شرکت دولتی چینی معامله فرامرزی 14 میلیون دلاری طلا را با یوان دیجیتال انجام داد

شرکت دولتی چینی معامله فرامرزی 14 میلیون دلاری طلا را با یوان دیجیتال انجام داد
خلاصه اخبار

رسانه‌های محلی از استفاده یوان دیجیتال در معاملات بین‌المللی فلزات گرانبها خبر دادند

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز و به نقل از سایت«کوین گیک» از آنجایی که بانک مردمی خلق چین (PBoC) در صدد گسترش عرضه ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) در سراسر کشور است، شرکت‌های دولتی برای پرداخت‌های فرامرزی به یوان دیجیتال روی می‌آورند.

خلاصه خبر: 

  • شرکت‌های دولتی چین در حال استفاده از یوان دیجیتال برای پرداخت‌های فرامرزی هستند. و این امر نشان‌ از تصمیم چین برای کنار گذاشتن دلار آمریکا به‌عنوان ابزار اصلی پرداخت دارد.
  • یوان دیجیتال در معاملات بین‌المللی فلزات گرانبها، واردات سنگ آهن، و معاملات نفت خام استفاده شده است.
  • شرکت‌های دولتی چین سهمی نزدیک به 30 درصد از تولید ناخالص داخلی چین را داشته و بیشتر تجارت دوجانبه چین را انجام می دهند.
  • تحلیلگران معتقدند که با اتکای شرکت های دولتی به یوان دیجیتال، CBDC ها در پرداخت های داخلی و بین المللی موفق خواهند بود.

رسانه‌های محلی از پذیرش یوان دیجیتال در معاملات بین‌المللی فلزات گرانبها خبر دادند، که این امر نشان‌ از تصمیم چین برای کنار گذاشتن دلار آمریکا به‌عنوان ابزار اصلی پرداخت دارد. در این تراکنش که بین شعبه شانگهای بانک چین (NASDAQ: BACHF) و بورس طلای شانگهای انجام شد، مبلغ 100 میلیون یوان دیجیتال (معادل 14 میلیون دلار) با طلا مبادله شد.

از دیگر عاملان در این تراکنش – که اولین تراکنش در نوع خود به شمار می رود – می توان به صندوق بین المللی پول شانگهای و بانک چین (هنگ کنگ) اشاره کرد که متعهد شده اند میزان استفاده از یوان دیجیتال در معاملات بین المللی را افزایش دهند. یکی از مقامات بانک چین گفت: «این لایحه، قدرت ستراتژی ارتقای منطقه آزاد تجاری آزمایشی شانگهای را افزایش خواهد داد و حمایت مالی برای ارتقای کیفیت و نوسازی مرکز تجارت بین‌المللی تامین می‌کند.»

بانک دولتی همچنین نقش کلیدی در واردات سنگ آهن اخیر توسط گروه باوو(Baowu Group) برای معرفی یوان دیجیتالبه عنوان عالی برای پرداخت در بازار کومودیتی ها ایفا کرده است. این بانک چینی با Bnp Paribas (NASDAQ: BNPQF) برای بررسی برنامه های کاربردی جدید برای CBDC نیز همکاری داشته است، این مورد را می توان نشانه ای آشکار از حمایت دولت چین از یوان دیجیتال در نظر گرفت.

در اوایل ماه نوامبر، سازمان‌های دولتی گرد هم آمدند تا از یوان دیجیتال برای معامله میلیاردها دلاری در ازی نفت خام استفاده کنند. این معامله که با میانجیگری بورس نفت و گاز شانگهای (SHPGX) انجام شد، شامل خرید یک میلیون بشکه نفت خام از شرکت دولتی پتروچاینا اینترنشنال و یک فروشنده خارجی که اشاره ای به نام آن نشده بود.

شرکت های دولتی چین، سهمی نزدیک به 30 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) چین را داشته و بیشتر تجارت دوجانبه چین را انجام می دهند. تحلیلگران معتقدند که با اتکای شرکت های دولتی به یوان دیجیتال، CBDC ها در پرداخت های استفاده داخلی و بین المللی موفق خواهند بود.

در داخل کشور چین، یوان دیجیتال در بخش‌های خرده‌فروشی و حمل‌ونقل نیز استفاده می‌شود و مقامات بانکی چین اپلیکیشن‌های موبایلی را با ویژگی‌های جدید برای رقابت بهتر با گزینه‌های پرداخت خرده‌فروشی، ارائه می‌دهند. تمرکز بر علاوه بر دستآوردهای مقامات دولتی، چین همچنان در حال آزمایش CBDC برای تراکنش های فرامرزی با تمرکز بر معاملات برون مرزی و شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد است.

در آوریل گذشته، چین برنامه‌های خود را برای پیاده‌سازی یوان دیجیتال در طرح «کمربند و جاده» – به طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم اشاره دارد – را در شوژو و تجارت در منطقه خلیج بزرگ گوانگدونگ- هنگ کنگ – ماکائو اعلام کرد. داریل چان، معاون اداره پولی و مالی هنگ کنگ گفت: «مرجع پولی هنگ کنگ با بانک مرکزی چین، بانک مردمی خلق چین، برای آزمایش یوان دیجیتال به عنوان ابزاری برای انجام پرداخت های فرامرزی در هنگ کنگ همکاری می کند.

طبق گزارشات واصله بانک خلق چین با بانک تسهیل امور مالی بین‌المللی (BIS) و سایر بانک‌های مرکزی برای بررسی گزینه‌های پرداخت فرامرزی برای CBDC‌های در خرده‌فروشی کار می‌کند.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز