اف-۱۶های کارکرده هلند به اوکراین ارسال شد

اف-۱۶های کارکرده هلند به اوکراین ارسال شد
خلاصه اخبار

نیروی هوایی هلند اعلام کرد این کشور جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» را پس از ۴۵ سال بهره‌برداری به اوکراین فرستاد.

به گزارش ایسنا، نیروی هوایی هلند روز شنبه اعلام کرد 6 فروند جنگنده اف-16 روز جمعه در یک «پرواز خداحافظی» پیش از بازنشستگی رسمی، آخرین پرواز خود را بر فراز این کشور انجام دادند و برای شرکت در جنگ اوکراین راهی اوکراین شدند. از مجموع 24 فروند اف-16، شش فروند راهی اوکراین می‌شوند و 18 فروند دیگر فعلا به یک مرکز آموزشی در رومانی منتقل خواهند شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «روبن برکِلمنز» وزیر دفاع هلند گفت: «وزارت دفاع رسما با جنگنده افسانه‌ای اف-16 خداحافظی کرد و پس از 45 سال خدمت وفادارانه و ماموریت‌های متعدد، این جنگنده در اوکراین و رومانی جان تازه‌ای خواهد گرفت و جنگنده‌هایی که به اوکراین ارسال می‌شوند، در جنگ با روسیه استفاده خواهند شد.»

نیروی هوایی هلند پیشتر اعلام کرده بود که تمام جنگنده‌های قدیمی اف-16 را از خدمت خارج و جنگنده‌های جدیدتر اف-35 را جایگزین آنها می‌کند.

هلند از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه 2022، پس از سال‌ها ریاضت اقتصادی که نیروهایش را به طور قابل توجهی کاهش داده بود، هزینه‌های نظامی خود را افزایش داده است.

برکلمنز گفت که هلند تا زمانی که نیاز باشد به حمایت نظامی خود از اوکراین ادامه خواهد داد.

او پیشتر گفته بود که اوکراین می‌تواند از جت‌های جنگنده اف-16 که در اختیارش قرار گرفته برای «حمله به اهداف روس استفاده کند اما نه علیه تاسیسات غیرنظامی.»

اسپوتنیک گزارش کرد: «طی سه دهه گذشته، هلند به طور فعالی از جنگنده‌های اف-16 خود در حمایت از جنگ‌های متجاوزانه ایالات متحده در سراسر جهان، از یوگسلاوی، عراق و افغانستان تا لیبی، مالی و سوریه استفاده کرده است.»

نیروی هوایی هلند با تخلیه جنگنده‌های اف-16 از انبار خود و ارسال آنها به اوکراین، جنگنده‌های اف-35 شرکت «لاکهید مارتین» را که در سال 2013 خریداری کرد و تحویل آنها در سال 2019 آغاز شد، در انبار تسلیحاتی خود خواهد داشت.

این درحالیست که نیروی هوایی ارتش اوکراین ماه گذشته در بیانیه‌ای مرگ خلبان جنگنده اف-16 این کشور و انهدام این جنگنده تازه دریافت‌شده را تایید کرد.

در پی این حادثه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین، فرمانده کل نیروی هوایی این کشور را برکنار کرد. دلایل این استعفا ارائه نشد، اما در تاریخ 31 اوت «رستم امروف» وزیر دفاع اوکراین در مورد این برکناری اظهار نظر کرد و آن را «چرخش» نامرتبط با سقوط جنگنده اف-16 خواند.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *