خزان اهرمی‌ها در تابستان

خزان اهرمی‌ها در تابستان

دلایل اهمیت صندوق های اهرمی

بعد از ریزش فجیع قیمت‌­ها در بورس تهران در مرداد 99، سیاست‌گذار میل وافری به توسعه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از خود نشان داد. صندوق‌های اهرمی در این میان جزو صندوق‌های نوپای بازار محسوب می‌شوند که در سنوات اخیر پذیره‌نویسی شدند و با اقبال از سوی سرمایه‌گذاران همراه شدند.

این صندوق‌ها در سال جاری به نوعی تبدیل به لیدر بازار شدند و به معاملات بازار جهت دادند. با توجه به ریسک بالای این نوع از صندوق ها و پتانسیل نوسان بیشتر، این صندوق‌ها طرفداران خاص خود را دارند و درصد بالایی از ارزش معاملات خرد را نیز به خود تخصیص داده‌اند.

بازدهی صندوق‌های اهرمی در تابستان

بررسی بازدهی صندوق‌های اهرمی در فصل تابستان نشان می‌دهد که به جز دو صندوق موج و شتاب، پنج صندوق اهرمی دیگر بازدهی‌های منفی برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آوردند.

صندوق اهرم به عنوان بزرگترین صندوق اهرمی حاضر در بازار، با افت 13.21 درصدی، بدترین عملکرد را در میان صندوق‌های اهرمی از خود بر جای گذاشت و صندوق‌های جهش و توان نیز به ترتیب با افت 12.51 و 6.81 درصدی در جایگاه بعدی ضعیف ترین عملکرد در میان صندوق‌های اهرمی قرار گرفتند.

نارنج و بیدار نیز به عنوان دو صندوق اهرمی جدید بازار با افت 3.8 و 2 درصدی همراه شدند. صندوق شتاب در فصل تابستان رشد 2.41 درصدی را تجربه کرد و نهایتا صندوق موج نیز با رشد 8.31 درصد، بهترین عملکرد را در میان صندوق‌های اهرمی از خود بر جای گذاشت.

عملکرد ضعیف در نیمه نخست سال

همان طور که مشاهده شد، به جز دو صندوق، بازدهی تابستان سایر صندوق‌ها در دامنه منفی قرار داشته است. حال اگر بازه مورد بررسی را یک فصل دیگر عقب تر برده و نگاهی به بازدهی این صندوق‌ها از ابتدای سال بیندازیم، خواهیم دید که پنج صندوق اهرمی که از ابتدای سال مورد معامله قرار گرفته اند، بازدهی منفی را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده اند.

صندوق جهش با افت 34.3 درصدی از ابتدای سال، ضعیف ترین عملکرد را در میان صندوق‌های اهرمی از خود بر جای گذاشته است و صندوق موج نیز با افت 13.1 درصدی، کمترین افت را در نیمه نخست سال جاری به ثبت رسانده است.

دلایل افت اهرمی ها

با توجه به این که عمده پورتفوی صندوق‌های اهرمی را سهام تشکیل می‌دهد، این صندوق‌ها با توجه به اوضاع و احوال نامناسب بازار سهام در شش ماه اخیر با افت همراه شدند. شاخص کل بورس در نیمه نخست امسال، افت 4.5 درصدی را تجربه کرد، با توجه به این که صندوق‌های اهرمی قابلیت نوسان بیشتری نسبت به سهام موجود در بازار دارند (به دلیل ضریب اهرمی)؛ وضعیت نامساعد سهام، تاثیر منفی دو چندانی بر روند بازدهی این صندوق­ها گذاشت.

از سویی دیگر، دارندگان واحدهای ممتاز، باید سود تضمین شده واحدهای  عادی را نیز تامین کنند و از آن جا که این صندوق‌ها در نیمه نخست امسال از محل نوسان قیمت با رشد همراه نشدند، سود واحدهای عادی از محل کاهش خالص ارزش دارایی ها تامین شد و این موضوع موجب افت قیمت واحدهای ممتاز را نیز فراهم کرد.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *