تضعیف دلار، دستمایه‌ نوسان ارزها

تضعیف دلار، دستمایه‌ نوسان ارزها
خلاصه اخبار

دلار در این هفته در سایه‌ی تغییر انتظارات مبنی بر عقب نشینی تورم و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو تضعیف شد و بر سایر ارزها نیز تاثیر گذاشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ»، دلار در این هفته تضعیف شده است و این روند که در سایه‌ی تغییر انتظارات مبنی بر عقب نشینی تورم و افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو صورت گرفت، بر سایر ارزها تاثیر گذاشت.

برخی از سخنرانان فدرال رزرو قرار است در این هفته اظهارات مهمی را ارائه دهند و معامله‌گران نیز در صدد هستند تا از خلال این اظهارات به میزان جنگ‌طلبی مقامات پی ببرند.

پیرامون جفت‌ارزها چه گذشت؟

در آسیا، دلار/ین (USD/JPY) با 0.2% کاهش در سطح 150.44 معامله شد. گفتنی است ین یکی از بزرگترین ذینفعان کاهش اخیر دلار بوده است، زیرا این جفت ارز در مسیر کاهش 0.7% در این هفته قرار دارد که بهترین افزایش هفتگی در بیش از چهار ماه گذشته تلقی می‌شود.

کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن، روز جمعه بر نیاز به حفظ موضع فوق‌العاده‌ تاکید کرد؛ اظهارات وی، به منزله‌ی تسکین کوتاه‌مدت اندکی برای ین بود.

دلار/یوان (USD/CNY) 0.1 درصد افزایش یافت و به 7.2464 رسید. در واقع، یوان به مدد داده‌هایی حاکی از انعطاف‌پذیری در اقتصاد چین، از پایین‌ترین سطح یک ساله‌ی خود که در اوایل هفته مشاهده شد، بهبود یافت.

دلار/یوان

اکنون تمرکز بر روی تصمیم‌گیری بانک خلق چین در مورد نرخ اولیه وام است که در روز دوشنبه اعلام خواهد شد. از آنجا که این بانک در تلاش برای حفظ تعادل بین تقویت رشد اقتصادی و کاهش ضعف یوان است، انتظار می‌رود نرخ‌ها را در پایین‌ترین حد خود نگه دارد 

در اروپا، پوند/دلار (GBP/USD) 0.2 درصد کاهش یافت و به 1.2377 رسید؛ این روند کاهشی در پی انتشار داده‌هایی مبنی بر کاهش 0.3 درصدی خرده‌فروشی بریتانیا در ماه اکتبر اتفاق افتاد.

همچنین داده‌ها در اوایل این هفته نشان دادند که شاخص قیمت مصرف‌کننده در بریتانیا از 6.7 درصد در سپتامبر به 4.6 درصد در ماه اکتبر به صورت سالانه سقوط کرد که در واقع، از آوریل 1992، بزرگترین کاهش در نرخ سالانه CPI از یک ماه به ماه دیگر بوده است.

یورو/دلار (EUR/USD) با 0.1% کاهش به 1.0839 رسید، البته قرار است در این هفته حدود 1.5% افزایش یابد که بزرگترین افزایش هفتگی آن از اواسط جولای خواهد بود.

گذشته از آن، نظرات کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، که قرار است در کنگره بانکداری اروپا در فرانکفورت سخنرانی کند، برای سرنخ‌هایی از تفکر سیاست‌گذاران در مورد نرخ بهره، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. 

نرخ بهره

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز