کاهش جزئی نرخ سود بین بانکی

کاهش جزئی نرخ سود بین بانکی
خلاصه اخبار

نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به یک آذرماه با کاهش ۳صدم واحد درصدی به ۲۳.۶درصد رسید. تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت نرخ سود بین‌بانکی نشان می‌دهد این نرخ در هفته منتهی به اول آذرماه با کاهش ۳صدم واحد درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۶درصد رسیده است. نرخ سود بین‌بانکی در هفته منتهی به ۲۴آبان‌ماه با افزایش ۷صدم واحد درصدی نسبت به هفته قبل از آن به ۲۳.۶۳درصد رسیده بود؛ ضمن اینکه این نرخ در هفته منتهی به ۱۷آبان‌ماه ۲۳.۵۶درصد، هفته منتهی به ۱۰آبان ۲۳.۶درصد، هفته منتهی به ۳آبان ۲۳.۷۱درصد و هفته پایانی مهرماه ۲۳.۷۱درصد بود.

این نرخ در هفته منتهی به 19مهرماه 23.76درصد و هفته پیش از آن 23.75درصد بوده است. بیشترین نرخ بهره امسال مربوط به 8مهرماه است که به نرخ 23.80درصد رسیده بود. نرخ بهره بین‌بانکی در پایان هفته منتهی به 5مهر ماه با رکوردشکنی 10سال به 23.80درصد افزایش یافت. نرخ سود بین‌بانکی در هفته پایانی تیرماه، پس از 6هفته درجا زدن در کانال 23.4درصدی، وارد کانال جدید 23.5درصدی شد و از اوخر شهریورماه نیز با عبور از این کانال وارد دامنه 23.6درصدی شده بود؛ اما از هفته‌های قبل با رکوردزنی جدید وارد کانال 23.8درصد شد؛ ولی طی سه هفته گذشته به کانال 23.7درصد بازگشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روند صعودی نرخ بهره بین‌بانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده بود، از هفته منتهی به 30آذرماه، نرخ سود بین‌بانکی وارد کانال 21درصدی شد و تا هفته منتهی به 19بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود؛ ولی از 26بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23درصدی در نوسان است. ممکن است بانک‌ها در دوره‌های مالی کوتاه‌مدت روزانه یا هفتگی با کسری یا مازاد نقدینگی روبه‌رو شوند. اگر بانکی دچار کسری نقدینگی شود، باید از طریق وام گرفتن آن را جبران کند تا به حالت تعادل برسد، برای اینکه بانک‌ها برای حل این مشکل به بانک مرکزی نیاز نداشته باشند، بازاری را به‌نام بازار بین‌‌بانکی تشکیل داده‌اند که در آن به یکدیگر وام دهند. اکثر وام‌های بین‌بانکی سررسید کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای یا کمتر دارند. وام‌دهی بانک‌ها به یکدیگر بر مبنای یک نرخ سودی است که به آن نرخ سود بین‌بانکی گفته می‌شود./تسنیم

مرجع: دنیای اقتصاد