آیا روند رشد طلا ادامه‌دار است؟

آیا روند رشد طلا ادامه‌دار است؟
خلاصه اخبار

قیمت طلا امروز در منطقه 2018 دلار یا بالاترین سطح از اواسط ماه، ثابت ماند و روند صعودی نزدیک به سه هفته‌ای ادامه داد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در روز دوشنبه، از مرز افقی 2008 الی 2010 دلار عبور کرد و به منطقه 2018 دلار یا بالاترین سطح از اواسط ماه می رسید.

این فلز گرانبها در جلسه‌ی روز سه شنبه آسیا در نزدیکی منطقه مذکور ثابت می‌ماند و به نظر می‌رسد در بحبوحه‌ی انتظارات برای توقف چرخه‌ی انقباض پولی فدرال رزرو، روند صعودی نزدیک به سه هفته‌ای را ادامه دهد.

در عین حال، با وجود نشانه‌هایی از کاهش فشارهای تورمی که نه‌تنها عاملی برای تضعیف دلار آمریکا (USD) است، بلکه چشم‌انداز مثبت فلز زرد غیربازده را نیز تایید می‌کند، موضوع کاهش نرخ بهره در سال 2024 فدرال رزرو، به امری پذیرفته‌شده در بازارهای مالی تبدیل می‌شود.

گذشته از آن، عاملی که از بهای طلای امن حمایت می‌کند، نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی جهانی است. البته فلز گرانبها همچنان در برابر بادهای مخالف قرار دارد که یکی از آنها لحن مثبت پیرامون بازارهای سهام آسیایی است.

در این بین، معامله‌گران صعودی برای حصول به انگیزه‌های معنادار معاملاتی ترجیح می‌دهند در انتظار انتشار شاخص قیمت مصرف شخصی (PCE) از ایالات متحده باشند و تمایلی به شرط‌بندی تهاجمی ندارند. البته در حوزه‌ی رویدادهای کلیدی، انتشار شاخص اعتماد مصرف‌کننده هیئت کنفرانس و سخنرانی‌های اعضای بانفوذ FOMC می‌تواند فرصت‌های معاملاتی کوتاه‌مدتی را در اواخر این سه‌شنبه در اختیار معامله‌گران قرار دهد.

داده‌های تحت بررسی

تحلیل تکنیکال طلا

به نظر می‌رسد بهای طلا در آستانه‌ی امتداد روند صعودی تقریباً سه هفته‌ای است. از منظر تکنیکال، شکست یک شبه از سد افقی 2008 الی 2010 دلار به عنوان یک محرک تازه برای معامله‌گران صعودی تلقی می‌شود.

افزون بر آن، نوسانگرهای نمودار روزانه هنوز تا منطقه اشباع خرید فاصله دارند و به راحتی در قلمرو مثبت قرار می‌گیرند. این امر به نوبه‌ی خود بیانگر آن است که مسیر کمترین مقاومت برای قیمت طلا به سمت نزولی است. از این رو، حرکت بعدی به سمت آزمایش مقاومت مربوطه، در حدود منطقه 2035 دلار، یک احتمال متمایز خواهد بود. این حرکت می‌تواند به سمت مانع میانی 2048 دلاری در مسیر رسیدن به قله از ابتدای سال تاکنون امتداد یابد که در حدود منطقه 2078 دلاری است که در ماه می لمس شد.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد نقطه‌ی شکست مقاومتی 2008 الی 2010 دلار از روند نزولی فوری جلوتر از مرز 2000 دلار محافظت می‌کند. به علاوه، برخی از فروش‌های متعاقب، که منجر به سقوط بعدی به زیر منطقه 1988-1987 دلاری می‌شود، می‌تواند راه را برای ضررهای عمیق‌تر هموار کند. 

پس از آن، قیمت طلا ممکن است در مسیر رسیدن به منطقه 1967-1966 دلاری و منطقه حمایتی 1955 دلاری، روند کاهشی را به سمت منطقه 1978 دلاری تسریع کند. یک شکست متقاعدکننده کمتر از سطح 1955، میانگین متحرک 200 روزه (SMA) را منعکس می‌کند که در حال حاضر در نزدیکی منطقه 1942 دلاری و تلاقی 1935-1934 دلاری قرار دارد و شامل SMA های 100 و 50 روزه است.

نوسان قیمت طلا

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز