وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌های کشور و چالش‌های پیش‌رو

وضعیت تامین سوخت نیروگاه‌های کشور و چالش‌های پیش‌رو
خلاصه اخبار

تحویل گاز به نیروگاه‌های کشور از ابتدای سال تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۶.۳ درصد کاهش یافته، این کاهش، نیروگاه‌ها را وادار به مصرف بیشتر سوخت مایع کرده، به‌گونه‌ای که مصرف مازوت و گازوئیل به ترتیب ۲.۱ و ۱.۸ برابر رشد داشته است، با این حال، تحویل گازوئیل ۲۶ درصد افزایش یافته که این موضوع موجب کاهش شدید سطح ذخایر گازوئیل به ۴۱ درصد ظرفیت مخازن شده است.

به‌گزارش ایسنا، با شروع فصل سرما و گذر از ناترازی برق با چالش ناترازی گاز مواجه شده‌ایم، موضوعی که هر سال نیروگاه‌ها را با چالش‌های متعدد مواجه می‌کند، افزایش ناترازی گاز در سال جاری، فصل جدیدی را برای نیروگاه‌ها باز کرده و به‌نظر می‌رسد که امسال با چالش‌های بیشتری مواجه باشیم. طبق اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، کشور با ناترازی روزانه حدود 260 میلیون مترمکعب گاز روبه‌روست. این وضعیت به‌ویژه در فصل زمستان و با افزایش مصرف خانگی و صنعتی، به یک مسئله بحرانی تبدیل می‌شود.

پایداری سوخت در بیش از 21000 مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور

ناترازی گاز نیروگاه‌ها را نیز دامن‌گیر کرده، تاجایی که بیش از 21000 مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور در حال حاضر با مشکل جدی تامین سوخت مواجه هستند. بر اساس گزارش‌ها، میانگین کفایت سوخت در این نیروگاه‌ها به حدود 5 روز کاهش یافته است. برای نمونه، در نیروگاه اسلام‌آباد غرب، سوخت به پایان رسیده است و نیروگاه‌های حرا قشم، کازرون و کرمان نیز کمتر از یک روز سوخت دارند.

کاهش ذخایر گازوئیل و چالش‌های تولید پایدار برق

 تغییر مداوم سوخت نیروگاه‌ها از گاز به گازوئیل و افزایش مصرف مازوت موجب افزایش خرابی‌ها و کاهش ضریب بهره‌برداری از نیروگاه‌ها شده است. در حال حاضر، محدودیت‌های سوخت منجر به توقف تولید 196 مگاوات برق در برخی نیروگاه‌ها شده است.

با توجه به کاهش تحویل گاز، پیش‌بینی می‌شود که اگر این روند ادامه یابد، هیچ گونه ذخیره‌سازی برای سوخت در ابتدای فصل سرد نخواهد بود. در صورتی که شرایط مشابه سال گذشته در تحویل و مصرف سوخت تکرار شود، باز موجودی ذخائر نیروگاهها کفایت گذر از دوره سرد سال را نخواهد داشت. از این رو جبران عقب افتادگی ذخیره سازی سوخت در نیروگاهها نیازمند اقدامات اجرایی جدی تر از سال گذشته است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *