90 درصد موتورسیکلتها فاقد بیمه شخص ثالث هستند
مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی گفت: این صندوق از سال۹۵ تاکنون ۱۷هزار و ۸۰۰میلیارد تومان خسارت به حادثهدیدگان پرداخت کرده است. مهدی قمصریان با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۹۰درصد موتورسیکلتهای روان در کشور، بیمهنامه شخص ثالث ندارند، گفت: همچنین از مجموع ۳۸میلیون وسیله نقلیه شامل موتور و ماشین در کشور ۳۴درصد این وسایل نقلیه اعم از موتور و ماشین بیمهنامه شخص ثالث ندارند. او همچنین درباره سازوکار پرداخت خسارت توسط صندوق خسارت بدنی گفت: در مواردی که مقصر حادثه بیمه نداشته باشد، خسارتهای جانی شامل دیات، یعنی انواع دیه اعم از دیه کامل یا دیه نقص عضو را میپردازیم و بعد از آن از مقصر حادثه به انحای مختلف بازیافت میکنیم.
حبسزدایی از 57هزار راننده مقصر توسط صندوق
قمصریان درباره سابقه صندوق خسارت بدنی گفت: این صندوق از سال1347 راهاندازی شد؛ اما سقف تعهدات آن کم بود، اما از 23دیماه سال1395 که بیمه شخص ثالث اجباری شد، صندوق تامین خسارت بدنی هم سقف تامین خسارت ندارد، از آن زمان تاکنون 17هزار و 800میلیارد تومان خسارت پرداخت کردهایم. همچنین باعث حبسزدایی 57 هزار نفر راننده مقصر شدهایم که اگر این صندوق نبود، این تعداد افراد باید در زندان باقی میماندند.
با شروع اولین ماه حرام نرخ دیه افزایش مییابد
مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی با بیان اینکه از روز شنبه با شروع ماه رجب، اولین ماه حرام سال، نرخ دیه کامل به یکمیلیارد و 200میلیون تومان میرسد. بنابراین به رانندگان موتور و ماشین توصیه میکنیم، بیمهنامه شخص ثالث خریداری کنند تا در صورت تصادف دچار مشکل نشوند. به گفته قمصریان، بیش از 10میلیون موتورسوار و 30هزار تاکسی و تعداد زیادی خودروی سواری در کشور تردد میکنند؛ درحالیکه بیمه شخص ثالث ندارند، در این فرصت نسبت به تهیه بیمهنامه اقدام کنند؛ چون اگر خدای ناکرده دچار تصادفی شوند، با فرا رسیدن ماه حرام نرخ دیه هم افزایش مییابد و بعدا گرفتار میشوند.
او اضافه کرد: اینکه عدهای از رانندگان بهانه میآورند، از نظر مالی در مضیقه هستند و تهیه بیمهنامه شخص ثالث را پشت گوش میاندازند، پذیرفته نیست؛ چون شرکتهای بیمهای صد نوع تسهیلات در نظر میگیرند، از جمله فروش اقساطی بیمهنامه یا تفاهمنامهای که بانک مرکزی و یکی از بانکها منعقد کرده که اعتبار برای خرید بیمهنامه در نظر گرفته میشود که بیمهنامه خریداری میشود و سپس اقساط این اعتبار توسط فرد به بانک مربوطه پرداخت میشود. قمصریان گفت: بسیاری از موتورسواران هزینههای زیادی انجام میدهند؛ اما برای خرید بیمهنامه شخص ثالث اقدام نمیکنند؛ درحالیکه بیمهنامه شخص ثالث اجباری است.
به گفته وی، طبق ماده48 قانون بیمه شخص ثالث، خودروهایی که گازوئیلسوز هستند، ستاد سوخت صدور کارت سوخت و شارژ سهمیه ماهانه را به شرط داشتن بیمهنامه ثالث انجام میدهد. درباره موتورسیکلت هم همینطور است. نصب پلاک، تعویض پلاک و ترخیص موتور از پارکنیگ و انتقال پلاک همه به شرط داشتن بیمهنامه شخص ثالث است. با این وجود در حال حاضر 10میلیون موتورسوار در کشور بدون بیمه تردد میکنند که هم برای خود و هم برای دیگران خطر ایجاد میکنند.
مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی گفت: قرار شد از خردادماه امسال خودروهای گازوئیلسوز اگر بیمهنامه نداشته باشند، کارت سوخت به آنها تعلق نگیرد و در مرحله اول هشدار بیمه برای آنها صادر میشود و اگر ظرف یک ماه بیمهنامه خرید که مشکل برطرف میشود، وگرنه از ماه بعد اخطار بیمه و پس از آن قطع سهمیه کارت سوخت انجام میشود و در فاز دوم قرار است، برای تاکسیهای بنزینسوز این مساله پیگیری شود که اختصاص کارت سوخت شارژ سهمیه به شرط داشتن بیمهنامه شخص ثالث معتبر باشد.
4میلیون موتور با وجود داشتن کارت سوخت، بیمه ثالث ندارند
او با بیان اینکه حدود 6میلیون کارت سوخت موتورسیکلت در کشور وجود دارد، گفت: طبق گفته رئیس کل بیمه مرکزی کمتر از 2میلیون موتورسوار بیمهنامه ثالث دارند، یعنی بیش از 4میلیون موتورسواری که کارت سوخت دارند؛ اما بیمه شخص ثالث ندارند و ما به کسانی سهمیه سوخت یارانهای میدهیم که ماهانه 25لیتر و در مجموع 100میلیون لیتر برای این 4میلیون نفر اختصاص میدهیم؛ درحالیکه از قانون شخص ثالث گریزان هستند. قمصریان اضافه کرد: حدود 2میلیون خودرو هم که کارت سوخت با سهمیه ماهانه 60 لیتر دارند و در واقع 120میلیون لیتر سوخت به آنها اختصاص داده میشود؛ درحالیکه بیمه نامه شخص ثالث ندارند.
پرداخت مابهالتفاوت دیه مرد و زن توسط صندوق خسارت بدنی
به گفته قمصریان، بر اساس قانون اصلاحی مجازات اسلامی در سال92، ذیل ماده551، تبصرهای اضافه شد که مابهالتفاوت دیه زن و مرد از سوی صندوق خسارت بدنی پرداخت میشود. او گفت: این نقطه افتخار جمهوری اسلامی است که در محاکم قضایی بر اساس شرع حکم داده میشود؛ ولی تفاوت دیه زن و مرد توسط صندوق تامین خسارتهای بدنی پرداخت میشود؛ بهعنوان مثال در حادثه متروپل 7نفر از فوتشدگان زن بودند که مابهالتفاوت دیه آنها توسط صندوق پرداخت شد.
واریز 8 درصد بیمهنامه شخص ثالث به صندوق خسارت بدنی
مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی اظهار کرد: بر اساس ماده24 قانون بیمه شخص ثالث منابع صندوق تامین خسارت بدنی شامل 8درصد از بیمه شخص ثالث و همچنین 20درصد از جرایم رانندگی باید اختصاص یابد که البته عمده منابع صندوق از همان 8درصد تامین میشود و 20درصد سهم جرایم رانندگی به کندی پرداخت میشود. قمصریان درباره نقش صندوق تامین خسارتهای بدنی در کاهش زندانیان حوادث رانندگی گفت: اگر این صندوق وجود نداشت، بسیاری از رانندگان که بیمه نداشتند، در زندانها میماندند، در حال حاضر در کشورهای توسعهیافته هم صندوقهای مشابه وجود دارد؛ اما در آن کشورها کسی جرات نمیکند، وسیله نقلیه بدون بیمهنامه سوار شود؛ درحالیکه در کشور ما 350هزار دستگاه تاکسی وجود دارد،30 هزار تاکسی یعنی حدود 10درصد از آنها بیمهنامه شخص ثالث ندارند و مرتب در شهر تردد میکنند. همچنین طبق قانون سپردن به وسیله نقلیه بدون بیمهنامه ممنوع است؛ اما بسیاری از ناوگان باربری بیمهنامه ندارند.
صدور معاینه فنی خودرو بدون بیمه شخص ثالث
او اضافه کرد: صدور معاینه فنی برای خودرو بدون بیمه شخص ثالث ممنوع است؛ اما این مساله به خوبی رصد نمیشود و برخی از خودروها بدون داشتن بیمهنامه شخص ثالث معاینه فنی هم دریافت میکنند. مدیرعامل صندوق بیمه خسارت بدنی تاکید کرد: صندوق بیمه خسارتهای بدنی در مواردی که مقصر تصادفات بیمه نامه نداشته باشد، خسارتهای دیه را در وجه آسیبدیده میپردازد و سپس از مقصر حادثه دریافت میکند. قمصریان گفت: تاکنون 600میلیارد تومان وصولی از مقصران حادثه داشتهایم و از سال90 صندوق خسارتهای بدنی به یک نهاد عمومی غیردولتی، مستقل و تابع وزارت اقتصاد تبدیل شده است که بیمه مرکزی هم یکی از اعضای مجمع این صندوق بهشمار میرود./فارس
مرجع: دنیای اقتصاد