ساعت به وقت دیپلماسی؛نخستین سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل تا ساعاتی دیگر

ساعت به وقت دیپلماسی؛نخستین سخنرانی پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل تا ساعاتی دیگر
خلاصه اخبار

نیویورک – ایرنا- دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع سران و نمایندگان کشورهای جهان سخنرانی خواهد کرد تا« صدای مردم ایران و صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی» از تریبون این نهاد بین المللی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نخستین حضور دکتر پزشکیان در این نهاد بین المللی است تا با بیان دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران همچنانکه در بدو ورود به نیویورک تاکید کرد که پیام ایران برای جهان صلح و امنیت است.

هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از صبح سه شنبه به وقت محلی با سخنان آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل تحت تدابیر شدید امنیتی در خیابان های اطراف سازمان ملل و نیز داخل آن، آغاز شده است و رهبران و سران جهان در حال بیان دیدگاههای خود هستند. جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید و برای آخرین بار در سازمان ملل سخنرانی کرد که ادعاهای خود علیه جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) را تکرار کرد.

اما دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که برای نخستین بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد، در اولین روز حضور خود در نیویورک با شماری از سران کشورهای اروپایی و منطقه‌ای و همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

روسای جمهور سوئیس، فنلاند، ترکیه و تاجیکستان، و پادشاه اردن، رئیس شورای اروپا نخستین رهبران کشورهای جهان بودند که با دکتر پزشکیان دیدار و گفتگو کردند.

رئیس جمهوری ایران همچنین با دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای اروپا و اعضای گروه «الدِرز» (یا گروه متنفذین) که یک سازمان غیردولتی از چهره های دولتی است که با عنوان فعالان صلح و مدافعان حقوق بشر فعالیت می کند و خود را به عنوان رهبران مستقل جهانی برای صلح و حقوق بشر توصیف می کنند، دیدار و گفتگو گرد.

پزشکیان در نخستین برنامه روز اول حضور خود در نیویورک در نشستی با رسانه‌های آمریکایی و بین المللی حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد.

رئیس جمهور در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: در ملاقات با دبیرکل سازمان ملل گفتم بی‌عملی سازمان ملل در برابر جنایت‌های رژیم اشغالگر بی‌معنی و غیرقابل فهم است.نگرانی عمیق خود را از گسترش درگیری در کل خاورمیانه ابراز داشتم و شنیدم که تا امروز 200 نفر از نیروهای سازمان ملل در غزه توسط صهیونیست ها کشته شده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سکوت جهان خصوصا کشورهای غربی در برابر جان باختن 41 هزار انسان بی گناه در غزه غیرقابل درک است، تاکید کرد: جهان اسلام اجازه نخواهد داد لبنان را هم به غزه دیگری مبدل کنند.

پزشکیان در نشست سران برای آینده سازمان ملل متحد(میثاق آینده) پیشنهاد تهیه گزارشی جامع از وضعیت کشورهای قربانی تحریم از سوی دبیرکل سازمان ملل داد و گفت که ما خواستار اصلاحات فوری در ساختار حکمرانی موسسات مالی بین‌المللی هستیم.

رئیس جمهوری همچنین تاکید کرد: پایان اشغالگری، توقف آپارتاید در فلسطین و آتش بس فوری در غزه پیش نیاز توسعه و صلح جهانی است.

پزشکیان در دومین روز از حضور در نیویورک و تا پیش از ظهر به وقت محلی (نیویورک) نیز با جمعی از رهبران ادیان الهی دیدار و گفتگو کرد و گفت: اگر ما پیروان واقعی ادیان الهی هستیم، نباید نسبت به ظلمی که زمین را فرا گرفته بی‌تفاوت باشیم.

وی تصریح کرد: در حالی با شعارهای صلح و عدالت در سازمان ملل گرد آمده‌ایم که زنان و کودکان در غزه و لبنان بمباران می‌شوند و این واقعاً شرم‌آور است.

پیش از سخنان رئیس جمهور، برخی از حاضران در این نشست به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در زمینه ضرورت تبادل آکادمیک ادیان الهی با محافل علمی جمهوری اسلامی ایران، لزوم نقش‌آفرینی رهبران و پیروان ادیان الهی برای تحقق صلح در منطقه و جهان، تبیین چهره واقعی اسلام و مقابله با اسلام‌هراسی، استفاده از ظرفیت رهبران ادیان برای توقف جنگ و جنایت رژیم اسرائیل در غزه، تفکیک دین کهن یهودیت از صهیونیسم و تجلیل از رویکرد ایران در حفظ حقوق و آزادی ادیان پرداختند.

رئیس جمهور همچنین با جمعی از علمای شیعه دیدار و گفتگو کرد و پس از آن، وانگ یی وزیر خارجه چین روز سه شنبه به وقت محلی با حضور در محل اقامت رئیس جمهوری ایران با وی دیدار و گفتگو کرد.

تحولات منطقه به‌خصوص موضوع لبنان و غزه و تعاملات دوجانبه ایران و این کشورها از مهم‌ترین محورهای این گفتگوها بوده است.

دکتر پزشکیان در این دیدارها همچنین به تشریح رویکرد ایران در سیاست خارجی بر مبنای تنش‌زدایی، تعامل سازنده با کشورهای دنیا و ایجاد صلح و ثبات و امنیت پرداخت.

رئیس جمهوری ایران در دومین روز سفر خود به نیویورک، تا ساعاتی دیگر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می کند. این سخنرانی قرار است ساعت 17 عصر سه شنبه به وقت محلی (نیویورک) و 30 دقیقه بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران انجام شود.

مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در نیویورک در این باره گفت: سخنرانی رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل در حد 15 دقیقه خواهد بود و نگاه رئیس‌جمهور به مسائل کشور، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های ما و همین‌طور مسائل منطقه و جهان بیان می‌شود.

سنایی تصریح کرد: فکر می‌کنم که پیشنهاد یک منطقه متحد و مبتنی بر وحدت و همین‌طور قوی از هر جهت و در عین حال روش تعامل و گفتگو با جهان و منطق گفتگو و صلح از طرف جمهوری اسلامی ایران موضوع حیاتی و عنصری است.

رئیس‌جمهور پیش از ترک تهران گفته بود: امیدوارم بتوانم در سفر به نیویورک صدای مردم کشور و همچنین صدای حق‌طلبی و عدالت‌خواهی باشم. امیدوارم در این سفر بتوانیم صدای مردم کشورمان باشم تا صدای حق طلبی و عدالت خواهی آنها که اعتقاد قلبی ماست را به گوش کسانی که در سازمان ملل هستند، برسانیم.

پزشکیان افزود: سازمان ملل متحد یکی از سازمان‌های مهم و دستاوردهای بزرگ بشریت است؛ جایگاهی است که همه رؤسای جمهور دنیا حضور می‌یابند؛ حضور آنها بیشتر برای صلح، آرامش و حفظ کره خاکی و حل اختلافات بین المللی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: سازمان ملل جایگاهی است که اگر وظیفه خود را به درستی انجام دهد، نباید کشوری پیدا شود که به خاطر قدرت، تکنولوژی و علمی که دارد بتواند بقیه کشورها را بمباران کند و بکشد و مردم و زنان و کودکان و بیمارستان‌ها و خانه‌های آنها را بدون هدف و کور تخریب کند بعد هم هر جایی را که زد، بگوید اینجا هدف ما بوده است.

پزشکیان تصریح کرد: یعنی بیمارستان و مدارس را بمباران کند و کودکان و زنان را بکشد و بگوید اینجا محل تروریسم و هدف ما بود؛ هر کاری می‌کنند برای آن توجیه درست می‌کنند بعد هم برخی کشورهای به ظاهر مدعی حقوق بشر این ادعای جنایتکاران را بپذیرند و بگویند اینها دارند دنبال تروریست‌ها می‌گردند.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *