ایستگاه تعویض باتری جدید «نیو»؛ بزرگ‏تر و خودکار

ایستگاه تعویض باتری جدید «نیو»؛ بزرگ‏تر و خودکار
خلاصه اخبار

نخستین دسته از ایستگاه‌های تعویض باتری نسل چهارم NIO در این ماه در چین راه‌اندازی شد و راه را برای پشتیبانی چندین برند و مدل هموار کرد.

به‌گفته این سازنده چینی، Power Swap Station 4.0 کاملا اتوماتیک است. به‌لطف 6 دستگاه فوق عریض FOV LiDAR و چهار تراشه Orin X که قدرت محاسباتی کلی آن‌ها 1016TOPS است، فرآیند تعویض باتری را می‌توان تنها با یک ضربه روی نمایشگر مرکزی خودرو یا حتی بدون حضور در خودرو آغاز کرد.

آخرین ایستگاه تعویض باتری نیز به‌طور قابل توجهی نسبت به نسل‌های قبلی توانایی بیشتری دارد. این ایستگاه جدید نیو بزرگ‌تر است و می‌تواند 23 بسته باتری را در خود جای دهد. فرآیند تعویض باتری نیز سریع‎تر است و تنها 144 ثانیه زمان می‌برد. NIO می‌گوید یک ایستگاه می‌تواند تا 480 سوآپ در روز ارائه دهد.

تعویض باتری راحت‌تر و به‌احتمال زیاد سریع‌تر از سوخت‌گیری است؛ زیرا راننده مجبور نیست از خودرو پیاده شود. ایستگاه‌ها با کل مجموعه باتری‎های NIO سازگار هستند.

درحال حاضر، این شرکت یک باتری 75 کیلووات-ساعتی (نسخه LFP جایگزین نسخه شیمی دوگانه LFP/NCM)، یک باتری NCM 100 کیلووات-ساعتی و یک باتری 150 کیلووات-ساعتی سلول‌های نیمه‌جامد فناوری انرژی جدید Beijing WeLion را ارائه می‌کند.

بسته‌های 150 کیلووات-ساعتی از اول ژوئن 2024 برای اجاره در دسترس هستند (بسته‌های 100 کیلووات-ساعتی را می‌توان اجاره یا خریداری کرد). قیمت بسته به‌باتری اصلی خودرو متفاوت است.

طبق گفته CnEVPost برای کاربران بسته باتری 70/75 کیلووات-ساعتی، تغییر به‌واحد 150 کیلووات-ساعتی 150 یوآن (21 دلار) در روز در هفت روز اول هزینه دارد.

درمورد خودروهای برقی با باتری 100 کیلووات-ساعتی، این سوئیچ در هفت روز اول 100 یوآن (14 دلار) در روز هزینه دارد. پس از آن، هزینه 50 یوآن (7 دلار) در روز افزایش می‌یابد. این رقم، بالاتر از هزینه استفاده از سرویس تعویض باتری است.

NIO به‌منظور توسعه کسب‌وکار خود با دو خودروساز بزرگ چینی قرارداد امضا کرده است. نیو با دو شرکت Changan Automobile و Geely Holding قرارداد تعویض باتری امضا کرده و برندهای همکار خود را افزایش داده است.

براساس اعلام نیو، زمان تعویض باتری به 144 ثانیه رسیده است. همچنین تا 13 ژوئن 2024، شبکه تعویض باتری NIO شامل 2 هزار و 432 ایستگاه در چین بود. تعداد نقاط شارژ این شرکت بیش از 22 هزار و 600 نقطه است.

به‌گفته ویلیام لی، بنیانگذار، رئیس و مدیرعامل NIO ایستگاه‌های تعویض باتری حتی اگر 60 تعویض در روز انجام دهند، می‌توانند به‌مرور فرسوده و معیوب شوند. این تنها 12.5 درصد از 480 تعویض بالقوه ایستگاه در روز است.

درعین حال NIO از پیگیری پروژه شارژ سریع DC منصرف نخواهد شد. با راه‌اندازی ایستگاه‌های تعویض باتری 4.0، این شرکت همچنین Power Charger 4.0 جدید 640 کیلوواتی خنک‌کننده مایع را با حداکثر جریان 765 آمپر و حداکثر ولتاژ 1000 ولت عرضه کرد.

افزایش توان از 500 کیلووات قبلی و تا 660 A برای شارژ مجدد بسته‌های پرظرفیت از 10 به 80 درصد حالت شارژ در حدود 12 دقیقه ضروری به‌نظر می‌رسد.

مرجع: اخبار خودرو