رشد دلار، ارزها را به سراشیبی برد

رشد دلار، ارزها را به سراشیبی برد
خلاصه اخبار

در حالی که دلار آمریکا امروز با افزایش قابل توجهی روبرو شد، سایر ارزهای کلیدی در محدوده‌ی یکسان تا پائین معامله شدند.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از اینوستینگ، دلار آمریکا در روز چهارشنبه، قبل از نتیجه‌گیری نشست فدرال رزرو، با افزایش چشمگیری روبرو شد. شاخص دلار و معاملات آتی شاخص دلار نیز در معاملات آسیایی در پی افزایش شدید یک شبه در برابر ین، رشد اندکی را تجربه کرد.

صورتجلسه‌ی نشست فدرال رزرو، موضوع تمرکز بازارها بود. گرچه مطابق با انتظارات، بانک مرکزی باید بر حفظ نرخ‌های بهره پایدار باشد، اما همچنان قرار است موضوع بالاماندن نرخ‌های بهره به مدت طولانی‌تر را تکرار کند و شکی نیست که این سناریو، نویدبخش خوبی برای دلار و البته حامل خبر بدی برای بازارهای آسیایی خواهد بود.

علاوه بر آن، بازارها بر اعلامیه‌ی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در مورد برنامه‌های آن برای بازپرداخت بدهی‌های دولتی، به ویژه در بحبوحه‌ی سقوط طولانی اوراق قرضه در ماه گذشته، متمرکز خواهند بود. انتظار می‌رود این اعلامیه، بینشی در مورد نحوه‌ی برنامه‌ریزی دولت برای جبران حجم عظیم بدهی خود در مواجهه با فروش کلان اوراق قرضه ارائه دهد.

در حوزه‌ی آمار و ارقام نیز داده‌های نه‌چندان مطلوب شاخص مدیران خرید (PMI) چین نیز بر احساسات نسبت به بازارهای منطقه تاثیر منفی گذاشت، چرا که چین بزرگترین اقتصاد و مرکز تجاری منطقه تا ماه اکتبر، شاهد ضعف اقتصادی پایدار بوده است.

در چین، پس از انتشار یک نظرسنجی خصوصی PMI که حاکی از کاهش بخش تولید چین در ماه اکتبر بود، احساسات نسبت به ارز تا حد زیادی منفی باقی ماند، اما یوان چین تثبیت، و از حمایت قوی‌تر بانک خلق چین برخوردار شد. البته این قرائت نسبت به نظرسنجی دولتی روز سه‌شنبه، در مورد بهبود اقتصادی چین در سال جاری با تردید بیشتری همراه بود.

ین ژاپن

سایر ارزهای وابسته به ارز چین در محدوده‌ی یکسان به پایین حرکت کردند. در حالی که وون کره جنوبی تحت تاثیر آمار ناامیدکننده‌ی صادرات و واردات در ماه اکتبر، 0.3 درصد کاهش یافت، دلار استرالیا اندکی با افت نسبی مواجه شد. روپیه هند نیز با 0.1 درصد افزایش، تا حدودی از کاهش اخیر قیمت نفت به آرامش رسید.

و اما ین ژاپن در روز چهارشنبه با رشد نسبی از پایین‌ترین سطح یک ساله‌ی خود، 0.3 درصد افزایش را ثبت کرد. البته ارز ژاپن روز قبل، در شرایطی که بانک مرکزی، با اعلام حداقل تغییرات در سیاست فوق‌العاده‌ی خود، سرمایه‌گذاران را ناامید کرد، با 1.7 درصد کاهش به 151.77 رسیده بود.

گفتنی است با توجه به اینکه ین در گذشته به آستانه‌ای نزدیک بود که بیش از 60 میلیارد دلار مداخله‌ی دولت را در اواخر سال 2022 به خود اختصاص داد، کاهش بهای ین، گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر مداخله‌ی مقامات ژاپنی در بازارهای ارزی برانگیخت.

افزون بر آن، از آنجا که شکاف فزاینده بین بازدهی ایالات متحده و ژاپن، عامل اصلی چشم‌انداز منفی برای ین در سال گذشته بود، افزایش فشار ناشی از عدم اطمینان در مورد نشست فدرال رزرو در هفته جاری، وضعیت نامطلوبی را برای ین رقم زده است.

ین ژاپن

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز