طلا، بازیگر نقش منفی

طلا، بازیگر نقش منفی
خلاصه اخبار

این فلز گرانبها احتمالاً تحت تأثیر اظهارات مقامات فدرال رزرو ایالات متحده مبنی بر مقاومت در برابر ایده‌ی کاهش نرخ بهره، تاکنون لحن منفی را تجربه کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» قیمت طلا در تلاش است تا در جریان نشست آسیایی روز پنج‌شنبه، موقعیت خود را در بالای سطح 1950 دلار حفظ کند و به این ترتیب، جلوی افت بیشتر را بگیرد.

گفتنی است این فلز گرانبها احتمالاً تحت تاثیر اظهارات مقامات فدرال رزرو ایالات متحده مبنی بر مقاومت در برابر ایده‌ی کاهش نرخ بهره، تاکنون لحن منفی را تجربه کرده و به نظر می‌رسد در سناریوی اجراء‌شده در بازارهای مالی، طلا نقشی منفی را ایفاء می‌کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) چین، در مقابل کاهش 0.1 درصدی مورد انتظار در ماه اکتبر، در مقیاس سالانه 0.2 درصد کاهش یافت. بدیهی است که ارتباط بین نرخ تورم و عملکرد طلا یک تعادل ظریف است و شکی نیست که هرگونه نشانه‌ای از تضعیف اقتصادی می‌تواند بر تقاضای طلا تاثیر بگذارد.

گزارش CPI

میشل بومن، رئیس فدرال رزرو روز سه‌شنبه بر ضرورت بررسی افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در آینده تاکید کرد. با این حال، بومن همچنان بر موضع فعلی خود در ارزیابی صبورانه‌ی داده‌ها و پیامدهای آن برای چشم‌انداز اقتصادی پایبند است و این رویکرد، قبل از انجام هر گونه اقدام قاطع، هوشمندانه تلقی می‌شود.

افزون بر آن، نیل کشکاری، رئیس فدرال رزرو مینه سوتا، ضمن اشاره به انعطاف‌پذیری اقتصاد به عنوان یک عامل تاثیرگذار، نسبت به افزایش کافی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا ابراز تردید کرد.

از سوی دیگر، بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا به 4.48 درصد کاهش یافت؛ این سناریو اغلب بر دلار آمریکا (USD) فشار می‌آورد که البته این بار فلز زرد نتوانست از افت ارزش بازدهی خزانه‌داری، بهره‌برداری کند.

بازارها در این هفته تا حدودی در آرامش به سر می‌برند و سرمایه‌گذاران به‌ویژه با توجه به تصمیم آتی فدرال رزرو در ماه دسامبر، مشتاقانه در انتظار نشانه‌های تازه‌ای هستند.

نرخ بهره

اما نکته قابل توجه این است که طلا پیش‌ از این، به دلیل کاهش ریسک‌پذیری ناشی از تنش اسرائیل و حماس، از حمایت خوبی برخوردار شد که البته عدم تشدید و تداوم درگیری، منجر به کاهش تقاضای پناهگاه امن برای طلا شد و به این ترتیب، قیمت فلز زرد را با چالش‌هایی روبرو کرد. 

و اما در حوزه‌ی رویدادهای تاثیرگذار در هفته‌ی پیش رو، گزارش هفتگی مطالبات بیکاری ایالات متحده در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شود که به جهت اهمیت در جهت‌گیری‌های آتی، در کانون توجه فعالان بازار قرار می‌گیرد. به طور همزمان، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز قرار است در یک میزگرد در اواخر روز شرکت، و سخنرانی کند.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز