پایینی نسبت به دیگر استان‌ها دارد. طبق آمارها نرخ بیکاری تابستان امسال در تهران معادل 5.3 درصد بوده است.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *