طلا روند نزولی را پشت سر گذاشت

طلا روند نزولی را پشت سر گذاشت
خلاصه اخبار

قیمت طلا (XAU/USD) در معاملات امروز روند نزولی دو روزه را پشت سر گذاشت. طلا در حال حاضر حدود 1980 دلار معامله می‌شود که بیانگر افزایش 0.11 درصد در روز است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس‌ استریت» قیمت طلا (XAU/USD) در ساعات اولیه معاملات آسیایی در روز سه شنبه، روند نزولی دو روزه را پشت سر گذاشت. طلا در حال حاضر حدود 1980 دلار معامله می‌شود که بیانگر افزایش 0.11 درصد در روز است.

در عین حال، شاخص دلار آمریکا (DXY)، که ارزش دلار آمریکا را در برابر سبدی از شش ارز جهانی اندازه‌گیری می‌کنند، به 103.44 کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از اواخر ماه اوت است. بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده نیز زیان‌های خود را تثبیت می‌کند و بازدهی 10 ساله حدود 4.42٪ است.

گفتنی است در چشم‌انداز ارز ایالات متحده، کاهش بازدهی خزانه‌داری آمریکا بر دلار آمریکا تاثیر می‌گذارد و به این ترتیب طلای دلاری را افزایش می‌دهد.

در فضای آرام و کم‌رویداد بازار که داده‌های اقتصادی چندانی از ایالات متحده در دسترس نیست، معامله‌گران منتظر صورتجلسه‌ی نشست کمیته بازار باز فدرال (FOMC) در روز سه شنبه هستند که می‌تواند نکات شفافی را در مورد جهت‌گیری نرخ سیاست آتی و بهبود تورم ارائه دهد. 

تصمیم‌گیری فدرال رزرو

هیئت کنفرانس روز دوشنبه اعلام کرد که شاخص اصلی اکتبر ایالات متحده نسبت به ماه سپتامبر 0.8 درصد کاهش یافته است. در حال حاضر، صورتجلسه‌ی FOMC در روز سه شنبه توجهات فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نه‌تنها بر این باورند که فدرال رزرو آمریکا با چرخه‌ی افزایش نرخ بهره خداحافظی کرده است، بلکه پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی ممکن است کاهش نرخ‌ها را در اواسط سال 2024 آغاز کند. و اما براساس گزارش ابزار CME فدرال، بازارها با احتمال 50 درصد، کاهش حداقل 25 واحد پایه تا می 2024 را پیش‌بینی می‌کنند.

با نگاهی رو به جلو، صورتجلسه‌ی نشست FOMC در روز سه‌شنبه، در کانون توجه معامله‌گران طلا خواهد بود تا انگیزه‌های معاملاتی جدیدی را به دست آورند. افزون بر آن، فروش خانه‌های موجود در ایالات متحده و شاخص فعالیت ملی فدرال رزرو شیکاگو نیز داده‌های مهمی هستند که در روز سه شنبه ارائه می‌شوند. بدیهی است که این رویدادها می‌توانند جهت‌گیری روشنی به قیمت طلا بدهند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال طلا

قیمت طلا می‌تواند دوباره به اوج چند ماهه‌ی خود در حدود 2.009 الی 2010 دلار برسد که در ماه اکتبر لمس شد. از منظر تکنیکال، برخی از خریدهای متعاقب فراتر از سقف نوسانی هفته‌ی گذشته، در حدود منطقه 1993 دلار، باید به قیمت طلا اجازه دهد تا مارک روانی 2000 دلار را بازیابی کند. البته این حرکت می‌تواند به سمت آزمایش مجدد یک اوج چند ماهه، در حدود 2009 الی 2010 دلار که در اکتبر لمس شد، امتداد یابد.

قدرت پایدار فراتر از رقم 2010 به عنوان یک محرک جدید برای معامله‌گران نزولی در نظر گرفته می‌شود و زمینه را برای گسترش بازگشت مثبت اخیر از سطوح زیر میانگین متحرک ساده 200 روزه (200-SMA) فراهم می‌کند.

از طرف دیگر، به نظر می‌رسد که منطقه 1978-1977 دلاری پیش از کف نوسانی شبانه، در حوالی منطقه 1965 دلاری، از روند نزولی فوری محافظت می‌کند. ناگفته نماند که ناکامی در دفاع از سطوح حمایتی گفته‌شده می‌تواند قیمت طلا را برای تسریع روند نزولی به سمت SMA 200 روزه چالش برانگیز که در حال حاضر نزدیک منطقه 1938-1937 دلاری است، آسیب‌پذیر کند. پس از آن، تلاقی SMAهای 100 و 50 روزه، حول منطقه 1929 تا 1930 دلار قرار دارد که اگر قاطعانه شکسته شود، سوگیری کوتاه‌مدت به نفع معامله‌گران نزولی تغییر خواهد کرد و فروش فنی را رقم خواهد زد.

نوسان طلا

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز