مرور زندگی رهبران شهید حزب‌الله

مرور زندگی رهبران شهید حزب‌الله
خلاصه اخبار

از ابتدای پیدایش حزب‌الله تا کنون این حزب سه دبیرکل به نام‌های «صبحی طفیلی»، «سید عباس موسوی» و «سید حسن نصرالله» داشته است که دو تن آنان یعنی سید عباس موسوی و سید حسن نصرالله به شهادت رسیده‌اند.

به گزارش ایسنا، حزب الله گروهی سیاسی و نظامی شیعه در لبنان است که در سال 1982 میلادی با هدف مقابله با اسرائیل و با حمایت جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد. این حزب، فعالیت ضداسرائیل را با عملیات‌های استشهادی آغاز کرد. سپس توان نظامی خود را افزایش داد و با موشک کاتیوشا و جنگ‌های چریکی، به مقابله با اسرائیل پرداخت.

به گفته حسین دهقان از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پس از عملیات الی بیت‌المقدس در 1361شمسی در جنگ میانعراق علیه ایران، اسرائیل به لبنان حمله کرد. گروهی از فرماندهان سپاه برای آموزش نیروهای لبنانی برای مقابله با اسرائیل به لبنان اعزام شدند. آن‌ها ضمن آموزش نظامی، به ایجاد وحدت میان گروه‌های مرتبط با ایران نیز پرداختند که در نهایت به شکل‌گیری حزب‌الله انجامید.

از ابتدای پیدایش حزب‌الله تاکنون این حزب سه دبیرکل به نام‌های «صبحی طفیلی»، «سیدعباس موسوی» و «سیدحسن نصرالله» داشته است که دو تن آنان یعنی سید عباس موسوی و سید حسن نصرالله به شهادت رسیده‌اند.

با توجه به تحولات اخیر لبنان مروری بر زندگی رهبران شهید حزب الله داریم.

 سیدعباس موسوی دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان بود. او سال‌های اول فعالیتش در کنار نیروهای فلسطینی با اسرائیل جنگید و وقتی برای تحصیل به عراق رفت، با رژیم بعث به مقابله برخاست و هنگامی که به لبنان برگشت با تشکیل حزب الله به صورتی جدی‌تر وارد نبرد با اسرائیل شد.

او متاثر از اندیشه‌های سید محمدباقر صدر و امام خمینی بود و برای دیدار با وی در سال 1979 (1358) به ایران آمد. او در سال 1966میلادی در شهر صور با امام موسی صدر آشنا شد و به توصیه وی به حوزه علمیه صور (معهد الدراسات الاسلامیة) رفت و تحصیلات حوزوی خود را از آنجا آغاز کرد. و در ماه مه 1991میلادی از سوی شورای مرکزی حزب‌الله لبنان به عنوان دبیر کل این حزب انتخاب شد تا پس از صبحی طفیلی دومین دبیرکل این حزب باشد.

بیشتر بخوانید:
داستان «ژِن قاتل»
آقازاده های شهید مقاومت و یک واکنش خاص
بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند

سید عباس موسوی 27 بهمن سال (1370 (16 فوریه (1992) برای شرکت در مراسم سالگرد شیخ راغب حرب به روستای «جبشیت» سفر کرد و پس از شرکت در مراسم و ایراد سخنرانی به سمت بیروت در حرکت بود. هلی‌کوپترهای اسرائیلی با توجه به اطلاعاتی که از طریق جاسوسان اسرائیل در لبنان به دست آورده بودند به کاروان اتومبیل‌های سید عباس موسوی حمله کردند و با هدف قرار دادن خودروی وی، او و فرزند و همسرش را به شهادت رساندند …

در پی این ترور، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای در پیامی، سیدعباس موسوی را عالیقدر و شجاع و بااخلاص و هوشمند توصیف کرد و وی را فردی دانست که علم را با عمل و گفتار را با صدق وفداکاری را با درایت توام کرده بود.

سیدحسن نصرالله در 31 اوت سال 1960 در شهرک البازوریه از محله‌های فقیرنشین شرق صور در جنوب لبنان به دنیا آمد.

نام مادرش «مهدیه صفی الدین» و نام پدرش «سید عبدالکریم» است. در زمان کودکی سید حسن نصرالله، پدرش به شغل سبزی و میوه‌فروشی مشغول بوده‌است.

وی سه برادر و 5 خواهر دارد و سید حسن نصرالله فرزند ارشد خانواده است. به دلیل فقر اقتصادی و شرایط نامساعد کاری، خانواده وی به منطقه الکرنتینا در جنوب بیروت رفتند. خانواده سیدحسن در سال 1975 میلادی، هم‌زمان با آغاز جنگ داخلی لبنان، به البازوریه برگشتند.

سیدحسن نصرالله تحصیلات مقطع ابتدائی را در زادگاهش سپری کرد و دوره راهنمایی را در محله‌ای به نام سن‌الفیل در شرق بیروت گذراند. مقطع دبیرستان را در روستای البازوریه در جنوب لبنان به پایان رسانید و در سال 1976، در سن 16 سالگی برای تحصیلات حوزوی به شهر نجف در عراق رفت و بعد از 2 سال اقامت و تحصیل در این شهر، مجدداً به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام منتظر در بعلبک مشغول به فراگیری علوم حوزوی شد. مشوق اصلی وی برای عزیمت به نجف و فراگیری علوم اسلامی سید محمد غروی، امام جمعه شهر صور بوده‌ است.

نصرالله در سال 1989 برای تکمیل دروس حوزوی به قم رفت، اما با گذشت یک سال، به دلیل شدت تنش‌ها در لبنان، به درخواست شورای حزب‌الله به بیروت بازگشت.

در دیداری که سید حسن نصرالله در سال 1360 با امام خمینی (ره) در تهران داشت، امام وی را به عنوان نماینده خود در امور حسبیه و اخذ امور شرعیه در لبنان منصوب کرد. سید حسن نصرالله در زمان دریافت این حکم 21 ساله بود و اولین کسی از رهبران حزب‌الله لبنان بود که چنین حکمی را از امام خمینی (ره) دریافت کرده‌ است.

سید حسن نصرالله از ابتدای شکل‌گیری حزب‌الله در آن به فعالیت پراخت، در سال 1985 وی با انتقال به بیروت مسئولیت‌های سنگین‌تری را عهده‌دار شد.

مرور زندگی رهبران شهید حزب‌الله
شهید هادی نصرالله

نخستین مسئولیت جدی نصرالله آماده‌سازی نیروهای مقاومت و تاسیس هسته‌های نظامی و در عین حال معاون ابراهیم امین از نمایندگان حزب‌الله در پارلمان لبنان بود.

در سال 1987 و هم‌زمان با تشکیل کمیته اجرایی حزب‌الله، نصرالله به ریاست کمیته انتخاب شد. در عین حال او در شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله نیز وارد شد و مسئول اجرایی آن نیز بود.

پس از ترور سید عباس موسوی به وسیله بالگردهای اسرائیلی در 16 فوریه سال 1992 (27 بهمن 1370)، با اجماع شورای تصمیم‌گیری حزب‌الله، حسن نصرالله برای دبیرکلی حزب‌الله انتخاب شد.

ارتش رژیم سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را در حمله جمعه ششم مهر ماه به ضاحیه بیروت به شهادت رساند. در پی این اقدام تروریستی رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی فرمودند:بر همه‌ مسلمانان فرض است که با امکانات خود در کنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بایستند و در رویارویی با رژیم غاصب و ظالم و خبیث آن را یاری کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *