تمدید استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین

تمدید استقرار سامانه موشکی آمریکا در فیلیپین
خلاصه اخبار

مقام‌های فیلیپینی از توافق این کشور با آمریکا بر سر حفظ یک سامانه موشکی میان‌برد آمریکایی در شمال فیلیپین برای مدت نامحدودی خبر دادند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گزارش داد، ارتش آمریکا پیشتر در ماه آوریل به منظور رزمایشی با سربازان فیلیپینی و آزمایش قابلیت استقرار سامانه موشکی «تایفون» در یک هواپیمای نیروی هوایی، این سامانه را که یک سامانه مستقر بر زمین با قابلیت شلیک موشک‌های «اس‌ام-6» و «تام‌هاک» است، به شمال فیلیپین منتقل کرده بود.

موشک‌های تام‌هاک با برد حدودا 1600 کیلومتری از شمال فیلیپین، چین را نیز در تیررس خود دارند.

دو مقام فیلیپینی که نامشان را فاش نساختند به آسوشیتدپرس گفتند مقام‌های مسئول در نظر دارند این سامانه موشکی را تا آوریل سال آینده که زمان برگزاری رزمایش مشترک سالانه نظامیان آمریکا و فیلیپین است در شمال فیلیپین نگه دارند.

دیپلمات‌های چینی پیش از این به دولت فیلیپین چند بار هشدار داده بودند استقرار این سامانه موشکی باعث بی‌ثباتی منطقه خواهد شد.

یک سخنگوی ارتش فیلیپین نیز پیشتر گفت قرار بود این سامانه موشکی تا پایان ماه جاری میلادی از فیلیپین خارج شود. «گیلبرتو تئودورو» وزیر دفاع فیلیپین از تایید یا تکذیب اینکه استقرار این سامانه موشکی در شمال این کشور تمدید شده، امتناع کرد.

تئودورو در گفتگویی با خبرنگاران در روز سه‌شنبه در حاشیه نمایشگاه صنایع نظامی آسیا در شهر مانیل گفت درخواست‌های چین به مثابه مداخله در امور داخلی فیلیپین محسوب می‌شوند.

تئودورو افزود: «چین می‌گوید که استقرار این سامانه به مثابه یک هشدار برایش است اما این به مثابه مداخله در امور داخلی ماست. آنها به دنبال استفاده از روانشناسی معکوس هستند تا نگذارند ما توانمندی‌های دفاعی خودمان را تقویت کنیم.»

ژنرال «رومئو براونر» رئیس ارتش فیلیپین هم گفت از مقام‌های ارتش آمریکا خواسته تا این سامانه موشکی را در فیلپین حفظ کنند اما نگفت که آنها به این درخواست او چه پاسخی دادند. براونر به خبرنگاران اظهار کرد: «اگر انتخاب با من باشد من مایلم سامانه تایفون اینجا و تا ابد در فیلیپین باشد چون ما آن را برای دفاع از خود نیاز داریم.»

«انریکه مانالو» وزیر امور خارجه فیلپین اخیرا گفته بود «وانگ یی» همتای چینی او در مذاکرات اخیرشان در لائوس در حاشیه نشست‌های آ.سه.آن با کشورهای غربی و آسیایی گفته پکن نگرانی فراوانی نسبت به استقرار سامانه موشکی میان‌برد آمریکا در فیلپین دارد. مانالو اظهار کرد که وانگ یی حضور این سامانه موشکی آمریکا در فیلپین را «بی‌ثبات‌کننده» ارزیابی کرده اما او با این ارزیابی مخالفت کرده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *