اوربان: کشورهای غرب بالکان باید مدت‌ها پیش عضو اتحادیه اروپا می‌شدند

اوربان: کشورهای غرب بالکان باید مدت‌ها پیش عضو اتحادیه اروپا می‌شدند
خلاصه اخبار

نخست وزیر مجارستان گفت، اتحادیه اروپا باید «از مدت‌ها پیش» به کشورهای بالکان غربی اجازه می‌داد به این بلوک بپیوندند.

به گزارش ایسنا، «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در یک نشست خبری در اسکوپیه، پایتخت مقدونیه شمالی در جریان دیدار با همتای خود گفت: «بالکان غربی سزاوار بیش از آنچه تاکنون از بروکسل دریافت کرده، است. من می‌خواهم بگویم که این کشورها باید مدت‌ها قبل به عضویت اتحادیه اروپا در می‌آمدند.»

به نقل از خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر مجارستان همچنین بر اهمیت حفظ مساله عضویت کشورهای بالکان غربی در دستورکار اتحادیه اروپا تاکید کرد و افزود: «مقدونیه شمالی به همراه کرواسی از 2005 خواستار عضویت در اتحادیه اروپا هستند. از آن زمان، کرواسی به عضویت اتحادیه اروپا درآمد، اما مذاکرات با مقدونیه شمالی هنوز آغاز نشده است. این یک اشتباه بزرگ برای اتحادیه اروپاست و من می‌توانم آن را به‌عنوان یک اشتباه تاریخی توصیف کنم.»

وی همچنین گفت که به نخست وزیر مقدونیه شمالی پیشنهاد کرده است که مجارستان می‌تواند در مناقشه میان این کشور و بلغارستان میانجیگری کند، مشروط بر اینکه هر 2 مایل به این کار باشند.

بلغارستان مانع از تلاش‌های مقدونیه شمالی برای پیوستن به اتحادیه اروپا شده و این کشور را به بی‌توجهی به روابط تاریخی و فرهنگی متهم می‌کند. خواسته‌های صوفیه شامل به رسمیت شناختن منشاء زبان مقدونی از زبان بلغاری و به رسمیت شناختن اقلیت بلغاری در مقدونیه شمالی است.

نخست وزیر مقدونیه شمالی نیز به نوبه خود بر تعهد کشورش برای پیشبرد روند عضویت در اتحادیه اروپا و حل مشکلات موجود تاکید کرد و افزود: «امیدوارم یک روز بتوانیم بخشی از این خانواده باشیم.»

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که به دلیل فشار بلغارستان، روند عضویت مقدونیه شمالی و آلبانی در اتحادیه اروپا از هم جدا شده است. فصل اول مذاکرات الحاق آلبانی به اتحادیه اروپا قرار است در 15 اکتبر آغاز شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *