مهم‌ترین اخبار بازارها/ دود آتش ضاحیه بیروت در چشم سهامداران

مهم‌ترین اخبار بازارها/ دود آتش ضاحیه بیروت در چشم سهامداران

سایه ریسک سیستماتیک بر بورس

بورس تهران مجددا در معرض ریسک سیستماتیک قرار گرفت و سازمان بورس قبل از شروع معاملات امروز به خاطر وقایع لبنان، دامنه نوسان سهام،‌حق تقدم و صندوق ­های سهامی را به مثبت و منفی 1 درصد کاهش داد.

کاهش دامنه نوسان که به منظور صیانت از سرمایه سهامداران انجام شد، برای چهارمین بار در سال جاری اتفاق می­ افتد. علی رغم کاهش دامنه نوسان، فشار فروش در بازار سهام موجب افت قیمت‌ها و نماگر‌های سهامی شد. در معاملات نخستین روز از هفته، شاخص کل با افت 0.38 درصدی همراه شد و به سطح 2 میلیون و 146 هزار واحدی رسید. شاخص هم­ وزن نیز افت 0.22 درصدی را تجربه کرد.

چهار کاهش در دامنه نوسان در سال جاری

بورس تهران در سال جاری در چهار مرتبه مختلف شاهد کاهش دامنه نوسان بوده است. نخستین بار و پس از حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل در اواخر فروردین،‌ دامنه دستخوش تغییر شد. پس از سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور و همراهان در اواخر اردیبهشت، مجددا دامنه نوسان کاهش پیدا کرد.

بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران نیز برای سومین بار دامنه نوسان از سوی سازمان کاهش پیدا کرد. بعد از ماجراهای دیروز لبنان، برای چهارمین بار در سال جاری دامنه نوسان با کاهش همراه شد.

دلار در کانال 61 هزار تومان

دلار که در واپسین معاملات روز گذشته در نیمه اول کانال 60 هزار تومان معامله می ­شد، بعد از اتفاقات و فعل و انفعالات حادث شده دیشب لبنان، امروز وارد کانال 61 هزار تومان شد. آخرین باری که دلار در کانال 61 هزار تومان قرار داشت، به هجدهم مرداد ماه باز می ­گردد که دلار پس از ماجرای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران در مدار صعودی قرار گرفته بود.

سبزپوشی صندوق های طلا

با توجه به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، در معاملات امروز، صندوق های طلا با استقبال سرمایه گذاران همراه شدند. هر 13 صندوق طلای حاضر در بازار با رشد قابل­ توجه قیمت پایانی همراه شدند و بررسی ها نشان می دهد که قیمت پایانی همه صندوق های طلا با رشد بیش از 3 درصد همراه شده است. صندوق های طلا که رشد های هفته های اخیر خود را مدیون افزایش قیمت اونس طلا در بازار جهانی بودند، اکنون با رشد دلار در بازار آزاد در مدار صعودی قرار گرفته اند.

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک روبرو مراجعه کنید.
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *