بازارهای نفت خام، تحت فشار

بازارهای نفت خام، تحت فشار
خلاصه اخبار

گرچه بازارهای تحت فشار نفت، برای هفتمین هفته‌ی متوالی کاهش را در نظر دارند، اما نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به صورت روزانه، دو درصد افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» بازارهای نفت خام در روز جمعه شاهد بهبودی متوسط بودند؛ گرچه بازارهای تحت فشار نفت، برای هفتمین هفته‌ی متوالی کاهش را در نظر دارند، اما نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) به صورت روزانه، دو درصد افزایش یافت.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از اختلاف بین کشورهای عضو بر سر سهمیه‌بندی پمپاژ، تلاش کرد تا توافق در مورد کاهش تولید را محکم کند. افزون بر آن، اعضای کلیدی اوپک، به رهبری عربستان سعودی، برای حفظ قیمت نفت خام، محدودیت‌های تولید را به طرز چشمگیری محدودتر کرده‌اند.

با این حال، افزایش تقاضا برای سوخت، به‌ویژه از سوی چین و کشورهای عضو اوپک، تلاش‌های این سازمان را برای کاهش عمدی بازارهای جهانی نفت خام تحت تاثیر قرار می‌دهد. گفتنی است اوپک در حال حاضر هیچ مکانیزمی برای اعمال سهمیه‌های تولید نفت خام ندارد.

علاوه بر آن، گرچه بازارهای فسیلی همچنان در مورد توانایی اوپک برای اجرای توافق ضعیف، دچار تردید هستند، سقف تولید کنونی اوپک ایجاب می‌کند که کارتل نفتی با کاهش مجموع 2.2 میلیون بشکه در روز از مجموع تولید نفت خام تا سه ماهه‌ی اول سال 2024 مورد موافقت قرار گیرد.

تولید نفت خام

اما از آنجا که تقاضای چین برای سوخت‌های فسیلی در کنار معیارهای رشد چین افزایش یافته است، واردات نفت خام چین در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش یافت.

علیرغم تلاش‌های اوپک برای محدودکردن تولید، ذخایر نفت خام در سطوح خوبی باقی می‌مانند و قیمت نفت خام را به پایین‌ترین سطح چند ماهه می‌رساند.

چشم‌انداز تکنیکال WTI با استفاده از نمودار روزانه

نفت خام پس از پنج روز متوالی بسته‌شدن در رنگ قرمز روز سه‌شنبه، و پس از رسیدن به کف قیمت 69.01 دلار در روز پنج‌شنبه، در روز جمعه به شدت زیر فشار فروش قرار گرفت و WTI نیز برای هفتمین هفته متوالی در رنگ قرمز قرار دارد.

کندل‌های روزانه نفت خام WTI همچنان با میانگین متحرک 200 روزه (200-SMA) نزدیک به 78.00 دلار باقی می‌مانند و SMA-50 به 80.00 دلار کاهش می‌یابد.

نفت خام ایالات متحده تقریباً بیست و هفت درصد از اوج سپتامبر، درست زیر 94.00 دلار در هر بشکه کاهش یافته است. به علاوه، هفت هفته‌ی کاهش متوالی، منجر به کاهش تقریباً بیست درصدی از آخرین قله 89.64 دلاری WTI شده است.

نمودار روزانه نفت

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز