ین ژاپن در مصاف سایر ارزها

ین ژاپن در مصاف سایر ارزها
خلاصه اخبار

ین ژاپن (JPY) در روز جمعه در برابر دلار آمریکا تقویت شد و جفت دلار/ین (USD/JPY) در سطح 149.28 بسته شد که 116 پیپ برای جلسه‌ی روزانه کاهش داشت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت» ین ژاپن (JPY) در روز جمعه در برابر دلار آمریکا تقویت شد. جفت دلار/ین (USD/JPY) در سطح 149.28 بسته شد که 116 پیپ برای جلسه‌ی روزانه کاهش داشت. البته این جفت‌ارز همچنان بالاتر از کف قیمت 149.18 خود قرار داشت.

آمارهای منتشرشده‌ی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) در ماه اکتبر، حاکی از افزایش 150 هزاری بود که نتوانست انتظارات را برآورده کند و به ضعف دلار دامن زد. بازدهی خزانه داری ایالات متحده نیز با انتشار NFP به شدت کاهش یافت.

پس از بهبود شرایط فروش اشباع که در پی فروش دراماتیک این ارز توسط بانک مرکزی ژاپن (BoJ) در روز سه شنبه رقم خورد، در پایان هفته، ین در اکثر جفت‌ها، سطح خود را بالا کشید.

لازم به یادآوری است در شرایطی که انتظار می‌رود اکثر بانک‌های مرکزی دیگر، به چرخه‌های انقباض خود پایان دهند، BoJ بر موضع سیاست پولی فوق‌العاده سست خود پایبند است و یقینا این موضوع بر ین تاثیر زیادی دارد.

در دوره‌ی اخیر، اکثر بانک‌های مرکزی نرخ‌های بهره را برای مبارزه با تورم افزایش داده‌اند، در حالی که در ژاپن، نرخ‌های بهره دائما منفی، ین را در مقابل سایر ارزها تضعیف کرده است. سرمایه‌گذاران اغلب تمایل دارند در جایی سرمایه‌‌گذاری کنند که بتواند بالاترین بازدهی بدون ریسک را به دست آورند. با این حال، با توجه به اینکه اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ، اکنون به اوج نرخ‌های بهره رسیده‌اند، اگر BoJ به رویکرد انقباضی رو کند، ممکن است شرایط را تغییر دهد.

در آخرین جلسه BoJ، هیئت حکام اولین گام را به سوی سخت‌تر کردن یا عادی‌سازی سیاست‌ها برداشت و با کاهش سقف خود بر بازده اوراق قرضه 10 ساله ژاپن (JGB)، اساساً به نوعی تسهیل کمی رسید.

با تمام این‌ها، در پی اظهارات کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن که علت تورم را به جای افزایش تقاضا، ناشی از قیمت‌های بالاتر کالاها دانست و خود حاکی از پائین‌ ماندن نرخ‌ها به مدت طولانی‌تر بود، ین همچنان تحت فشار فروش باقی ماند.

ین ژاپن

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز