حباب سکه در کانال جدید؛ دو روی سکه مداخله بازارساز در بازار ارز

حباب سکه در کانال جدید؛ دو روی سکه مداخله بازارساز در بازار ارز
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند در بازار ارز شواهدی از مداخلات بازارساز برای کنترل قیمت‌ها به‌وضوح دیده می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که برخلاف گذشته، بازارساز این بار مستقیماً از تهران وارد عمل شده و در بازار هرات مداخله‌ای نکرده است.

عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز امروز شاهد نوسان قیمت‌ها نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته است و معامله‌گران در حالی شاهد نوسان مثبت طلا و سکه نسبت به دو روز گذشته هستند که قیمت‌ها در بازار ارز رفت و برگشتی بود. نوسان مثبت قیمت اونس طلا در چند روز اخیر که با رکوردزنی همراه بوده است؛ به عقیده معامله گران مهم‌ترین عامل تعیین نوسانات در بازار طلا و سکه محسوب می‌شود. با این حال، قیمت دلار هرات امروز در 60 هزار و 620 تومان بازگشایی کرد و با نوسان مثبت به کانال بالاتر رفت و در 61 هزار و 400 تومان نوسان داد. قیمت دلار در تهران هم امروز معاملات را با گپ مثبت 700 تومانی در 60 هزار و 700 تومان شروع کرد و با نوسان مثبت تغییر کانال داد و به 61 هزار و 300 تومان رسید.

قیمت درهم امارات هم امروز را با گپ مثبت 280 تومانی در 16 هزار و 740 تومان آغاز کرد و با نوسان مثبت به 16 هزار و 930 تومان رسید و در ادامه با کاهش 100 تومانی در 16 هزار و 830 تومان قرار گرفت. اما این پایان معاملات درهم امارات نبود و قیمت این اسکناس بار دیگر با نوسان مثبت به 16 هزار و 900 تومان رسید. همچنین معامله گران معتقدند بازارساز در بازار ارز در حال تزریق است و به همین دلیل دلار تهران پایین‌تر از دلار هرات در حال معامله است.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار، یورو مبادله‌ای و دلار نیمایی بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز 49598 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 46615 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای امروز را با کاهش سپری کرد و 55344 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52015 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13505 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12693 تومان قیمت خورد.

معامله گران معتقدند در بازار ارز شواهدی از مداخلات بازارساز برای کنترل قیمت‌ها به‌وضوح دیده می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که برخلاف گذشته، بازارساز این بار مستقیماً از تهران وارد عمل شده و در بازار هرات مداخله‌ای نکرده است. این اقدام نشان می‌دهد که سیاست‌های جدیدی برای مدیریت بازار اتخاذ شده که در آن از طریق تزریق ارز به تهران، قیمت دلار در این بازار کنترل شده است. دو شاخص مهم که این مداخلات را نشان می‌دهند عبارتند از «پایین‌تر بودن قیمت دلار در تهران نسبت به هرات» و «وجود حباب دلاری در درهم».

میانگین حباب دلاری درهم در نیمه اول سال جاری حدود 19 تومان بوده است. اما این رقم در تابستان به 97 تومان و در شهریور به 174 تومان رسیده است. در هفته پایانی شهریور، شکاف میان قیمت واقعی و قیمت بازار درهم بیشتر شده است و میانگین حباب به بیش از 300 تومان رسید. امروز هم این حباب به 765 تومان افزایش یافته است. بسیاری از فعالان بازار معتقدند این افزایش حباب دلاری درهم نشان‌دهنده این است که قیمت دلار به شکل دستوری پایین نگه داشته شده است و در صورت نبود مداخلات بازارساز، احتمالاً قیمت دلار در سطوح بالاتری تثبیت می‌شود.

بازار طلا و سکه هم امروز شاهد نوسان مثبت قیمت‌ها در سایه تحرکات قیمت اونس طلا بود. اونس طلا که امروز در تعطیلات پایان هفته میلادی به سر می‌برد؛ در محدوده 2658 دلار قرار دارد. قیمت طلای آبشده هم امروز در 16 میلیون و 959 هزار تومان بازگشایی کرد و با نوسان مثبت به کانال 17 میلیون تومان وارد شد و 17 میلیون و 510 هزار تومان قیمت خورد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار هم امروز با نوسان مثبت، چهار میلیون و 42 هزار تومان در معامله بود.

قیمت سکه امامی که در ابتدای روز در 46 میلیون و 100 هزار تومان قرار داشت؛ طی یک نوسان مثبت به کانال 47 میلیون تومان رفت و به 47 میلیون و 700 هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز امروز با نوسان مثبت به ترتیب 25 میلیون و 900 هزار تومان و 17 میلیون و 700 هزار تومان خرید و فروش شدند و سکه گرمی امروز در قیمت هشت میلیون و 100 هزار تومان نوسان داد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران، بازار سکه از تاریخ 30 مرداد با نوسانات قابل‌توجهی همراه بوده است که ناشی از «افزایش چشمگیر بهای اونس طلا» و «رکوردزنی‌های پی‌درپی در بازارهای جهانی» است. در پی این نوسانات حباب سکه امامی وارد کانال 9 میلیون تومان شد.

امروز همچنین خبر شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله مورد توجه قرار گرفت. حزب‌الله لبنان امروز (شنبه) در بیانیه‌ای تایید کرد که «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی از عصر روز جمعه تا صبح امروز منطقه‌ای در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد.

جزئیات برگزاری جدیدترین حراج مرکز مبادله طلا و ارز هم دیگر خبر مهمی بود که امروز مورد توجه قرار گرفت. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران، حراج سکه مرکز مبادله هر دوشنبه به‌صورت مداوم برگزار می‌شود. نوزدهمین حراج در تاریخ 9 مهر با عرضه انواع سکه برگزار خواهد شد. متقاضیان از سراسر کشور می‌توانند از طریق سامانه حراج سکه به‌طور مستقیم شرکت کنند. این حراج‌ها با توزیع گسترده سکه در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *