خوش‌بینی نماینده آمریکا نسبت به برقراری آرامش در جنوب لبنان

خوش‌بینی نماینده آمریکا نسبت به برقراری آرامش در جنوب لبنان
خلاصه اخبار

نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه در دیدار با رئیس پارلمان لبنان در مورد برقراری مجدد آرامش پایدار در جنوب این کشور ابراز خوش‌بینی کرد.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه از روند مذاکرات میان «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان و «آموس هوکشتاین» نماینده رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه نوشت: هوکشتاین نه به ممانعت از گسترش جنگ میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل بلکه نسبت به دستیابی به راه‌حلی که آرامش را به دو طرف مرزها به عنوان سرآغاز اجرای قطعنامه شماره 1701 بازگرداند، تا حدودی خوش‌بین است.

این منابع به نقل از کسانی که هوکشتاین را در مذاکراتش با نبیه بری همراهی می‌کنند، پیشرفت این مذاکرات برای بازگرداندن مجدد آرامش به مرزهای مشترک را رضایت‌بخش دانستند که قرار است برای دستیابی به یک توافق چارچوب تکمیل شود.

منابع مذکور گفتند هوکشتاین در دیدارهای متعدد خود در بیروت و تل‌آویو در مورد 7 نقطه که لبنان در مورد آنها ملاحظاتی داشت، به راه حل رسیده است و اکنون اختلافات بر سر سه نقطه است که رژیم صهیونیستی از عقب‌نشینی از این نقاط خودداری می‌کند. مهمترین نقطه «B1» واقع در راس‌الناقوره است که لبنان قبلا در جریان مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان دو طرف که با میانجیگری هوکشتاین انجام شد، خواهان پس‌گیری این نقطه بود اما با توجه به موقعیت استراتژیکی که این نقطه داشت و مشرف بر منطقه حیاتی شمال فلسطین اشغالی بود، آن را با خاک یکسان کرد.

این منابع در مورد اختلافات موجود میان لبنان و رژیم صهیونیستی گفتند، این رژیم از تخلیه دو نقطه در منطقه مرزی تحت حاکمیت لبنان به بهانه اینکه آن دو نقطه استراتژیک هستند، امتناع می‌ورزد و پیشنهاد می‌کند آن دو را با مناطقی در داخل فلسطین اشغالی مبادله کند اما لبنان نمی‌پذیرد زیرا این مناطق اصلا متعلق به رژیم صهیونیستی نیست بلکه متعلق به ساکنان اصلی آن است.

این منابع در ادامه افزودند، یکی دیگر از اختلافات در جنوب لبنان، درخواست رژیم صهیونیستی از حزب‌الله برای عقب‌نشینی به آن سوی رودخانه لتیانی یا چند کیلومتر از مرزهاست که طرف لبنانی آن را نمی‌پذیرد زیرا در این صورت رژیم صهیونیستی در عرصه سیاسی بر حزب‌الله پیروز می‌شود، پیروزی‌ای که نتوانست در عرصه نظامی کسب کند.

از سوی دیگر، این منابع می‌گویند جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و موضوع مذاکرات آتش‌بس میان حماس و رژیم صهیونیستی همگی روی لبنان و برقراری آرامش و امنیت در جنوب این کشور تاثیر مستقیم دارند و راه‌ حل سیاسی نهایی برای جنوب لبنان به پایان جنگ غزه مرتبط است و آمریکایی‌ها هم بر این موضوع تاکید دارند. بنابراین اگر مذاکرات به آتش‌بس منجر شود، فرصت‌ها برای دستیابی به این راه‌ حل سیاسی در جنوب لبنان تقویت می‌شود و در این مسیر، سفرهای متعدد هوکشتاین کمک‌کننده نیست.

مرجع: ایسنا