یورو/دلار و مومنتومی که از دست داد!

یورو/دلار و مومنتومی که از دست داد!
خلاصه اخبار

جفت یورو/دلار آمریکا در اوایل جلسه‌ی معاملاتی اروپا در روز سه شنبه، برای چهارمین روز متوالی، مومنتوم خود را از دست داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» یورو/دلار در اولین جلسه‌ی معاملاتی اروپا در سال 2024، موضع عقب‌نشینی خود را حفظ می‌کند و در سطحی پایین‌تر از 1.1050 معامله می‌شود. با این حال، سرمایه‌گذاران ممکن است ترجیح دهند قبل از انتشار داده‌های مهم اقتصاد کلان این هفته، از اتخاذ تصمیم در موقعیت‌های بزرگ خودداری کنند.

از آنجا که دلار آمریکا (USD) در تلاش برای یافتن تقاضا بود و سرمایه‌گذاران انتظار کاهش نرخ بهره‌ی فدرال رزرو را در اوایل ماه مارس داشتند، یورو/دلار آمریکا در ماه دسامبر بیش از 1 درصد افزایش یافت و برای دومین ماه متوالی، رشدهایی را ثبت کرد. از سوی دیگر، سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا (ECB) به صراحت اعلام کردند که هنوز خیلی زود است که به تغییر رویکرد سیاست پولی فکر کنند و فعلا تصمیمی در این باره ندارند.

با نگاهی رو به آینده، S&P Global اصلاحاتی را در PMI تولید دسامبر برای آلمان، منطقه یورو و ایالات متحده منتشر خواهد کرد.

در روز چهارشنبه، داده‌های مربوط به PMI تولید ISM و افتتاحیه‌های شغلی JOLTS در داده‌های اقتصادی ایالات متحده ارائه می‌شود. و اما پس از آن، فدرال رزرو صورتجلسه‌ی نشست سیاستگذاری دسامبر را منتشر خواهد کرد. بدیهی است که داده‌های تورم آلمان و منطقه یورو و گزارش مشاغل ایالات متحده، در نیمه‌ی دوم هفته می‌تواند واکنش‌های بزرگی را در جفت یورو/دلار (EUR/USD) ایجاد کند.

یورو/دلار

تحلیل بنیادین با استفاده از نمودار 4 ساعته

جفت یورو/دلار آمریکا در اوایل جلسه‌ی معاملاتی اروپا در روز سه شنبه، برای چهارمین روز متوالی، مومنتوم خود را از دست داد. در حقیقت آنچه منجر به روند نزولی این جفت می‌شود، بهبود دلار آمریکاست. یورو/دلار در زمان نگارش این مطلب، در سطح 1.1028 معامله می‌شود که 0.07٪ در روز کاهش یافته است.

از دیدگاه تکنیکال، از آنجا که یورو/دلار (EUR/USD) زیر میانگین متحرک نمایی 100 ساعته (100-EMA) قرار دارد، این جفت چشم‌انداز منفی را در نمودار چهار ساعته بدون تغییر نگه می‌دارد. با این حال، شاخص قدرت نسبی 14 روزه (RSI) در قلمرو نزولی زیر خط وسط 50 قرار می‌گیرد که به وضوح بیان می‌کند که کاهش بیشتر، موضوعی اجتناب‌ناپذیر است که نمی‌توان آن را رد کرد. 

در این بین، سطح حمایت کلیدی که باید به دقت زیر نظر گرفته شود، تلاقی حد پایین باند بولینگر و علامت گرد روانی در 1.1000 است. به علاوه، سطح رقابت بعدی در EMA-100 ساعته در سطح 1.0973 مشاهده می شود.

در ادامه‌ی راه، در سطح پائین‌تر، توقف نزولی در 1.0929 (پایین 20 دسامبر) و پس از آن 1.0888 (پایین 15 دسامبر) قرار دارد.

در جهت صعودی، اوج 29 دسامبر در 1.1080 به عنوان یک سطح مقاومت فوری برای جفت اصلی عمل می‌کند و البته مانع بعدی در علامت روانی 1.1100 پدیدار خواهد شد. آنچه باید به عنوان یک فیلتر صعودی اضافی در نظر گرفته شود، سطح 1.1139 (سقف قیمت 28 دسامبر)، در مسیر رسیدن به 1.1240 (سقف قیمت 19 جولای) است.

نمودار 4 ساعته یورو/دلار

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز