سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مایکروسافت و بلک‌راک: انقلاب هوش مصنوعی در راه است!

سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مایکروسافت و بلک‌راک: انقلاب هوش مصنوعی در راه است!
خلاصه اخبار

تقاضا برای هوش مصنوعی به‌صورت روز افزون درحال افزایش است. از طرفی، آموزش و اجرای الگوریتم‌های هوش مصنوعی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد، که زیرساخت فعلی انرژی آماده برآورده کردنش نیست. به گزارش میهن بلاکچین، شرکت‌های بلک راک (BlackRock) و مایکروسافت (MicroSoft) برای ایجاد زیرساخت انرژی مورد نیاز بخش هوش مصنوعی، صندوقی ۳۰ میلیارد …

تقاضا برای هوش مصنوعی به‌صورت روز افزون درحال افزایش است. از طرفی، آموزش و اجرای الگوریتم‌های هوش مصنوعی به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد، که زیرساخت فعلی انرژی آماده برآورده کردنش نیست.

به گزارش میهن بلاکچین، شرکت‌های بلک راک (BlackRock) و مایکروسافت (MicroSoft) برای ایجاد زیرساخت انرژی مورد نیاز بخش هوش مصنوعی، صندوقی 30 میلیارد دلاری تشکیل می‌دهند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

هوش مصنوعی به برق زیادی نیاز دارد

تقاضای انرژی صنعت هوش مصنوعی‌ (AI) در حال افزایش است. محصولات هوش مصنوعی در مقایسه با تکنولوژی‌های قدیمی‌تر به انرژی به‌شدت بیشتری نیاز دارند. همین موضوع نیز باعث می‌شود که به سیستم‌های انرژی فعلی فشار وارد شود.

برای مقابله با این مشکل، مایکروسافت و بلک راک صندوق 30 میلیارد دلاری جدیدی تشکیل می‌دهند. هدف از ایجاد این صندوق آن است که مشکلی برای بخش هوش مصنوعی پیش‌ نیاید و از سرعت رشدش کاسته نشود. بخش سرمایه‌گذاری جدید بلک راک، شرکای زیرساخت جهانی (Global Infrastructure Partners) یا GIP، مدیریت این صندوق را بر عهده دارد.

فیچر مصرف انرژی هوش مصنوعی

همچنین می‌توانید در این مطلب، درمورد پروژه‌های هوش مصنوعی کریپتو که از انویدیا (Nvidia) رشد بیشتری دارند مطالعه کنید. این اولین صندوق GIP خواهد بود. چندماه پیش بلک راک توافق کرد که‌ GIP را با مبلغی بیش از 12 میلیارد خریداری کند، که البته معامله‌اش هنوز نهایی نشده است.

لری فینک (Larry Fink)، بنیانگذار و مدیر عامل بلک راک، امسال به سرمایه گذارانش گفت که در 50 سال فعالیت مالی خود، چنین سطح تقاضایی برای هوش مصنوعی را مشاهده نکرده بود. سیستم‌های هوش مصنوعی به برق زیادی نیاز دارند و زیرساخت‌های انرژی فعلی توانایی آن را ندارند که این میزان برق را تامین کنند. این صندوق زیرساخت هوش مصنوعی، استراتژی شرکت بلک راک است تا از این سطح تقاضا سود کسب کند.

برد اسمیت (Brad Smith)، رئیس شرکت مایکروسافت، گفت که جهان برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز هوش مصنوعی، به سرمایه بسیار بیشتری نیاز دارد.

مصرف انرژی به‌شدت درحال افزایش است

هوش مصنوعی اما، به‌طرز دیوانه‌واری برق مصرف می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) تخمین می‌زند که مصرف برق مصرفی مراکز داده در سطح جهان، تا سال 2026 به بیش از 1,000 ترا وات ساعت (terawatt/hours) خواهد رسید. این میزان، دو برابر میزان مصرف شده در سال 2022 است.

طبق گزارش Grid Strategies، انتظار می‌رود که در 5 سال آینده میزان برق مورد نیاز ایالات متحده، تقریباً دو برابر شود و از 2.6٪ به 4.7٪ افزایش پیدا کند. مایکروسافت گزارش داد که میزان سرمایه مصرفی آنها برای سه ماهه چهارم مالی، به 19 میلیارد دلار رسیده است:

بیشتر این سرمایه‌ مصرفی، برای توسعه زیرساخت Azure بوده است، سرویس ابری عمومی مایکروسافت.

Azure، تامین کننده قدرت محاسباتی پروژه‌های هوش مصنوعی است. این بدان معناست که قدرت محاسباتی شرکت‌هایی مانند OpenAI توسط Azure تامین می‌شود.

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *