ارزهای کلیدی، فاتحان عقبگرد دلار

ارزهای کلیدی، فاتحان عقبگرد دلار
خلاصه اخبار

دلار آمریکا امروز در واکنش به داده‌های قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده با کاهش مواجه شد. سایر ارزهای کلیدی نیز نوساناتی را تجربه کردند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار در روز چهارشنبه در برابر ارزهای اصلی بیش از 1 درصد کاهش یافت؛ در همین راستا، شاخص دلار، به عنوان معیار سنجش ارز ایالات متحده در برابر شش همتای دیگر، 1.55 درصد کاهش یافت و به 103.980 رسید و در مسیر رسیدن به بزرگترین درصد کاهش یک روزه خود از 11 نوامبر 2022 قرار گرفت.

افت دلار در واقع، واکنشی فوری به داده‌های قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده بود که به تعدیل بیشتر نرخ تورم در ماه اکتبر اشاره داشت و احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را تقویت کرد.

در حوزه‌ی داده‌ها نیز بنا بر اعلام اداره آمار کار وزارت کار (BLS)، قیمت مصرف‌کننده در ایالات متحده، پس از افزایش 0.4 درصدی در ماه سپتامبر، به دلیل کاهش قیمت بنزین در ماه گذشته، بدون تغییر بوده است. BLS همچنین از افزایش 3.2 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در 12 ماه منتهی به اکتبر، پس از افزایش 3.7 درصدی در سپتامبر خبر داد.

گفتنی است با انتشار این گزارش، نه‌تنها دلار بلافاصله سقوط کرد، بلکه بازدهی خزانه‌داری نیز کاهش یافت. شاخص 10 ساله نیز سقوطی به زیر 4.5 درصد را تجربه کرد و حمایت عمده از قدرت دلار در سال جاری را از بین برد.

جان دویل، رئیس بخش معاملات و معاملات مونکس ایالات متحده آمریکا در واشنگتن بر این باور است که دلار در پایان سال، شاید حتی در اوایل ژانویه، اندکی به کاهش خود ادامه دهد.

مطابق با ابزار CME فدرال، بیش از 68 درصد احتمال در نظر گرفته می‌شود که فدرال رزرو تا ماه می آینده، اقدام به کاهش 25 واحد پایه نرخ وام دهی یک شبه خود را در دستور کار قرار دهد.

گرچه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سایر سیاست‌گذاران در روزهای اخیر در تلاش بوده‌اند تا انتظارات را مبنی بر پایان چرخه‌ی افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده را کمرنگ کنند، اما برخی از تحلیلگران از جمله برایان جاکوبسن، اقتصاددان ارشد در انکس ولت منیجمنت در ویسکانسین بر این باورند که زمان خداحافظی با افزایش نرخ بهره فرا رسیده است. 

افزایش نرخ بهره

در عین حال، در بین این تحلیلگران، دویل، هشدار داد که پایان افزایش نرخ‌ها به این معنی نیست که به محض اینکه سرمایه‌گذاران، بازار کار فشرده‌ی آمریکا و اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده را پیش‌بینی کردند، کاهش نرخ‌ها روی می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به سیاستگذاران فدرال رزرو، از رضایت آنها برای کاهش نرخ سخن گفت.

دلار در برابر سایر ارزها

ارزش پول ایالات متحده نیز در برابر یورو و پوند انگلیس برای بزرگترین کاهش خود از نوامبر 2022 تاکنون آماده بود. به طوری که دلار در برابر یورو، با 1.73 درصد کاهش به 1.089 دلار، با 1.82 درصد در برابر پوند انگلیس، به 1.250 دلار و با 1.52 درصد در برابر فرانک سوئیس به 0.888 رسید.

ارزش دلار در برابر کرون نروژ نیز بیش از 1 درصد و در برابر دلار استرالیا و دلار نیوزلند بیش از 2 درصد کاهش یافت.

در چشم‌انداز دیگر، ین ژاپن در برابر دلار افزایش یافت، البته این رشد در مقایسه با سایر همتایان ارز ژاپن، کمتر بود.

ناگفته نماند که ین پس از اینکه در روز دوشنبه برای مدت کوتاهی در برابر دلار جهش کرد، تحت فشار قرار گرفت و با رسیدن به پایین‌ترین سطح یک ساله، 0.97٪ تقویت شد و به 150.23 در هر دلار رسید. با این حال، این حرکت قیمت به جای هر گونه مداخله‌ی مقامات ژاپنی، به حجم کلان معاملات آپشن‌ها (اختیار معامله) نسبت داده شد.

ین ژاپن

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز