جهت ارزها در برابر دلار؛ کاهش یا …؟!

جهت ارزها در برابر دلار؛ کاهش یا …؟!
خلاصه اخبار

در حالی که اکثر ارزها در روز جمعه در برابری با دلار دستخوش نوسانات زیادی شدند، ارز ایالات متحده کاهش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اینوستینگ»، دلار آمریکا در معاملات اولیه‌ی روز جمعه اروپا کاهش یافت؛ در ساعت 03:20 به وقت شرقی (07:20 به وقت گرینویچ)، شاخص دلار که ارزش دلار را در برابر سبدی از شش ارز دیگر دنبال می‌کند، با 0.1% کاهش، به 105.727 رسید و در این هفته افزایش تقریباً 1% را تجربه کرد.

البته کاهش بهای دلار دوام چندانی نداشت، چرا که پس از طرح احتمال افزایش نرخ بهره توسط جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، ارز ایالات متحده به سمت افزایش هفتگی مطلوب پیش رفت.

افزایش دلار به مدد رویکرد جنگ‌طلبانه‌ی پاول

پس از آن که پاول، رئیس فدرال رزرو روز پنج‌شنبه بر آمادگی بانک مرکزی ایالات متحده برای افزایش نرخ بهره به منظور مبارزه با تورم اشاره کرد، دلار افزایش یافت. وی همچنین وجود یک سیاست پولی کاملا محدودکننده را به منظور حصول تورم به هدف 2 درصدی ضروری برشمرد و افزود: «البته هنوز مطمئن نیستیم که به چنین موضعی دست یافته‌ایم. چنانچه نیاز به تشدید سیاست‌ها متناسب تشخیص داده شود، در انجام آن تردید نخواهیم کرد.»

گفتنی است این اظهارات در کنار گفته‌های برخی دیگر از مقامات فدرال رزرو، یک هفته پس از آن صورت گرفت که بانک مرکزی ایالات متحده، اقدام به تثبیت نرخ بهره کرد و این انتظارات را برانگیخت که امکان به اوج رسیدن نرخ‌ها و متعاقب آن سقوط دلار وجود دارد.

اما برخی معامله‌گران احتمال افزایش نرخ را در اوایل سال آینده در نظر دارند و برخی دیگر، هنوز احتمال زیادی برای ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو در هنگام برگزاری آخرین جلسه در ماه دسامبر در سال جاری می‌بینند

نرخ بهره

در حوزه‌ی جفت‌ارزها چه گذشت؟

بانک مرکزی اروپا در نشست خود در اواخر اکتبر، نرخ بهره را ثابت نگه داشت. در حال حاضر، سخنرانی رئیس جمهور کریستین لاگارد در کانون توجه قرار دارد.

آخرین داده‌های مربوط به فعالیت تجاری منطقه یورو که در ابتدای هفته منتشر شد، حاکی از آن است که احتمال رکود اقتصادی در منطقه تا پایان این هفته وجود دارد. از این رو، یورو/دلار آمریکا در مسیر کاهش 0.6 درصدی این هفته، تا 1.0667 افزایش یافت. 

و اما پس از آن که داده‌های منتشرشده در اوایل روز جمعه به رکود رشد در بریتانیا در سه ماهه سوم اشاره داشت، پوند/دلار (GBP/USD) به 1.2224 رسید. با این حال، اگرچه تولید ناخالص داخلی 0.2 درصد در ماه سپتامبر افزایش یافت که کمی بهتر از رقم ثابت مورد انتظار بود. این جفت همچنان در مسیر کاهش هفتگی حدود 1.2 درصدی قرار دارد.

در آسیا، دلار/ین (USD/JPY) با 0.1 افزایش، به 151.34 رسید که از سطح 151 گذشت و از آنجا که لحن مقامات بانک مرکزی ژاپن به شدت در تضاد با لحن جنگ‌طلبانه‌تر رئیس فدرال رزرو است، انتظارات مبنی بر مداخله‌‌ی مقامات ژاپنی در بازارهای ارزی را افزایش داد.

دلار استرالیا/دلار آمریکا (AUD/USD) تا سطح 0.6362 کاهش یافت؛ گفتنی است این جفت ارز در این هفته در پی سیگنال‌های مثبت بانک مرکزی استرالیا در پی افزایش نرخ بهره در اوایل هفته، بیش از 2 درصد سقوط کرد.

در چشم‌انداز ارز سرزمین اژها، یوان پس از انتشار یک رشته داده‌های ضعیف در ماه اکتبر و در سایه‌ی نگرانی‌های فزاینده نسبت به کندی رشد اقتصادی در چین تضعیف شد و از این رو، دلار/یوان (USD/CNY) نیز 0.1% افزایش یافت و به 7.2930 رسید.

دلار/یوان

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز