رشد چشمگیر ذخایر روپیه

رشد چشمگیر ذخایر روپیه
خلاصه اخبار

در هفته‌ی 27 اکتبر، ذخایر ارزی هند با مجموع 586.111 میلیارد دلار به پایان رسیده که بیانگر افزایش 2.579 میلیارد دلاری بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، طبق گزارش بانک مرکزی هند (RBI) علیرغم خروج چشمگیر سرمایه‌گذاران خارجی، ذخایر ارزی هند، شاهد افزایش قابل توجهی بوده است. از منظر این ذخایر، هفته‌ی 27 اکتبر با مجموع 586.111 میلیارد دلار به پایان رسیده که بیانگر افزایش 2.579 میلیارد دلاری بوده است.

این افزایش چشمگیر عمدتاً به سررسید و وارونگی قرارداد سوآپ 5 میلیارد دلاری روپیه بین RBI و بانک‌های مختلف نسبت داده می‌شود که به مدت یک سال و نیم برقرار بوده و منجر به انتقال یکپارچه از حساب‌های بانکی به حساب RBI شده است.

روپیه هند در برابر دلار آمریکا 5 پایز کاهش یافت و در روز جمعه با نرخ 83.29 بسته شد. علیرغم این پویایی‌ها و خروج سرمایه‌گذاران خارجی به مبلغ 17875 کرور، RBI در تلاش بود تا دارایی‌های ارزی خارجی را از طریق مداخلات روزانه و نوسانات ارزش دارایی‌های منظم حفظ کند که در این امر، به موفقیت‌هایی نیز دست یافت.

در عین حال، روز جمعه، بازار فارکس پاکستان از ساعت 9 صبح تا 5 بعدازظهر کار می‌کرد تا نرخ مبادلات نوسانی را برای چندین ارز از جمله دلار آمریکا ، ریال عربستان سعودی ، پوند انگلیس ، درهم امارات و یورو تنظیم کند. این نرخ‌ها نه تنها بر معاملات بین بانکی، بلکه بر معاملات خرده‌فروشی نیز تاثیر متفاوتی گذاشتند و لحن را برای نرخ‌های افتتاحیه روز بعد تعیین کردند.

در اخبار بازار سهام هند، شاخص معیار (Sensex) با 0.44 درصد یا 283 واحد افزایش به 64363.78 در روز جمعه بسته شد. ناگفته نماند که این شاخص، اغلب منعکس‌کننده‌ی احساسات سرمایه‌گذاران نسبت به سلامت کلی اقتصاد هند است و می تواند بر ذخایر ارز و نرخ ارز تاثیر بگذارد.

روپیه پاکستان نیز مرتبط با روپیه هند، در روز جمعه با نرخ مبادله‌ای 3.41 بسته شد. گفتنی است نوسانات نرخ ارز بین این دو کشور همسایه به دلیل اقتصادهای به هم پیوسته‌ی آنها، توسط معامله‌گران و اقتصاددانان همواره زیر ذره‌بین است.

روپیه پاکستان

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز