شاخص دلار قرمز شد!

خلاصه اخبار

دلار در سایه‌ی ارقام ملایم تورم و داده‌های ضعیف فعالیت اقتصادی ایالات متحده، هفته را با 1.60 درصد زیان به پایان رساند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، در پایان هفته، شاخص دلار آمریکا قرمز شد و با کاهش، به سطح 103.90 رسید و به این ترتیب، هفته را با 1.60 درصد زیان به پایان رساند.

گفتنی است عوامل کاهش دلار، عمدتاً ارقام ملایم تورم و داده‌های ضعیف فعالیت اقتصادی ایالات متحده بودند.

با نگاهی به رویدادهای مرتبط به بازارهای مالی می‌توان به این نکته اذعان داشت که اقتصاد ایالات متحده، نشانه‌هایی از فشارهای تورمی را منعکس کرد و بازار کار نیز رو به افول رفت. در این بین، به نظر می‌رسید که بازارها از نزدیک‌شدن فدرال رزرو به پایان چرخه‌ی انقباضی، راضی بودند و این باعث شد که دلار آمریکا در طی هفته تضعیف شود.

و اما در مسیر پیش رو، در هفته آینده، ایالات متحده ارقام کالاهای بادوام را برای ماه اکتبر و PMI را برای ماه نوامبر منتشر خواهد کرد.

رویدادهای مرتبط با نوسانات شاخص دلار 

شاخص دلار آمریکا حرکت نزولی خود را به سمت 103.90 از سر گرفت. طی هفته، دلار آمریکا در سایه‌ی گزارش ارقام ملایم تورم و داده‌های ضعیف فعالیت اقتصادی کاهش چشمگیری داشت.

در حوزه‌ی داده‌های کلیدی، اداره آمار کار ایالات متحده گزارش داد که شاخص اصلی قیمت مصرف کننده (CPI) در ماه اکتبر مورد توافق نبوده است. این رقم در مقابل 4.1 درصد پیش‌بینی‌شده و نسبت به رقم قبلی 4.1 درصد، با کاهش به 4 درصد رسید.

CPI

رقم سرفصل نیز، کمتر از میزان توافق 3.3% و در مقایسه با آخرین قرائت 3.7%، به 3.2% در مقیاس سالانه رسید.

علاوه بر این، شاخص قیمت تولیدکننده‌ی اصلی (PPI) از اکتبر به میزانی کمتر از انتظارات رسید؛ گفتنی است این رقم نسبت به 2.7% قبلی و همین درصد مورد انتظار، به 2.4% رسید.

همچنین تولید صنعتی در ایالات متحده کمتر از میزان انتظارات بود و 0.6% کاهش ماهانه را تجربه کرد که بالاتر از 0.3-% مورد انتظار بود و به کاهش 0.7 درصدی در سال گذشته اشاره داشت.

از سوی دیگر، خرده‌فروشی در ماه اکتبر بهتر از حد انتظار بود و 0.1 درصد در ماه اوت در مقابل کاهش 0.3 درصدی مورد انتظار کاهش یافت و تعداد مطالبات اولیه‌ی بیکاری ایالات متحده در هفته‌ی منتهی به 11 نوامبر، به 231000 افزایش یافت که از 220000 پیش‌بینی‌شده فراتر رفت.

اما براساس ابزار نظارت بر نرخ CME فدرال، احتمال افزایش 25 امتیازی در ماه دسامبر صفر است. بازارها همچنین موضوع کاهش نرخ‌ها را در موعد زودتر از حد انتظار در می 2024، در نظر دارند.

تجزیه و تحلیل تکنیکال شاخص دلار آمریکا

با توجه به نمودار روزانه، شاخص دلار (DXY) دارای یک سوگیری تکنیکال نزولی است که به وضوح به پتانسیل حرکت نزولی بیشتر اشاره دارد و این در حالی است که فروشندگان در حال به دست‌گرفتن کنترل هستند. از این رو، خرس‌های دلار آمریکا SMA-100 روزه را دوباره به دست می‌آورند و روند نزولی بیشتر، در افق دید خواهد بود.

از سوی دیگر، در حالی که هیستوگرام میانگین متحرک همگرایی مکدی (MACD) نوارهای قرمز رو به رشد را به تصویر می‌کشد، شاخص قدرت نسبی (RSI) به زیر خط وسط خود می‌رود که حکایت از چشم‌انداز نزولی دارد.

در مقیاس وسیع‌تر، شاخص در زیر میانگین متحرک ساده 20 و 100 روزه است که از چشم‌انداز منفی برای دلار حمایت می‌کند.

سطوح پشتیبانی: 103.80،103.60 (SMA 200 روزه)، 103.30.
سطوح مقاومت: 104.15 (SMA 100 روزه)، 104.50، 105.00.

شاخص دلار

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز