تورم در کانال 31 درصد باقی ماند

تورم در کانال 31 درصد باقی ماند

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، قیمت کالاها و خدمات در شهریور 1403 به نسبت شهریور سال قبل، معادل 31.2 درصد افزایش یافته و عمده این تورم از ناحیه رشد اجاره‌بها و آموزش رخ داده است. از آنجائیکه بخش مسکن در حال حاضر در شرایط رکودی به سر می‌برد و در صورتی‌که این وضعیت ادامه یابد، به مرور تورم اجاره‌بها(و نه مبلغ اجار‌بها) کاهش خواهد یافت.

همچنین قیمت‌ها در شهریور به نسبت ماه قبل معادل 1.7 درصد افزایش یافته که کم‌ترین تورم ماهانه در سال جاری محسوب می‌شود و در صورت تداوم این روند، تورم در پایان سال جاری به کمتر از 30 درصد خواهد رسید.

استان‌هایی که بیشترین تورم را متحمل شدند

در شرایط تورمی، اگرچه همه‌ی استان‌ها با مشکل جهش قیمت‌ها مواجه می‌شوند، اما لزوما تورم در میان استان‌ها به شکل متوازن توزیع نمی‌شود و سبد مصرفی برخی خانوارها به میزان بیشتری متورم می‌شود و طبعا به همان نسبت، قدرت خریدشان نیز کاهش می‌یابد. بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، در بازه‌ زمانی یک‌سال منتهی به شهریور 1403، به ترتیب سه استان سمنان، اردبیل و کرمان بالاترین تورم را متحمل شده‌اند.

همچنین، در میان گروه‌های کالایی مختلف، اجاره‌بهای مسکن و بخش آموزش بیشترین تورم را تجربه کردند و بیشترین شوک تورمی را به سبد خانوار وارد کردند. بخش آموزش تحت تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها مواجه شده است.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *