کارگروهی برای شکل‌گیری اتحادیه کشورهای اسلامی تشکیل شود

کارگروهی برای شکل‌گیری اتحادیه کشورهای اسلامی تشکیل شود
خلاصه اخبار

تهران- ایرنا- عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی قدرت سیاسی و اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای کشورهای جهان اسلام ایجاد خواهد کرد و برکتی برای جهان اسلام در پی خواهد داشت، گفت: باید در این راستا کارگروهی تشکیل شود.

حجت‌الاسلام احمد مبلغی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا ، با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور درباره وحدت کشورهای اسلامی و تشکیل اتحادیه‌ای با استفاده از تجربه اتحادیه اروپا، گفت: یک اصل اساسی وجود دارد که آن هم وحدت اسلامی است؛ اگر وحدت اسلامی بخواهد در زمانه ما تحقق پیدا کند، قطعاً نیازمند یک قالب و چارچوب است. قالب‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که کشورهای اسلامی می‌توانند این قالب‌ها را بررسی کرده و مناسب‌ترین آن را که متناسب با شرایط و وضعیت کنونی کشورهاست، استفاده کنند.

وی در تشریح چارچوب‌های قابل استفاده برای پیاده‌سازی طرح مورد اشاره رئیس‌جمهور، اظهار کرد: یکی از این الگوها، مطابق بیان امام خمینی (ره) این است که ایشان فرموده بودند کشورها در عین اینکه استقلال خود را حفظ می‌کنند و یک کشور مستقل به حساب می‌آیند، اتحاد جماهیری تشکیل دهند. مقام معظم رهبری هم مدل دیگری را ارائه کردند و آن هم این بود که یک قطب واحدی را تشکیل بدهند که این قطب با فرم‌های مختلفی قابل انطباق و تطبیق است. در این صورت یک توان اقتصادی و سیاسی بالایی را در جهان امروز که همه بر اتحادیه‌ها تمرکز دارند، ایجاد خواهند کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه چارچوب‌های ارائه شده با یکدیگر منافاتی ندارد، یادآور شد: اوایل تشکیل مجمع تقریب یک مدلی ارائه شد که تلاش می‌شد شبیه به اتحادیه اروپا عمل کند و با برداشتن مرزها، بازار مشترک اسلامی و پول واحد، کشورهای اسلامی می‌توانستند قدرت فوق‌العاده‌ای پیدا کنند که رئیس‌جمهور هم اخیراً به همین موضوع اشاره کرد.

حجت الاسلام مبلغی با بیان اینکه آنچه مسلم است، ما باید اتحادیه کشورهای اسلامی را تشکیل دهیم، تاکید کرد: خود کشورهای اسلامی باید به این موضوع برسند و روی آن بحث کنند. مضر آن است که صرفاً از وحدت حرف بزنیم و شکل واحدی برای آن نداشته باشیم. همه مدل‌ها از جمله مدلی که رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد خوب است به شرط آنکه عملیاتی شود.

وی افزود: هرچه تحت عنوان اتحادیه جهان اسلامی رخ بدهد مهم است؛ وحدت حاصل اتحادیه است. ما اول باید به سمت اتحاد برویم که حاصل آن وحدت امت خواهد بود. وحدت امت یک هدف است و زمانی پدید می‌آید که تلاش‌هایی با ماهیت اتحاد صورت بگیرد و اتحاد هم چیزی نیست که بدون ساختار شکل بگیرد. این ساختار باید از سوی کشورهای اسلامی مطرح شود.

نماینده استان لرستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: باید کارگروهی تشکیل شود و از فعالیت مقطعی بپرهیزد. لازم است این کارگروه مطالعه خود را بر این متمرکز کند که ما چگونه وچه مؤلفه‌ای باید با کشورهای اسلامی، ارتباط داشته باشم، روی آن بحث شود. تشکیل اتحادیه حداقلی نیز به ‌صورت موقت می‌تواند مفید باشد.

حجت الاسلام مبلغی همچنین هفته وحدت را فرصت مغتنمی برای بررسی دیدگاه امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «باید ملت‌ها اتحاد کنید» و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «قطب واحد تشکیل دهید» دانست و گفت: در کارگروه مذکور این مسائل به اشتراک گذاشته و همایشی بین دولت‌ها برگزار شود و روی این موضوع کار کنند. این کار قدرت سیاسی و اقتصادی فوق‌العاده‌ای برای کشورهای جهان اسلام ایجاد خواهد کرد و کشورها ضربه نخواهند خورد و برکتی برای جهان اسلام در پی خواهد داشت.

منبع: ایرنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *