«وفاق ملی» در دولت پزشکیان محقق شد/ لزوم استفاده از همه اقوام در مدیریت کشور

«وفاق ملی» در دولت پزشکیان محقق شد/ لزوم استفاده از همه اقوام در مدیریت کشور
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با اشاره به حضور پررنگ زنان، اقوام و مذاهب در دولت چهاردهم، گفت: رویکرد خوبی نسبت به زنان و اقوام در این دولت شکل گرفته است و شاهد تحقق وفاق ملی هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ، «ماموستا عبدالسلام کریمی» مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی در دولت سیزدهم امروز(چهارشنبه) در نشست خبری گفت: ما پیشنهاد کردیم که عنوان این مشاورت به امور اقوام، مذاهب و ادیان توحیدی تغییر نام پیدا کند؛ شعار ما باید همان شعار سال 57 باشد یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی، جمهوریت یعنی همه، دیگر نباید تبعیض قائل شد.

وی با بیان اینکه این حوزه در دو بخش فعالیت خود را انجام می‌دهد، افزود: یکی اقوام و دیگری ادیان و مذاهب، نباید از اصطلاح فرقه استفاده کرد، همه مسلمان هستیم فرقه از تفرقه می‌آید و نباید آنرا به کار ببریم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی افزود: اقوام زمانی زیبا هستند که در کنار یکدیگر باشند. زن بهتر است یا مرد؟ هیچکدام همانطور که خداوند می‌گوید من شما را از زن و مرد آفریدم، شما را از قبیله‌های مختلف آفریدم که یکدیگر را بهتر بشناسید، اما هیچ قومی بر قوم دیگر فضیلت ندارد، هیچ کدام برتری ندارد مگر اینکه انسانیت و تقوای بالاتری داشته باشد.

عبدالسلام کریمی تاکید کرد: نباید دیوارکشی کنیم، حق دیدار کشی بین مذاهب، اقوام و میان زن و مرد را نداریم، خدا و رسول خدا خط کشی نکرده است چرا ما باید خط کشی کنیم. هر انسانی می‌تواند به درجه خلیفه‌الله برسد.

اصولگرا و اصلاح‌طلب در کنار هم باشند

وی تاکید کرد: اصولگرا و اصلاح‌طلب واقعی باید در کنار یکدیگر باشند، حضرت علی(ع) بزرگترین اصولگرای دین بود و امام حسین(ع) بزرگترین اصلاح‌طلب زمانه خود، آنها با هم بودند، اختلافات باعث می‌شود دشمنان از ما خوشحال شوند، نباید کاری کنیم که اهداف آنها عملیاتی شود، نباید به نفع آنان نقش ایفا کنیم، هر نوایی که بر وحدت بدمد از رحمان و هر نوایی بر تفرقه بکوبد از شیطان است.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با تاکید بر فرمایشات رهبر انقلاب که می‌فرمایند اقوام فرصت هستند، گفت: در بازسازی و مدیریت کشور باید همه باشند، هیچ قومی نباید طرد شود. تنوع راز بقاست و تقابل عامل فناست.

شاهد تحقق وفاق در دولت دکتر پزشکیان هستیم

عبدالسلام کریمی با اشاره به حضور پررنگ زنان، اقوام و مذاهب در دولت چهاردهم، تصریح کرد: رویکرد خوبی نسبت به زنان و اقوام در این دولت شکل گرفته است و شاهد تحقق وفاق ملی هستیم.

وی تصریح کرد: 21 تن از عزیزان اهل سنت را برای تصدی عنوان سفارت به شهید رئیسی معرفی کردم که یکی از برجسته‌ترین آنها آقای «آرش زره‌تن لهوانی» بودند که اتفاقا رئیس‌جمهور شهید شناخت خوبی نیز نسبت به او داشت.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: کلیمیان 18 هزار نفر، مسیحیان 60 هزار نفر و زرتشتیان حدود 55 هزار نفر هستند و من حیث المجموع 150 هزار نفر مذاهب هستند که 5 نماینده دارند، اهل سنت در مجموع 22 نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

عبدالسلام کریمی افزود: همانطور که می‌دانید فراکسیون باید حداقل 50 عضو داشته باشد، اما به دلیل تسامح و تساهل همواره با حدود 20 تا 22 نفر عضو فراکسیون اهل سنت تشکیل شده است.

وی گفت: رهبر انقلاب به ما فرمودند که موفقیت دولت موفقیت همه ماست، نظر نظام این است که قانون اساسی اجرا شود.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه اقوام و اهل سنت بیشتر در نزدیکی مرزها استقرار دارند، خاطرنشان کرد: از ابتدای انقلاب ببینید که اقوام و مذاهب چه رویکردی نسبت به دولت‌ها داشته‌اند. ما حداقل 17 هزار شهید اهل سنت داریم، یعنی حضور اهل سنت در جبهه، چه در کردستان، چه در سیستان و چه گلستان مور استقبال مردم قرار گرفته اند به دلیل آنکه آمده بودند کار کنند.

عبدالسلام کریمی تاکید کرد: البته برخی استثناعات هم داریم اما در مجموع اکثر اهل سنت همواره با نظام و دولت‌ها بوده‌اند، دولت‌ها نیز کم یا بیش کمک کرده‌اند.

پزشکیان به دنبال اجرای قانون اساسی است

وی با اشاره به اینکه شعار دکتر پزشکیان «وفاق ملی» است، افزود: رئیس‌جمهور آمد تا همه از مناصب مناسب برخوردار باشند، پزشکیان حرف جدیدی نمی‌زند بلکه می‌خواهد قانون اساسی اجرایی شود. تا کنون نیز آنچه گفته انجام شده است، اهل دروغ نیست و آنچه می‌گوید بر دل مردم می‌نشیند.

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی با بیان اینکه پزشکیان مردم را دلگرم و دشمن را ناامید کرده است،اظهار کرد: پزشکیان در حال برآوردن انتظارات مردم و تحقق وفاق ملی است اما باید فرصت بدهیم، الان وزرا را ببینید از شهرهای مختلف هستند، وزیر زن داریم، چهار نفر از بانوان در دولت هستند. انشاءالله که بیشتر هم بشود.

ماموستا کریمی گفت: شعار «زن، زندگی، آزادی» شعار ماست که علیه ما به کار می‌‎برند، زن بالاترین جایگاه را در اسلام دارد، نباید از زنان بترسیم، زنان پشتیبان هستند، زنان نیمی از جامعه هستند و نیمی دیگر تحت تاثیر این قشر قرار دارند.

وی افزود: در دولت شهید رئیسی بارها تاکید کردم که باید زنان به کارگرفته شوند و این حق زنان است. اگر زنان نبودند قطعا انقلاب ما در سال 1357 به پیروزی نمی‌رسید.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی گفت: باید راهکار مشکلات زنان را به خود آنان بسپاریم، نباید کاری کنیم که دیگران سوء استفاده کنند و زنان را در مقابل اسلام و نظام قرار دهند.

مساجد اهل سنت پس از انقلاب سه برابر شد

ماموستا کریمی با تاکید بر اینکه تعداد مساجد اهل سنت پس از انقلاب سه برابر شده است، افزود: در حال حاضر 17 هزار و 150 مسجد اهل سنت داریم؛ 390 مدرسه علوم دینی، 2800 امام جمعه اهل سنت و 12 هزار 304 امام جماعت اهل سنت داریم.

وی گفت: 2400 مُدرس رسمی در مدارس علوم دینی داریم، بیش از 2 هزار و 200 مدرک در سه سطح رسمی برای محصلان این مدارس صادر شده است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی اظهار کرد: 1700 مدیر در دستگاه‌های کشور اهل سنت هستند، 5 کرسی خبرگان رهبری متعلق به اهل سنت است؛ این تعداد تا دوره قبل 2 نفر بود که به پنج نفر افزایش یافت.

ماموستا کریمی گفت: 22 نماینده اهل سنت داریم، 80 قاضی اهل سنت داریم و البته در دولت چهاردهم نیز مناصب بسیاری به اهل سنت واگذار شد با اینحال امیدواریم که این تعداد افزایش یابد.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *