یورو/دلار در سایه بهبود ریسک

یورو/دلار در سایه بهبود ریسک
خلاصه اخبار

با وجود احساسات ریسک‌پذیر حاکم در بازار، بهبود دلار آمریکا بر یورو/دلار تاثیر گذاشت و این جفت ارز امروز به سطح 1.0600 رسید.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، یورو/دلار (EUR/USD) در معاملات صبح روز سه شنبه در اروپا در سطح 1.0600 به چالش بر می‌خورد.

در حوزه‌ی ارز ایالات متحده، با وجود احساسات ریسک‌پذیر حاکم در بازار، بهبود دلار آمریکا بر این جفت تاثیر گذاشته است.

در چشم‌انداز گزارش‌های کلیدی، معامله‌گران در آستانه‌ی انتشار داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی و تورم منطقه یورو، در موضع احتیاط قرار دارند.

تحلیل اجمالی بنیادین یورو/دلار

یورو/دلار آمریکا که در آستانه‌ی انتشار داده‌های شغلی کلیدی و نشست FOMC، از سوی دلار ضعیف‌تر مورد حمایت قرار گرفت، طی جلسه‌ی معاملاتی آمریکا توانست صعود خود را به بالای سطح 1.0600 برساند. علاوه بر آن، یورو از سوی داده‌های اقتصادی منطقه یورو، حمایت دریافت می‌کند و از این رو، این جفت در 1.0625 به اوج خود رسید که در واقع بالاترین سطح در شش روز گذشته بوده است.

و اما داده‌های آلمان حاکی از انقباض اقتصادی در سه ماهه‌ی سوم و کمتر از حد انتظار بود و در مقایسه با انقباض 0.3 درصدی پیش‌بینی‌شده، 0.1 درصد نسبت به سه ماهه کاهش را نشان می‌داد. افزون بر آن، برخی آمار و ارقام که پیش از این، مورد بازنگری قرار گرفت، رکود فنی رخ‌داده در سه ماهه‌ی چهارم 2022/سه ماهه اول 2023 را معکوس کردند. قرار است اطلاعات بیشتر آلمان، به ویژه خرده‌فروشی، در روز سه‌شنبه منتشر شود.

رکود

در حوزه‌ی داده‌های تورمی، تورم سالانه در ماه اکتبر از 4.5 درصد در سپتامبر به 3.8 درصد کاهش یافته است که کمتر از 4 درصد مورد انتظار است. همچنین شاخص هماهنگ قیمت مصرف‌کننده و داده‌های تولید ناخالص‌ داخلی منطقه یورو نیز در صف انتشار است.

با انتشار این داده‌ها، علاوه بر انتظارات برای حفظ موضع فعلی بانک مرکزی اروپا در آینده، بازارها به این باور رسیدند که فدرال رزرو با آغاز نشست 2 روزه‌ی خود در روز سه شنبه، نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

با تمام این‌ها، چنانچه به مدد بازار کار همچنان فشرده، و رشد بالای 4 درصدی رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ثبت‌شده در سه ماهه سوم، عملکرد اقتصادی قدرتمندی وجود داشته باشد، امکان افزایش بالقوه نرخ در صورت تمایل FOMC فراهم می‌شود.

با نگاهی رو به جلو، برخی داده‌های کلیدی ایالات متحده طی هفته‌ی جاری در کانون توجهات قرار می‌گیرند که از بین آنها می‌توان به شاخص هزینه اشتغال در روز سه‌شنبه، گزارش اشتغال خصوصی ADP و با حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در روز جمعه اشاره کرد. اهمیت این داده‌ها به آن دلیل است که بر حرکت دلار آمریکا که روز دوشنبه در سایه‌ی بهبود تمایلات ریسک، تضعیف شد، تاثیر خواهد گذاشت.

تحلیل اجمالی تکنیکال یورو/دلار

یورو/دلار

نمودار روزانه یورو/دلار (EUR/USD) نشان‌دهنده‌ی فقدان سوگیری واضح است که بیان می‌کند نوسانات این جفت احتمالا در اطراف میانگین متحرک ساده 20 روزه (20-SMA) ادامه می‌یابد. با این حال، شکست یا بریک‌اوت در بالای 55-SMA، که در حال حاضر در سطح 1.0675 قرار دارد، روایتگر پتانسیل افزایش بیشتر برای یورو/دلار خواهد بود.

در نمودار 4 ساعته، قیمت در حال حاضر بالاتر از SMA ‌های کلیدی قرار دارد و بالای 1.0600 تثبیت می‌شود. به علاوه، تمایل اندیکاتورهای تکنیکال، گرچه با اعتقاد ضعیف، اما اندکی به سمت بالاست. گذشته از آن، مادامی که قیمت بالای 1.0575 باقی می‌ماند، احتمال رشد بیشتر در جلسه‌ی آسیایی آتی وجود دارد.

افزون بر آن، یورو با ناحیه مقاومتی مربوطه حول و حوش سطح 1.0630 روبروست و در ادامه، شکست بالاتر از این سطح، درها را برای افزایش بیشتر، احتمالاً به سمت 1.0670 باز می‌کند.

از سوی دیگر، حمایت فوری در سطح 1.0590 و به دنبال آن منطقه بین 1.0550 و 1.0560 مشاهده می‌شود که شکستن زیر این سطوح، نه‌تنها چشم‌انداز را تضعیف می‌کند، بلکه خبر از آزمایش سطح 1.0520 نیز می‌دهد.

مرجع: شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز