تداوم تنش‌ها و سرایت آن به سایر کشورها بازار نفت را به آتش می‌کشد

تداوم تنش‌ها و سرایت آن به سایر کشورها بازار نفت را به آتش می‌کشد
خلاصه اخبار

قیمت نفت برنت پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل، به بیش از 75 دلار رسید. کارشناسان انرژی، در همین زمینه تحلیل خود را در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کردند.

به گزارش تجارت نیوز ،

پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به اسرائیل و به دنبال نگرانی فعالان بازار نفت نسبت به تاثیر این تنش‌ها و تبدیل آن به جنگ، قیمت نفت از همان ساعات ابتدایی افزایش چشمگیری پیدا کرد. تا جایی که قیمت نفت برنت به بیش از 75 دلار به ازای هر بشکه رسیده است.

کاهش عرضه نفت محتمل است

تحلیل‌گران متعددی، پیش‌بینی خود را نسبت به روند بازار نفت ارائه کردند. کلی سیگل، استراتژیست سیاسی به رویترز گفت: دارایی‌های نفتی ایران به احتمال زیاد در فهرست هدف اسرائیل قرار دارند. حمله اسرائیل به تاسیسات تولید یا صادرات نفت ایران می‌تواند باعث اختلال در تولید نفت شود. اختلالی که باعث کاهش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز است.

کپیتال اکونومیکس هم در یادداشتی اعلام کرد که تشدید تنش توسط ایران، ممکن است آمریکا را وارد جنگ کند. ایران حدود چهار درصد از تولید جهانی نفت را به خود اختصاص می‌دهد و نکته مهم آن است که آیا عربستان سعودی در صورت اختلال در عرضه نفت ایران، تولید خود را افزایش می‌دهد یا خیر.

تحلیل‌های متخلف، هراس از افزایش قیمت نفت به دنبال کاهش عرضه را نشان می‌دهند. در صورت بالا گرفتن تنش‌ها در منطقه، بسیاری از کشورها وارد جنگ می‌شوند و منطقه استراتژیک خاورمیانه که دارای منابع نفتی بسیار است، با تهدید بزرگی روبه‌رو می‌شود.

ایران به تنهایی تاثیر چندانی بر قیمت نفت ندارد

مرتضی بهروزی‌فرد، کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: با توجه به تحریم‌های بین‌المللی، صادرات نفت ایران کاهش یافته و حداکثر 1.5 میلیون بشکه در روز است. البته با توجه به این که ایران راهکارهایی جهت دور زدن تحریم به کار می‌گیرد، میزان دقیق صادرات نفت مشخص نیست.

او ادامه داد: با وجود تمام این موارد، صادرات نفت ایران حدود 1.5 میلیون بشکه در روز است و با توجه به قیمت آن که زیر 80 دلار است، تاثیر چندانی بر بازار نفت نخواهد داشت. به جز تاثیر مستقیم ایران بر قیمت نفت، موارد مهم‌تری بر بازار نفت اثر خواهند داشت. نکته مهم در این زمینه، موضوع تداوم تنش‌ها و گسترش جنگ است.

تنها در صورت گسترش جنگ بازار نفت متاثر خواهد شد

بهروزی‌فر در مورد تاثیر گسترش جنگ بر بازار نفت تصریح کرد: اگر تنش گسترش پیدا کند و جنگ به بقیه منطقه خلیج‌فارس سرایت کند، می‌تواند بر بازار نفت و بالاخص بر قیمت نفت تاثیر بگذارد. روشن کردن آتش بسیار راحت است، اما جلوگیری از گسترش آن، کار افراد عاقل و کارشناسان خواهد بود. اگر تنش ادامه پیدا کند، متاسفانه بر بازارهای جهانی تاثیر می‌گذارد و منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.

او در رابطه با عضویت ایران در اوپک تشریح کرد: عضویت ایران در اوپک هیچ تاثیری بر موضوع افزایش قیمت‌ها ندارد. چراکه اگر ایران دچار مشکل شود، نمی‌تواند باقی اعضای اوپک را درگیر کند و آن‌ها را به افزایش یا کاهش تولید وادارد. ایران با توجه به حجم صادرات نفتی، نقش چندانی در تصمیم‌گیری‌های اوپک ندارد. در چند سال اخیر نیز به دلیل وجود تحریم‌ها، از تصمیمات اوپک معاف بوده و علنا از تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده است.

عرضه نفت عربستان از صعود ناگهانی قیمت نفت جلوگیری خواهد کرد

نرسی قربان، کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: هر نوع تنشی در خاورمیانه، به دلیل پیش‌بینی کاهش عرضه نفت، منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد. اما پس از مدتی که تنش کاهش می‌یابد، قیمت نفت نیز به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. گاهی اوقات حتی بدون کاهش تنش نیز، نگرانی‌ها کاهش یافته و قیمت نفت دوباره کاهش می‌یابد.

به گفته او، اگر تنش بیشتر نشود و به جنگ در ناحیه خلیج فارس منجر نشود، نفت به حالت قبلی خود بازمی‌گردد. اصل قضیه قیمت نفت، به عرضه و تقاضا برمی‌گردد. برخی کشورها اعلام کردند که ممکن است عرضه خود را افزایش دهند. برای مثال عربستان سعودی قبلا تولید نفت خود را کنترل می‌کرد تا قیمت نفت را بالا نگه دارد. اما به تازگی اعلام کرده است که دنبال نفت 100 دلاری نیست و از این رو، ممکن است تولید نفت خود را افزایش بدهد. این موضوع، ترمزی برای افزایش بی‌رویه نفت خواهد بود.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

منبع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *