نوسان پرحاشیه ارزها در برابر دلار

نوسان پرحاشیه ارزها در برابر دلار
خلاصه اخبار

در پی انتشار داده‌های فراتر از حد انتظار خرده‌فروشی ایالات متحده، دلار از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود در اوایل این هفته جهش کرد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ» در پی انتشار داده‌های فراتر از حد انتظار خرده‌فروشی ایالات متحده، دلار از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود در اوایل این هفته جهش کرد و در معاملات آسیایی با افزایش یک شبه روبرو شد. شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار پس گذراندن افزایش 0.4 درصدی در جلسه‌ی قبل، روز پنج‌شنبه 0.1 درصد افزایش یافت.

در واقع، دلار به دنبال انتشار داده‌های قوی فروش خرده‌فروشی از پایین‌ترین سطح 1.5 تا 2 ماهه خود بهبود یافت.

گفتنی است از یک سو داده‌های منتشر شده در اوایل این هفته حاکی از آن بود که تورم ایالات متحده در حال کاهش است و از سوی دیگر، قدرت در مخارج مصرف‌کننده از تورم ثابت در ماه‌های آینده خبر داد. به علاوه، نشانه‌های انعطاف‌پذیری در مخارج خرده‌فروشی ایالات متحده باعث شد که معامله‌گران در انتظار کاهش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو در سال 2024 باشند. 

با این حال، اگر نوسانات دلار آمریکا را در مقیاس هفتگی در نظر بگیریم، می‌توانیم کاهش شدید هفتگی را مشاهده کنیم و علت آن، کاهش نرخ تورم است که باعث شده معامله‌گران، افزایش نرخ بهره را از سوی فدرال رزرو یک امر غیرقطعی بدانند. البته پیش از این، بانک مرکزی ضمن تاکید بر حفظ نرخ‌های بالاتر به مدت طولانی‌تر، پایبندی به یک رویکرد عمدتا مبتنی بر داده‌ها را برای افزایش‌های آتی ضروری دانسته بود.

نرخ بهره

پیرامون ارزهای آسیایی چه گذشت؟

اما در چشم‌انداز دیگر، در حالی که داده‌های قوی‌تر از حد انتظار خرده‌فروشی ایالات متحده، منجر به بروز ابهام در مسیر نرخ‌های بهره شد، اکثر ارزهای آسیایی در روز پنج‌شنبه، در سایه‌ی بهبود ارزش دلار، کاهش یافتند. گذشته از آن، از آنجا که نرخ‌های بهره‌ی بالاتر شکاف بین بازدهی پرخطر و کم ریسک را کاهش می‌دهد، حامل خبر بدی برای ارزهای آسیایی ریسک‌محور خواهد بود.

افزون بر آن، سیگنال‌های مختفی که از گفتگوها و مذاکرات سطح بالای ایالات متحده و چین دریافت شد، قدم مهمی در تضعیف احساسات برداشت. گفتنی است روسای جمهور شی جین پینگ و جو بایدن پس از دیدار روز چهارشنبه، بر ارتباطات بیشتر بین دو کشور اذعان داشتند.

یوان چین که تحت فشار داده‌هایی حاکی از کاهش مستمر قیمت مسکن در چین قرار گرفت، در برابر دلار با 0.2 درصد کاهش به 7.2601 رسید.

رینگیت مالزی با کاهش 0.8 درصدی، منجر به ضرر در سراسر آسیای جنوب شرقی شد، حال آنکه وون کره جنوبی پس از ضررهای شدید یک شبه 0.2 درصد افزایش یافت.

و اما ین ژاپن پس از قدرت‌گرفتن یک شبه‌ی دلار که معامله‌گران را به تفکر در مورد مداخله‌ی دولت در بازار ارز وا داشت، دوباره از سطح 151 تضعیف شد. در حوزه‌ی گزارش‌های کلیدی، داده‌ها حکایت از رشد بیش از حد انتظار صادرات ژاپن در ماه اکتبر و کاهش شدید واردات داشتند.

اما در هند، پس از انتشار داده‌های تجاری ناامیدکننده در روز چهارشنبه، که نشان‌دهنده‌ی افزایش بیشتر کسری تجاری عظیم هند بود، روپیه هند نیز اندکی کاهش یافت.

دلار استرالیا یکی از بدترین عملکردهای روز را به تصویر کشید و به میزان 0.5 درصد از ارزش بازار کار ترکیبی را از دست داد. همچنین همزمان با افزایش نرخ بیکاری و رشد ساعات کار، اشتغال کلی در ماه اکتبر بیش از حد انتظار افزایش یافت.

بدیهی است که هر گونه نشانه‌ای از سردشدن در بازار کار به بانک مرکزی استرالیا انگیزه‌ی کمتری برای افزایش نرخ بهره می‌دهد که برای چشم‌انداز ارز استرالیا منفی است.

بازار کار

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز